הרחקת יונים מגגות רעפים

חלל גג הרעפים הוא כפי הנראה אחד המקומות הטובים ביותר לקינון מבחינת היונים, ולכן כאשר היונים מאתרות גג שיש בו פתח המאפשר להן לחדור לחלל הפנימי שלו, הן יוצרות בתוך זמן קצר להקות שעשויות להגיע לכדי עשרות יונים המקננות בתוך הגג.

2059_1

כאשר בעיית היונים בתוך הגג לא נפתרת באופן מיידי, נגרמים נזקים קשים מאוד, מטרדי רעש, התקפות קרציונים, אך הנזק הקשה ביותר שנגרם הוא הצטברות של לשלשת. כאשר התקרה בגג עשויה מרשת 'רביץ', ברוב המקרים קשה מאוד לנקות את הלשלשת והיא תישאר מעל ראשכם ותמשיך לגרום לבעיות הבאות:
הלשלשת מתייבשת והופכת לאבק שבמשך שנים יחדור לתוך הבית דרך סדקים בתקרה ודרך פתחי תשתיות הקיימים בתקרה. אבק זה אינו בריא לנשימה והוא עלול לגרום למחלות שונות, המתוארות בסוף הפרק.
הלשלשת משמשת מצע גידול לחרקים שונים, כמו תיקנים אמריקאים, עוריות, זנבזיפים ומיני זבובים, הדוגרים בלשלשת לחה או יבשה ולקם חודרים לתוך הבית.
הלשלשת משמשת חומר גלם מצוין לבערה והיא עשויה להתלקח כתוצאה מקצרים חשמליים. כמו כן אם הלשלשת נרטבת, היא עשויה לגרום לקריסת תקרות עקב משקל המים.
הבעיה בגגות רעפים מחריפה כשהתקרה עשויה מגבס, נוט פדר, או כשמדובר בתקרה אקוסטית, שכן תקרות אלה אינן אוטמות כמו תקרת הרביץ, וכמעט מיד לאחר שהיונים חודרות לתוך התקרה, מתחילים ליפול דרך סדקים בתקרה לשלשת יבשה ונוצות, ומתפתחת בעיית ריח בתוך הבית.

היונים יחדרו לגג דרך הפתחים הבאים:

  1. רעפים שבורים.

    3694_1

  2. ארגז רוח מתפורר.

    6331_1

  3. פתחים שהשאירו אחריהם בעלי מקצוע, כגון אנשי מיזוג אוויר, אינסטלטורים, גגנים וחשמלאים. חלק מהפתחים מושארים בגג מתוך חוסר אכפתיות וחלקם מושארים למעבר של צנרת… ויונים.
  4. רעפי אוורור שלא נסגרו ברשת.

ברגע שאתם מבחינים ביונה החונה על הגג באופן קבוע, עליכם לנהל אחריה מעקב ולראות לאן היא עפה. היונים בדרך כלל חונות על הגג מסיבה כלשהי, וכנראה שהן מקננות בתוכו. אם זיהיתם שהיונה חודרת לגג, מומלץ לבצע ביקורת בגג ולזהות אם אכן יש שם קינון. כמובן שבמקרים מסוימים לא תראו יונים על הגג, ובכל זאת תרגישו בנוכחותם, לפי הרעש שהן עושות או הריח שלהן.
הטיפול המומלץ הוא אטימת כל הפתחים שדרכם נכנסות היונים וריסוס החלל הפנימי של הגג. בהחלט יכול להיווצר מצב שבו לא כל היונים יצאו מהגג בזמן שתנסו להבריח אותן, והן פשוט יעמדו במרחק בטוח מכם, מכיוון שהן יבחינו שיכולת התנועה שלכם בגג מוגבלת או שפשוט מדובר בגוזלים גדולים שעדיין לא יכולים לעוף. במקרה כזה אין לכם ברירה אלא לסגור את כל הפתחים, והיונים ימותו בגג. ברוב המקרים לא תרגישו את ריח הפגרים, בדיוק כפי שלא הרגשתם בפגרים הקודמים שהיו לכם בגג כמעט באופן ודאי.
אם אתם רוצים להציל את היונים ממוות בתוך הגג בעקבות עבודת האיטום, אתם יכולים לעלות לגג בשעות הערב שלאחר ביצוע האיטום, עם פנס וארגז רשת עם מכסה, ללכוד את היונים ולשחררן מחוץ לגג. בשעות החשיכה היונים מתקשות מאוד לזהות אתכם, ולכן הן כמעט לא בורחות, ולעתים ניתן לתפוס את כל היונים. הארגז צריך להיות מאוורר. יש להחזיק בו את היונים זמן קצר ככל האפשר, שמא ימותו ממכת חום או מחנק בארגז צפוף. לכידת יונים בתוך הגג היא פעולה מסוכנת מאוד שעשויה להסתיים בקריסת התקרה עקב כובד משקלכם, ונפילתכם לתוך הבית או בפציעתכם כתוצאה מתנועה בחלל הגג החשוך והצפוף .

