הדברת פרעושים, חולדות ועכברים

חיות מחמד ופרעושים בתוך הבית

גידול חיות מחמד, כמו כלבים או חתולים, בתוך דירת מגורים יוצר מצב שכאשר חיית המחמד לא מטופלת נגד פרעושים או שהטיפול שניתן לה איננו יעיל, מתפתחת בחלק מהמקרים מושבה של פרעושים בתוך הבית. בדרך כלל הפרעושים פעילים בבית במשך חודשים ארוכים ולעתים אף במשך שנים, כאשר רק הכלב או החתול יודעים על קיומם מכיוון שהם מעדיפים את דמם: אתם לעומת זאת לא תדעו על קיומם, או שתדעו ותתעלמו, מכיוון שהם יעקצו רק את חיית המחמד: ואז, יום אחד, כשחיית המחמד חולה וחום גופה משתנה או כשהיא מתה, או עוזבת את הבית לצמיתות – מתחילים הפרעושים לעקוץ את בעל הבית המופתע כברירת מחדל.
במקרה זה כמובן העדפת הפונדקאי של הפרעוש פועלת לטובתנו, מאחר שחית המחמד שלנו מגינה עלינו עד טיפת דמה האחרונה.

הדברת פרעושים וחיות אחרות עם מחלות

חולדות נושאות על גופן פרעושים הנקראים פרעושי הדבר. פרעושים אלה בדרך כלל עוקצים את האדם לאחר שחולדות מתות באזור המגורים שלו כתוצאה מהרעלה או, לא עלינו, ממחלת הדבר.
הפרעושים יכולים להעביר לאדם את מחלת הדבר ואת טיפוס הבהרות. על מנת להעביר מחלות אלה צריך הפרעוש לעקוץ חולדה חולה ולאחר מכן הוא מפיץ את המחלה מחולדה לחולדה, ומהחולדות לאדם.

הדבר: מועבר לאדם כשפרעוש הנושא את חיידקי הדבר עוקץ אותו ומחדיר לגופו את החיידקים יחד עם הרוק.

טיפוס הבהרות: במהלך העקיצה מפריש הפרעוש צואה על גופו של האדם. בצואה זו מתקיים טפיל הטיפוס, והוא חודר לגוף האדם דרך פצעים הנוצרים בעור כשהוא מגרד את אזור העקיצה.

תולעת הסרט: טפיל החי במעי כלבים וחתולים. מועבר לאדם על ידי פרעושים, כשהאדם בולע פרעוש הנושא במעיו את ביצי התולעת.

מגפת הדבר: מקורה של מחלת הדבר נמצא במזרח הרחוק, והוא נמצא באופן טבעי במכרסמי בר. החולדות, שהן מזיק תברואי הבא במגע גם עם מכרסמי הבר, נדבקות במחלה. כדרכם של מזיקים תברואיים, נוהגות החולדות לעבור יחד עם האדם בתוך מטענים מסחריים, וכך הגיעו לערי הנמל באירופה בספינות המסחר חולדות חולות בדבר.
בעבר היו בעולם מגפות דבר. בתקופת ימי הביניים היו באירופה כמה התפרצויות של מגפות דבר אשר גרמו למותם של עשרות מיליוני בני אדם. גם במזרח הרחוק נפגעו ערים שונות ממגפות דבר, שקטלו עשרות אלפי בני אדם. מגפות אלו פרצו בדרך כלל בערי נמל שהגיעו אליהן חולדות הנושאות את מחלת הדבר, על גבי ספינות. מחלת הדבר עברה לאדם על ידי פרעושי החולדה, שהיו נגועים בחיידקי הדבר ועקצו את תושבי הערים.
במדינת ישראל, בשנות הארבעים של המאה הקודמת, הייתה התפרצות של מחלת הדבר באזור העיר חיפה, אשר במהלכה נפגעו כ-200 בני אדם ממחלת הדבר ו-65 מתוכם נפטרו.
מזיקים תברואיים אלה קיימים גם כיום בסביבת האדם, וכוחם לא נחלש אלא התחזק, מכמה סיבות:
ראשית, גם הפרעושים וגם החולדות הצליחו לפתח עמידות לחומרי הדברה, וכיום הם נחשבים ליריבים שקולים המתמודדים עם האדם ובחלק מהמקרים יכולים לו.
שנית: אמצעי התחבורה המשוכללים והמהירים העומדים לרשות האדם כיום עומדים גם לרשותם של החולדות ושל הפרעושים.
שלישית: מערכות תשתית המחברות בין כל המבנים הפרטיים והציבוריים, מאפשרים לחולדות להתפשט ולחדור כמעט לכל מבנה ולחלוק אותו עם האדם: מנגד עומד האדם ולרשותו כלים יעילים, שמצליחים לבלום את המזיקים התברואיים ואת המגפות שהם נושאים, כאשר הכלים המרכזיים שלו הם יכולתו המדעית, מדבירים, חברות הדברה ומחלקות תברואה עירוניות – הפועלים נגד החולדות והפרעושים במלוא העוצמה.
ניתן ללמוד ממגפת הדבר שלנוכחותם של מזיקים תברואיים בסביבת האדם עשויות להיות השלכות קשות מאוד. כיום לא ניתן לדעת איזו מגיפה עשויה לפרוץ, ומהו המזיק התברואי שיעביר אותה לאדם, אך ניתן בהחלט למנוע את נוכחותם של מזיקים תברואיים בסביבתנו, ובכך להקטין את הסיכון הטמון במזיקים אלה.
הלחימה במזיקים התברואיים ובמגפות שהם מפיצים היא משימה לאומית שכל ממשלה של מדינה מודרנית עוסקת בה, ועל פי התוצאות, כנראה בהצלחה.

