הרחקת יונים ממסתור הכביסה

הרחקת יונים באמצעים לא יעילים

בארץ קיים תקן בנייה לבניינים משותפים, המחייב לבנות על הקיר החיצוני בכל דירה שטח מוסתר, המיועד לתליית כביסה והתקנת מזגן. מטרת ההסתרה היא ליצור מראה אחיד לבניין.
שטח זה נקרא מסתור כביסה. בניינים רבים מתוכננים כך שמסתור הכביסה שקוע בקיר, ובפועל הוא נראה כמעין פיר הסגור משלושה צדדיו, שפונים אליו חלונות חדרי השירותים והמקלחות של כל הדירות. המסתור בנוי מרצפת בטון והוא בדרך כלל מסורג עד חצי גובהו בסורג מפלסטיק, פח, או בטון (הסיבה העיקרית לכך היא חיסכון של 50 אחוזים בעלות הסורג). בדרך כלל מותקן על הרצפה במסתור הכביסה מזגן, מוגבה על ארבע רגליים, ומעליו מתוחים חבלי כביסה. מכיוון שאין תקן לסוג הסורג שצריך להתקין, בדרך כלל הסורג בנוי ומותקן בצורה שמאפשרת ליונים לחדור לתוך מסתור הכביסה, מעליו, דרכו ומתחתיו, ונוסף לכל הצרות, פעמים רבות איש המזגנים נאלץ לנסר את הסורג מכיוון שהמזגן מתקשה לאוורר את עצמו במסתור הכביסה החנוק, ומיד לאחר שהמזגן מותקן מגיעות היונים ובונות מתחתיו קן.
מים חמים, אקונומיקה, דפיקות במקל של מטאטא, שקיות ניילון, דבק, דוקרנים, ינשופים מפלסטיק – כל אלה אינם מונעים מהיונים לקנן מתחת למזגן. גם אם תסתכנו ותרדו לנקות את מסתור הכביסה ולזרוק את הקן, היונה תחזור, ותוך ימים ספורים תבנה קן חדש. אז מה עושים?

25072016_doves_009

הרחקת יונים ממסתור הכביסה

הרחקת יונים מדוד מים חמים במסתור הכביסה

בדרך כלל נוצר בהתקנת דוד המים חלל קטן בין חלקו העליון לבין התקרה. גם מקום זה חביב מאוד על היונים, וכדי למנוע קינון במקום זה, מומלץ לדרוש מהמתקין להצמיד את הדוד לתקרה או לחלופין למלא את החלל ברשת לולים מגולגלת או בכל דבר שימלא את הנפח בין הדוד לתקרה.

25072016_doves_010

הרחקת יונים מדוד החשמל

הרחקת יונים ממסתור הכביסה באמצעות רשתות על הפיר

בדרך כלל עיקר פעולתן של היונים בבניין המשותף היא בסביבת מסתורי הכביסה. דיירי בניין שיצליחו להגיע להסכמה בנושא היונים ויזמינו מומחה למתיחת רשתות, אשר יבצע סגירה של פיר מסתורי הכביסה בעזרת רשת, יפתרו לעצמם את בעיית היונים כמעט לחלוטין ויחסכו לעצמם פעולת הרחקת יונים בעתיד. נהוג למתוח רשת דייגים שקופה, שהיתרון העיקרי שלה הוא שהיא כמעט בלתי נראית, ואינה פוגעת במראה החיצוני של הבניין. חסרונה העיקרי טמון ביתרון שלה, שהיא שקופה ועדינה, ואינה מיועדת מלכתחילה לתפקיד זה. רוב רשתות הדייגים אינן מוגנות מפני קרינת uv, ובתוך שנים אחדות השמש יוצרת בהן חורים. קיימות כמובן רשתות אחרות, המתאימות יותר למשימה זו, ובעלות אורך חיים ארוך יותר, אך כאן נכנסים שוב השיקולים האסתטיים ושיקולי העלות. ביצוע סקר טלפוני וקבלת מספר הצעות מחיר המבוססות על רשתות מסוגים שונים יאפשרו לכם לבחור את העסקה המשתלמת ביותר, בהתייחסות לפרמטרים: עלויות, אורך חיים, אסתטיקה, ומשך האחריות.