מה עושים עם הלשלשת בתוך הגג

נסו לנקות את הלשלשת. בתקרות העשויות מבטון ברוב המקרים ניתן לבצע ניקיון יסודי, אך בתקרות רביץ, שיכולת התנועה בהן מוגבלת, פעולה זו לא תמיד מעשית. מכיוון שהנזק שעשוי להיגרם מיונים בגגות אלו עלול להיות בלתי הפיך או יקר מאוד לתיקון.

מי מבצע את העבודה נגד היונים בגג הרעפים

אם מדובר בחורים שהושארו בגג לאחר עבודה רשלנית של בעל מקצוע שעבד בגג, מדביר העוסק בהרחקת יונים ידע לאטום אותם: אך אם מדובר בנזק לגג כתוצאה מבלאי טבעי, כמו רעפים שבורים וארגזי רוח מתפוררים, מומלץ לעבוד עם גגן שיטפל בגג, מכיוון שמדביר הוא בדרך כלל לא גגן, והוא אינו יכול לפתור את הבעיה האמתית שאתם סובלים ממנה, וזה גג הרוס. הפתרון שתקבלו ממדביר הוא פתרון זמני ולכן העבודה צריכה להיות עבודה משולבת, של גגן שיטפל בגג ושל מדביר שיבצע ריסוס נגד קרציוני יונים.

ביקורות בתוך הגג

מומלץ לבצע ביקורות אחת לכמה חודשים, בתוך חלל הגג, ולנסות לאתר חדירה של יונים לתוכו. יש לבצע ביקורת בגג בתום כל עבודה של בעל מקצוע המתבצעת בתוך חלל הגג, ולוודא שזה האחרון לא השאיר פתחים בגג. יש לחזור על הביקורת כעבור מספר חודשים כדי לוודא שאכן לא נוצרו פתחים בגג והיונים חדרו לתוכו.

קורות בטון על גגות רעפים

קורות בטון התוחמות את גג הרעפים או חוצות אותו הן גורם משיכה ליונים. היונים נוהגות לעמוד על הקורות ולעתים מצטברת על הגג כמות לשלשת גדולה מאוד, הסותמת את המרזבים. ניתן לפתור בעיות אלה על ידי התקנת דוקרנים על הקורות. פעולה זו יקרה באופן יחסי מאחר והקורות ארוכות ורחובות בדרך כלל יש צורך בשניים או שלושה פסים של דוקרנים

גגות שירות בבתים פרטים

גגות שירות הם מאפיין בנייה נפוץ בבתים פרטיים. על גגות השירות נמצאות תשתיות של חימום מים, מיזוג אוויר, ותקשורת, ובחלק מהמקרים מתמקמות בגגות השירות להקות יונים אדירות, המשתמשות בגג כתחנת לינה וקינון.
להקות אלה גורמות לנזקי לשלשת קשים לתשתיות. לעתים קרובות נגרמות סתימות במערכת הניקוז של הגג, והדבר גורר נזקי הצפות של מי גשמים.

[תמונה לא תקינה באתר הישן]

הדרכים להתמודד עם להקות היונים על גגות השירות מפורטות להלן:

  1. ביצוע סדר וניקיון של הגג והרחקת כל הג'אנק המאוכסן על הגג. מכיוון שהיונים מקננות מתחת לציוד או בינו לבין קירות הגג, השאיפה היא להגיע לקירות ורצפה חשופים, למעט התשתיות הקבועות שעל הגג.
  2. איטום נקודתי של כל נקודות המסתור הנוצרות בין התשתיות הקבועות על הגג לבין הקירות ורצפת הגג המשמשות את היונים לקינון או מחסה.
  3. במידת האפשר, מתיחת רשת על כל גג השירות, אשר תמנע מהיונים את הגישה אליו.

[תמונה לא תקינה באתר הישן]

אם אתם מתכננים ובונים את הבית בעצמכם, מומלץ להביא בחשבון את נושא היונים ולבנות את גג השירות כך שליונים לא תהיה גישה לתשתיות או אפשרות קינון בצמוד אליהן או מתחתן. ניתן לעשות זאת על ידי ריכוז כל התשתיות באחת מפינות הגג והגנה עליהן באמצעות רשת אשר תותקן כהמשך לקו הקיר. כמובן שיש ליצור ברשת פתחים מתאימים שיאפשרו טיפול בתשתיות השונות.