הדברת פרעושים בבית – שיטות לזיהוי

קיימות שתי דרכים אופייניות שבהן מתגלים פרעושים בתוך הבית.

הסתערות המונית – הדרך המבעיתה

אתם נכנסים הביתה וללא כל התראה קופצים עליכם מאות או אלפי פרעושים צמאי דם. במקרה זה זיהוי הפרעושים קל, מהיר, מצמרר וכמובן מגרד. בדרך כלל דברים אלה קורים בבתים שמגדלים בהם חיות מחמד.

אלימינציה

במקרה השני בדרך כלל עוברים כמה ימים עד כמה שבועות עד שהאדם מבין שבתוך ביתו יש מישהו שעוקץ אותו, וגם אז הוא לא תמיד מזהה שמדובר בפרעושים. הקושי הראשון בזיהוי הוא בכך שבדרך כלל העקיצות הראשונות מאובחנות כעקיצות יתושים, וכך מרוויחים הפרעושים עוד ימים אחדים של חסד, שבמהלכם הם מבססים את פעילותם בבית, מתפשטים לחדרים ולרהיטים נוספים וממשיכים לעקוץ את בני הבית .
ההבדל בין עקיצות יתושים לעקיצות פרעושים הוא שבדרך כלל את היתושים מצליחים לראות ולשמוע. כמו כן ליתושים נטייה להימשך לאזור הפנים, בפרט בלילה, בעת השינה, כאשר כל הגוף מכוסה בשמיכה; בעוד שאת הפרעושים לא רואים ולא שומעים, ועקיצותיהם בדרך כלל מתרכזות באזור הרגליים, בשלבים הראשונים. מאפיין נוסף של עקיצות פרעושים הוא שפרעוש נוהג לעתים ללכת על הגוף ולעקוץ מספר עקיצות אחת אחרי השנייה, ומבחינים בכך רק כאשר העקיצות מתחילות לגרד. כמו כן, אם בבית מתגוררים כמה אנשים, לעתים רק חלק מהם נעקצים. דבר נוסף שחשוב לזכור הוא כי ייתכן שהקורבן נעקץ באופן קבוע מחוץ לבית, במקום העבודה למשל.

שיטת המטאטא

השיטה לגילוי פרעושים בתוך הבית היא פשוטה ויעילה; עומדים במקומות מוארים בבית, מטאטאים את הרצפה בעזרת מטאטא, ובכל פעם בודקים מה אסף המטאטא. בחלק מהמקרים, אם יש פרעושים בבית, תראו בין גרגרי החול פרעושים שמיד יתחילו לקפוץ על מנת לחזור למצב עמידה. במקרים של נגיעות קשה תבחינו מיד בפרעושים, אך במקרה שיש בבית פרעושים בודדים תתקשו לגלות את הפרעושים, ועליכם להיות יסודיים וסבלניים.
מטרת החיפוש היא לדעת בוודאות שהגורם לעקיצות הוא פרעושים ולא טפילים אחרים.