25072016_doves_011

הרחקת יונים באמצעות רשתות

מיגון מסתור כביסה בודד

כאשר אין בבניין רוב של דיירים המסכימים למתיחת רשת אחת על כל פיר מסתורי הכביסה, נותר לכם רק למגן את מסתור הכביסה שלכם באופן פרטי. הדרך הנכונה לבצע פעולה זו היא להזמין מדביר התמחה בנושא. כאשר יש במסתור הכביסה יונים דוגרות ולשלשת, פעולה זו נעשית דחופה, עקב הסכנה שתתפתח בביתכם התקפת קרציונים. מומלץ לבצע סקר טלפוני ולשמוע מה מציע כל מדביר. בסוף העבודה מסתור כביסה צריך להיות נקי ללא יונים ולשלשת, לאחר ריסוס מקומי בתוך המסתור נגד קרציונים וחרקים, ועם רשת מתוחה שתחזיק מעמד בין שנתיים לעשר שנים לפחות.

בחירת רשת להרחקת יונים

אורך החיים של הרשת נקבע על פי סוגה ועל פי אופן ההתקנה שלה לקיר, והוא אחד המרכיבים העיקריים שאתם צריכים לראות לנגד עיניכם. השיקול השני צריך להיות שיקול אסתטי. אם מסתור הכביסה נמצא בחלון חדר הכביסה, מומלץ לבחור ברשת בעלת אורך חיים מקסימאלי, שהיא ברוב המקרים פחות אסתטית. אם מסתור הכביסה נמצא בחלון המטבח, מומלץ לבחור ברשת דייגים, שהיא כמעט אינה מורגשת אך בעלת אורך חיים מוגבל.
סוגי רשתות ואופן החיבור לקיר

רשת דייגים: רשת העשויה מחוטי דייגים, בדרך כלל אינה מוגנת UV, בעלת אורך חיים מוגבל של בין שנתיים לארבע שנים בממוצע.

רשת הדייגים מחוברת לקיר באמצעות כבלים, והיא אסתטית מאוד, ומתאימה להתקנה על מסתורי כביסה היוצאים מחלון המטבח.

התקנה מצריכה ניסיון רב וציוד מיוחד.

25072016_doves_012

הרחקת יונים באמצעות רשתות על מסתור הכביסה

רשת חבלים:

קיימים סוגים שונים של רשתות חבלים, חלקן מיועדות להרחקת ציפורים וחלקן לא.

יש לוודא שהרשת מוגנת UV, אחרת היא תתפורר בתוך כמה שנים ללא קשר לעובי החבל.

קיימות רשתות חבלים בעלות עובי חבל דק במיוחד, המיועדות להרחקת ציפורים. רשתות אלה יקרות באופן יחסי אך הן נותנות את התוצאה הטובה ביותר, בשילוב בין אורך חיים, עמידות ואסתטיות.

רשת חבלים מותקנת באמצעות כבלים, והיא מתאימה להתקנה במסתורי כביסה היוצאים מחלון המטבח.

ההתקנה מצריכה ידע רב וציוד מיוחד.

25072016_doves_013

רשתות על מסתור הכביסה

רשתות צל: קיימות רשתות צל שונות היכולות לשמש להרחקת ציפורים ביעילות רבה.

רשתות צל קלות לגזירה במידות המתאימות, ולהתקנה, והן זולות. חסרונן העיקרי הוא בכך שהן לא אסתטיות ולעתים הן אוספות אבק, אך הן ניתנות לשטיפה.

ניתן לקנות אותן בחנויות לציוד חקלאי במושבים, בצבעים שחור או לבן.

נהוג לחברן לקירות באמצעות לייסטים מעץ ואקדח סיכות.

אורך החיים של רשתות הצל עשוי להגיע לשנים ארוכות.

ניתן להתקין רשתות צל לבד.

רשת ריבועים מפלסטיק:

25072016_doves_014

רשתות פלסטיק עם ריבועים בגודל 2X2 ס"מ או פחות.
זוהי רשת נפוצה מאוד. ניתן לקנות אותה בכל חנות לחומרי בנייה, והיא מותקנת במסתורי כביסה רבים. ואולם רשת זו היא הרשת הכי פחות טובה לעבודה נגד יונים, מכיוון שאינה אלסטית – לא ניתן למתוח אותה. הרשת נשארת רפויה ועם הזמן, כתוצאה מיונים שנתלות עליה ומרוחות, היא מתחילה להתנתק מהחיבורים, ויונים מצליחות לחדור לתוך מסתור הכביסה. המקרה היחיד שניתן לשקול שימוש ברשת זו הוא כאשר מסתור הכביסה מסורג מהתקרה עד הרצפה, ואז ניתן לחבר את הרשת לכל אורך הסורג ללא צורך במסגרת של לייסטים או כבלים.
אף על פי שאורך החיים של רשתות פלסטיק אלה הוא כמעט בלתי מוגבל, קשה מאוד לחברן למסגרת או לקיר, וגם אם הצלחתם בכך, סביר שהן יתנתקו מהחיבורים שלהן מהר יותר מכל סוגי הרשתות האחרות.
חיבור לקיר בעזרת לייסטים, מסמרים, או דיבלים.
ניתנת להתקנה לבד.

