הדברת עקרבים, נדלים ופרוקי רגליים

עקרבים, נדלים ופרוקי רגליים אחרים

עקרבים ו נדלים פעילים בתקופת הקיץ בשעות הלילה, וניזונים מפרוקי הרגליים.

עקרבים

תכונות אופייניות בולטות

העקרבים והנדלים חיים בשטחים פתוחים. במהלך היום הם נוהגים להסתתר מתחת לאבנים, במחילות או מתחת לגרוטאות. לעקרבים ולנדלים אין עניין באדם כמקור מזון, הם אינם זקוקים לתשתיות האדם על מנת להתרבות או לשרוד ולכן אינם נחשבים מזיקים תברואיים. אם אתם מתגוררים באזור שחיים בו עקרבים או נדלים, אתם עשויים למצוא אותם בחצרות ולפעמים בתוך הבתים.

רמת סיכון לאדם

קיימים מינים בודדים שעקיצתם יכולה להרוג אדם אך רוב המינים גורמים בעקיצתם רק לכאב מקומי. עקיצת הנדל ברוב המקרים כואבת מאוד אך אינה מסוכנת.

סביבה ופעולות מניעה

השיטה היעילה ביותר להרחקת עקרבים ונדלים מהחצר ומהבית היא לבצע פעולות מניעה הכוללות סיקול אבנים, שמירה על סדר וניקיון, וניכוש עשבייה. פעולות אלה יצמצמו את מקומות המסתור בחצר, ובתוך כך גם את כמות העקרבים.

מנורות UV

פעולת מניעה נוספת נגד עקרבים בחצר יכולה להיעשות על ידי התקנת מנורת UV בדומה למנורת הUV- המותקנות במועדוני ריקודים. תאורת ה-UV גורמת לעקרבים שנחשפו אליה בשעת פעילותם על פני השטח לזהור, וכך ניתן לאתרם בקלות יחסית ולהרחיקם מהחצר. מובן שיעילותה של השיטה מוגבלת לעקרבים הפעילים בשעת הפעלתה.

חתולים נגד עקרבים

אחד הסעיפים הפחות מוכרים בהסכם עתיק היומין בין האדם לחתול, נוסף לציד העכברים, הוא לחימה נגד בעלי חיים מסוכנים. למרות שברוב המקרים האדם ממלא את חלקו בהסכם ומאפשר לחתולים לחיות בשלווה מוחלטת תוך כדי מילוי כל צרכיהם בנושא מזון, מים ומחסה – חלק מהחתולים מתכחשים לסעיף זה, ונמנעים מאיתור וציד עקרבים, ואילו חלקם האחר מפגינים יכולת איתור וציד מרשימים מאוד, והם מצליחים לאתר עקרבים בלילות חשוכים ביותר בעזרת חוש השמיעה שלהם והורגים אותם. אם החתול שלכם אינו ממלא את חלקו בהסכם, עליכם לשקול למנות לו מחליף.

עקרבים ונעליים

אחת הדרכים המקובלות להיעקץ על ידי עקרב היא לנעול נעל שמתגורר בתוכה עקרב. לכן בין אם אתם חולצים את הנעליים רק לכמה שעות או שאינכם צפויים לנעול אותן למשך תקופה ארוכה – מומלץ לגרוב על חלקן העליון גרב, למלא את חלל הנעליים בגרביים או בדרך אחרת, ולנער אותן היטב לפני שנועלים אותן שוב.

ריסוסים נגד עקרבים ופרוקי רגליים אחרים

עקרבים, כמו פרוקי רגליים אחרים, נפגעים בזמן חשיפה ישירה לחומרי הדברה או בזמן חשיפה לריכוזים גבוהים של חומרי הדברה בסביבה מרוססת, אך מכיוון שאורך החיים של חומרי הדברה שמרוססים בשטח פתוח, כשהם חשופים לשמש וללחות, מוגבל ברוב המקרים לימים עד שבועות ספורים: ומכיוון שבזמן הריסוס מסתתרים רוב העקרבים מתחת לאבנים וחומר ההדברה לא מגיע אליהם, הופכת יעילותם של ריסוסים נגד העקרבים לנמוכה מאוד. לכן לא מומלץ לבצע ריסוסי שטח שמטרתם לפתור בעיה של עקרבים בחצר, הרי הם לא ישיגו את התוצאה הרצויה.
כמו כן, למיטב ידיעתנו, לא קיימים חומרים המונעים מעקרבים לחדור למקומות מסוימים.

נדל

מניעת חדירת עקרבים ונדלים לתוך בתים

לעתים המפגש עם עקרב מתרחש בתוך הבית. קיימות שתי דרכים עיקריות לגלות את העקרב: הראשונה והטובה היא כשאתם רואים את העקרב הולך או מסתתר באחד מחדרי הבית: והשנייה והגרועה היא כאשר אתם או אחד מבני ביתכם נעקצים באופן מפתיע בתוך הבית. אחת הסיבות המקשה על איתור עקרבים בתוך הבית היא שהם בדרך כלל נוהגים לפעול בלילה, ובניגוד למזיקים אחרים החיים בבית, אינם משאירים אחריהם הפרשות או סימנים אחרים ולכן הם מתגלים כאמור רק בראייה או מיד לאחר העקיצה.
קיימות מספר דרכים להקטין את הסיכוי לאירועים המצמררים הללו:

  1. התקנת סף דלת על כל דלתות הבית שיש בהן חריץ של יותר ממילימטר בין הדלת והרצפה.
  2. לעקרבים יכולת טיפוס טובה על קירות מחוספסים, ולכן מומלץ שהטיח על הקירות החיצוניים יהיה חלק.
  3. התקנת רשתות נגד חרקים על כל חלונות הבית.
  4. אחרי שהגעתם להבנות עם החתול לגבי ציד העקרבים, תנו לו להתגורר גם בבית.

עקרבים בטבע

בעת השהייה בטבע גדלים הסיכויים לראות עקרבים ולעתים אף להיפגע מהם, אך הקפדה על כמה כללים תקטין את הסיכוי למינימום:

  1. יש לנעול נעליים גבוהות בזמן שהיה בשדה.
  2. יש להימנע מהרמת אבנים, במיוחד בשעות הלילה.
  3. בזמן לינה יש לארוז את כל הציוד ולא להשאירו מפוזר, על מנת למנוע חדירה של עקרבים לתוכו.
  4. אין להשאיר שקי שינה פרוסים לפני הלינה או אחריה. ובכל מקרה, גם אם שקי השינה היו מגולגלים כל היום, יש לנער אותם היטב לפני הכניסה לתוכם.
  5. יש להגן על נעליים כמפורט בפרק הנעליים.

סיכום פרק העקרבים

למרות שעקרבים ונדלים אינם נחשבים למזיקים תברואיים, מדי שנה נעקצים אנשים רבים על ידי עקרבים בחצר ביתם, בתוך ביתם או במהלך טיולים, ולכן מומלץ לבצע פעולות מניעה כמפורט. פעולות אלה עשויות להקטין את הסיכוי להיעקץ על ידי עקרבים באופן משמעותי.

למה לצפות מהמדביר?

שיאמר לכם שהוא אינו יכול לעזור לכם בטיפול בעקרבים באמצעות ריסוסים.