פרעושים בבית ללא חיות מחמד

כאשר מתגלה בעיית פרעושים בבית שלא מגדלים בו חיות מחמד, סביר להניח שמישהו מבני הבית עבר לפני שנכנס הביתה, באופן חד-פעמי או באופן קבוע, בסביבה שיש בה התקפת פרעושים, ובלי משים הכניס הביתה פרעושים על גופו.
בדרך כלל התקפות הפרעושים האלה מתרחשות בכניסה לבית כאשר בחצר הבית הייתה המלטה של חתולים. מקרים אלה מתרחשים הן בבתים פרטיים והן בבניינים משותפים. ככל שהבעיה נמשכת זמן רב יותר, מוכנסים לתוך הבית פרעושים רבים יותר והבעיה בדרך כלל מחמירה.
על מנת לפתור בעיה זו, מעבר לריסוס שצריך לבצע בתוך הבית, יש לנסות לאתר את האזור שבו קפצו על בני הבית הפרעושים, לבצע בו טיפול נגד הפרעושים, ולהימנע מלעבור באזור זה עד לפתרון הבעיה.

פרעושים במכונית:

אחד המקומות המפתיעים ביותר להימצאות פרעושים הוא בתוך מכוניות. הפרעושים מגיעים לרכב כשבעל הרכב או אחד מהנוסעים בו עוברים באזור שיש בו התקפת פרעושים ומיד אחר כך נכנסים לרכב – יחד עם הפרעושים שקפצו על רגליהם. ברוב המקרים האינדיקציה הראשונה להימצאותם של פרעושים ברכב היא עקיצות. מיד כשמתעורר החשד שיש ברכב פרעושים, צריך בעל הרכב הנעקץ לפשפש בזיכרונו ולנסות להיזכר היכן החנה את רכבו. אם בעל הרכב יודע בוודאות או חושד שבאחת מהחניות הקבועות שהרכב חונה בהן, או במסלול ההליכה לרכב – ישנם אזורים נגועים בפרעושים, עליו להחליף את מקום החנייה או את מסלול ההליכה לרכב, כדי להימנע מהכנסת פרעושים נוספים לרכב, עד שהפרעושים יושמדו.
שיטת איתור הפרעושים הטובה ביותר במקרה זה היא לשבת בתוך הרכב בבגדים בהירים ולנסות לאתר פרעושים הקופצים על הבגדים.
הטיפול ברכב נגוע בפרעושים הוא פשוט יחסית. בשלב ראשון, יש לפנות את כל הציוד מהרכב למחסן או לשטח פתוח. בשלב שני, יש לבצע ברכב שאיבה יסודית בשואב אבק ולרוכן את תכולתו לפח הזבל מיד בתום השאיבה לפני החזרתו לאכסנה, כולל שטיחים ומושבים, מתחת למושבים ותא המטען. בשלב השלישי והחשוב, יש לבצע ריסוס של הרכב ברעלים ממשפחת הפריטואידים שהממיס העיקרי שלהם הוא מים. חומרים אלה נחשבים לבעלי רעילות נמוכה לאדם, אין להם ריח לוואי והם בדרך כלל לא משאירים כתמים על הריפוד. את הריסוס יש לבצע על ידי מדביר. לאחר הריסוס חשוב להשאיר את הרכב מאוורר למשך כמה שעות, ולכן מוטב לבצע את הריסוס במקום שאפשר להשאיר בו את הרכב פתוח.