רשת לולים:

רשת העשויה מחוטי ברזל. רשת זו לרוב אינה מומלצת לעבודות נגד יונים, מאחר שהיא נוטה להחליד כעבור כמה שנים ולהתפורר, אלא אם היא מגולוונת. גם לרשת זו יש נטייה להתנתק מהחיבורים, מכיוון שקשה למתוח אותה. יתרונה הגדול של רשת לולים הוא שניתן ליצור ממנה צורות שונות בעלות נפח, ולמלא אתן חללים שהיונים מקננות בהם או חודרות דרכם לתוך מבנים.
רשת זו מתאימה להתקנה על מסתורי כביסה היוצאים מחדר הכביסה.

25072016_doves_015

רשת לא יעילה להרחקת יונים

רשת נגד חרקים:

רשתות אלה אינן מתאימות להרחקת יונים מתוך מסתורי הכביסה, מכיוון שהיונים יוצרות בהן חורים באמצעות המקור.

25072016_doves_016

הרחקת יונים באמצעות רשת נגד יתושים

אזיקונים:

השימוש באזיקונים בעבודות נגד יונים כדי לחבר אביזרים שונים הוא פעולה שכל אדם ללא ניסיון בעבודות יונים מבצע באופן אוטומטי, מכיוון שהם נוחים לעבודה. אולם זוהי הטעות הראשונה במעלה שגורמת לעבודות כנגד יונים להתפרק כעבור כמה שנים מאחר שכמעט כל סוגי האזיקונים נהרסים מהשמש ומתפוררים, גם אם כתוב על האריזה שלהם שהם מוגנים UV, דבר שגורם לרשתות להתנתק וליונים לזכות בשובך שלהן בחזרה. לכן מומלץ להשתמש בחוטי ברזל מגולוונים במקום באזיקונים.

עצות להתקנה

הרשת צריכה להימתח על הקו החיצוני של הסורג, מכיוון שאם היא תימתח על הקו הפנימי שלו, היונים ינחתו על הסורג בצמוד לרשת, ותוך זמן קצר תצטבר לשלשת רבה על הסורג, במצב זה יהיה לכם קשה להרחיק את היונים ולנקות את הלשלשת מכוון שהרשת תמנע מכם את הגישה לאזור.
אם מסיבות טכניות לא ניתן למתוח את הרשת על קו הסורג החיצוני, יש להתקין על הסורג דוקרנים לפני מתיחת הרשת.
נקודת תורפה במסתורי הכביסה היא האזור מול המזגן, שלעיתים קשה להגיע אליו ולהתקין שם את הרשת.
את הרשת יש לחבר לקיר בעזרת לייסטים או בעזרת כבלים חיבור רשת לקיר בעזרת ברגים או מסמרים יוצר נקודות תורפה בין הברגים, שהיונה יכולה לחדור דרכה למסתור הכביסה.

מתיחה אנכית אלכסונית או אופקית

לעתים, מסיבות טכניות, אסתטיות או מחוסר ניסיון, מותקנות על מסתורי הכביסה ובמקומות קינון אחרים רשתות בצורה אלכסונית או אופקית. פעולה זו מאפשרת ליונים לנחות על הרשת, ועם הזמן תצטבר עליה לשלשת יונים.

פתחים ברשת

האויב הגדול ביותר של הרשת הוא בעל המקצוע שצריך לתחזק או להתקין תשתיות מיזוג אוויר, מים או חשמל, הנמצאות בצמוד לרשת או בתוך השטח שעליו היא מגינה. בדרך כלל, על מנת לפתור את בעיית הרשת נוהג בעל המקצוע להשתמש בסכין יפנית, פעולה אשר הורסת כמובן את הרשת, ולכן בכל מקום שהרשת מונעת גישה לתשתיות, יש ליצור בה פתח הניתן לפתיחה ולסגירה בצורה פשוטה. על הפתח להיות גדול, בכדי שניתן יהיה להעביר דרכו ציוד וכלי עבודה ללא גרימת נזק.