פרעושים בדירה חדשה

לעתים במעבר לדירה חדשה מקבלים את פניכם פרעושים עוקצניים.
הדבר אופייני כאשר הדייר הקודם גידל כלב או חתול וטיפל בו באופן לקוי, וחיו בדירה, יחד עמו ועם חיית המחמד שלו, גם פרעושים. אם תביאו אתכם כלב או חתול לדירה, סביר להניח כי בלית ברירה הם יהיו מוכנים להקריב את דמם למענכם בכדי שאתם תוכלו לישון בשקט, וכך לא תרגישו בפרעושים, אך אם אתם עוברים לגור בבית שגידלו בו חיית מחמד מוזנחת ואין לכם כלב או חתול – למורת רוחם של הפרעושים, אתם תהיו הפונדקאים החדשים.
ריסוס נגד תיקנים, שנעשה לעתים קרובות בזמן מעבר לדירה חדשה, לא יפתור את הבעיה, מאחר שהוא מתבצע רק לאורך הפנלים ולא על כל פני השטח.
כדי להימנע מעוגמת נפש זו כדאי לברר עם הדייר הקודם אם גידל חיית מחמד בבית, ואם התשובה חיובית, רצוי לסכם אתו שיבוצע ריסוס מניעה נגד פרעושים לפני שאתם נכנסים לדירה, או שהוא יספוג את עלויות הריסוס אם בעיה כזו תתעורר בימים שלאחר המעבר.
אם עברתם לדירה חדשה בתקופת החורף, גם אם יש בדירה פרעושים, הם לא יתקפו אתכם, ורק לאחר עליית הטמפרטורות תתחילו להיעקץ. במקרה זה לא ניתן לדעת בוודאות האם הבאתם את הפרעושים עמכם מהרחוב, או שמא הכלב שגר לפניכם בדירה השאיר אותם כמתנת פרידה. לכן התנערותו של בעל הדירה מעלויות הריסוס תהיה הגיונית.
פעולת מניעה אפקטיבית שניתן לבצע נגד הפרעושים לפני כניסה לדירה, כאשר היא עדיין ריקה מרהיטים, היא לשטוף את הרצפה עם מים בגריפה לביוב. מאחר שלפרעושים אין מקומות מסתור על הרצפה החשופה, סביר כי תצליחו לשטוף אותם לביוב.
בעל דירה שדייריו מגדלים חיית מחמד צריך לדרוש מהם לבצע ריסוס נגד פרעושים כאשר הם עוזבים את הדירה, גם אם הם טוענים שלחיית המחמד שלהם אין פרעושים.

נגיעות קלה של פרעושים

אם יש לכם בבית נגיעות קלה של פרעושים, שמשמעותה שאתם רואים בבית מדי פעם פרעוש בודד, אתם יכולים לנסות לפתור את הבעיה על ידי שטיפת הרצפה במים, בגריפה ובביצוע שאיבה יסודיות עם שואב אבק מכל הרהיטים והשטיחים. פעולות אלה ניתן לבצע גם כאשר אתם מגדלים חיית מחמד בבית ואתם רואים עליה ועל הרצפה פרעושים אך עדיין לא נעקצים. שטיפת הרצפה והגריפה צריכות להתבצע במקביל לטיפול בחיית המחמד (אם יש כזו) נגד פרעושים.

כיצד מסירים פרעושים מהגוף

הדרך היעילה ביותר להסיר פרעושים שקפצו על הרגליים היא באמצעות מברשת בעלת שיערות קשיחות. ניתן לבצע פעולה זו במטאטא כביש או במטאטא רגיל שהופרד מהמקל שלו ומוחזק ביד כמברשת.
יש להוריד את הפרעושים בתנועות הברשה חזקות כלפי מטה תוך כדי הליכה. אם תישארו לעמוד במקום, הפרעושים שהברשתם מעצמכם יקפצו עליכם בתוך כמה שניות בחזרה.

כיצד חוצים שטח נגוע בפרעושים

אם אין לכם ברירה ואתם חייבים לעבור בשטח או להיכנס לחדר או מרפסת נגועים בפרעושים, מומלץ לבצע כמה הכנות על מנת להקטין את כמות הפרעושים שיקפצו עליכם. המצב האידיאלי הוא לנעול מגפיים עד לגובה הברך. הפרעושים בדרך כלל לא מצליחים לטפס על הגומי החלק, ולא מצליחים לעבור בקפיצה את קו המגף, כל עוד הוא בגובה 40 ס"מ ומעלה. אם אין לכם מגפיים, אפשר לעטוף את הרגליים בשקיות ניילון, כמו חותלות, מהנעל ועד קו הברך, ולחזק את הניילון בסלוטייפ או בגומיות. במצב זה אתם עשויים להחליק על הרצפה ולכן יש לקרוע את הניילון ולחשוף את סוליות הנעלים.

פרעושים במרפסת דירת מגורים

לעתים חודרות חתולות למרפסות של דירות מגורים בקומות קרקע ובקומות נמוכות, וממליטות בהן גורים. לאחר ההמלטה עלולה להתפתח במקום התקפת פרעושים. במקרים מסוימים הפרעושים הם העדות היחידה להמלטה שהייתה במרפסת.
לפעמים הדיירים מודעים לחתולה שהמליטה במרפסת לכך, והם מאפשרים לה להמשיך ולגדל את גוריה במרפסת. הם עושים זאת מתוך אהבה לחתולים ומתוך דאגה לשלומם של הגורים, או פשוט מתוך פחד מהחתולה, המאיימת עליהם בשיניים חשופות בכל פעם שהם יוצאים למרפסת. למרות שכל מה שמפריד בין הפרעושים במרפסת לבין דיירי הבית הוא דלת, בדרך כלל הפרעושים לא מצליחים לחדור אל תוך הבית מתחת לדלת, וכל עוד הדלת תישאר סגורה, הם לא ייכנסו. ניתן לטפל בפרעושים במרפסת על ידי שטיפת הרצפה במים וגריפתם דרך פתח הניקוז לחצר. אין לגרוף את המים דרך הבית, מאחר שכך תכניסו את הפרעושים הביתה.

פרעוש בודד בבית – אין צורך להיכנס להיסטריה

אם ראיתם פרעוש בודד בתוך הבית, ואינכם מגדלים חיות מחמד, סביר שמדובר במקרה חד-פעמי. אל תתעלמו לחלוטין, היו ערניים, בצעו פעולות ניטור בעזרת מטאטא, ורק אם זיהיתם בוודאות פרעושים נוספים או עקיצות על הגוף, הזמינו מדביר.

פרעושים ונשים בהריון

ידוע שיש קשר בין יכולת ההתרבות של פרעושים לבין מועדי ההמלטה של הפונדקאית המועדפת עליהם.
באופן מפתיע, חלק גדול מעבודות הפרעושים שאני מבצע מתרחשות בבתים שיש בהם אישה בהריון מתקדם, או מיד לאחר הלידה. יתכן שהפרעושים מוצאים בנשים אלה עניין רב יותר מאשר בשאר האוכלוסייה.

פרעושים בגני ילדים

כמות לא סבירה של עבודות נגד פרעושים מתבצעות בגני ילדים, וייתכן שהפרעושים מוצאים בגני הילדים את התנאים המתאימים להתרבות, כאשר הילדים משמשים תחליף לגורי החתולים.
איסוף הנתונים בשני נושאים נמצא כרגע בעיצומו לצרכי מחקר שתוצאותיו יפורסמו בעתיד.

גשם של פרעושים, תקרות צפות ותקרות נותפדר

בבתים או במבנים שהתקרה בהם עשויה נותפדר, או שהתקרה בהם היא תקרה צפה, ובתוך חלל התקרה יש חולדות או חתולה שהמליטה, מתעוררת לפעמים בעיית פרעושים. במקרים אלה הפרעושים נופלים דרך הסדקים בתקרה אל תוך הבית או המשרד ועוקצים את דייריו.

גירושים ופרעושים

במהלך גירושים, כשבן הזוג עוזב את הבית ולוקח אתו את חיית המחמד, הוא משאיר אחריו לעתים פרעושים, הממלאים את מקומו בהצלחה. לא פעם ניתן לראות בעיניו של בן הזוג הפגוע והעקוץ שנשאר בדירה את המחשבה אם אפשר לרסס את הפרעושים יחד עם הגרוש/ה.
הסיבה להתקפות פרעושים אלה היא כי חיית המחמד אשר שימשה פונדקאית לפרעושים לא נמצאת יותר בבית, ופרעושים מוצאים בבן הזוג שנשאר תחליף הולם.

לטיפול בפרעושים