מרזבים בנויים

מרזבים בנויים הם אחד מאתרי הקינון המועדפים על יונים. לקינון היונים במרזבים עלולות להיות השלכות חמורות מאוד, מאחר שגם קן בודד עשוי לגרום לסתימת המרזב ולהצפות של דירות מגורים במהלך החורף.

[תמונה לא תקינה באתר הישן]

הדרך היחידה למניעת הקינון היא איטום חלקו העליון של המרזב ברשת, וביצוע ביקורת לפני תחילת החורף. מאחר והיונים מקננות בתוך המרזבים, הצבת דוקרנים על שפת המרזב לא תמנע מהיונים קינון בתוכו. בסוף כל קיץ יש לבדוק את המרזבים ולנסות לאתר קינון בתוכם.

גג של תוספת בנייה

אחד המקומות האופייניים שמתפתחת בהם בעיית יונים הוא גגות של תוספות בנייה.
בדרך כלל היונים חודרות לתוך חלל הגג, ומאחר שבחלק מהמקרים הוא נבנה ברשלנות, בזמן הבנייה לא נבנית דרך גישה לתוך חלל הגג. לכן קשה מאוד להוציא מתוכו גוזלים, פגרי יונים ולשלשת, והבעיה נמצאת בתוך הבית שלכם. אם אתם מוסיפים לביתכם חדר נוסף, עליכם לוודא שהגג שאתם בונים נאטם לגמרי, ולתכנן אותו כך שהוא לא יוצר כוכים או סדקים ביחס לחלק הבנוי הקיים מעליו או מצדדיו.
אם אתם שוכרים מבנה שבוצעה בו תוספת בנייה כלשהי שיש לה גג, עליכם לבדוק אם נוצרה שם בעיית יונים. אם אכן יש בעיית יונים, דרשו פתרון מבעל הדירה או הימנעו מלשכור אותה.

[תמונה לא תקינה באתר הישן]

גוזלים וטפילים

בחלק גדול מהמקרים בהם קיימת פעילות של יונים במבנה מתגלה קן ובו גוזלים.
מיד עם זיהוי הקן עליכם לבצע כמה פעולות מכיוון שעל הגוזלים ובסביבת הקן יש טפילים מוצצי דם. ככל שעובר הזמן, מושבת הטפילים הולכת וגדלה ובסוף מתרחש אחד משלושת הדברים הבאים:

[תמונה לא תקינה באתר הישן]

  1. לא קורה כלום, ובמשך שנים היונים מקננות ומגדלות דורות של גוזלים וקרציונים שלא תוקפים את דיירי הבית.
  2. במקביל לנוכחות הגוזלים, פולשים הקרציונים לתוך דירת המגורים ותוקפים את הדיירים.
  3. מיד לאחר שהגוזלים פורחים מהקן או מתים, הקרציונים שנמצאים בסביבת הקן נשארים ללא מקור דם זמין, ואז כבררת מחדל הם תוקפים את הדיירים. התקפת קרציונים יכולה להיות קלה ולהסתיים בכמה גירודים, או קשה, עד למצב שבו כל דיירי הבית יתגרדו עד זוב דם וייאלצו לעזוב את הבית עד לריסוסו. לרוב בנוסף לגוזלים תצטבר באתר הקינון כמות גדולה של לשלשת ושל פגרי יונים.

את הגוזלים יש להרחיק באופן הבאה:

  1. על הגוזלים לעזוב את הקן בעודם בחיים. במידה שהגוזלים מתו בתוך הקן או הבית, ירדו מהם מיד עשרות טפילים, שחלקם לא נראה לעין, ואת חלקם האחר תראו, ומדובר בחוויה מאוד לא נעימה.
  2. מיד לאחר הרחקת הגוזלים, יש לרסס את אזור הקן באירוסול ביתי כדי להרוג את הטפילים החיים בסביבת הקן.
  3. יש לפנות את כל הלשלשת, תוך כדי שימוש במסכת מגן על מנת להימנע משאיפת אבק הלשלשת.

לסיכום, למרות שפעולת הרחקת קן עם גוזלים אינה נעימה וברוב המקרים מסתיימת במותם של הגוזלים, התקפות קרציונים מתרחשות רק כשיש גוזלים בקן לקראת סוף תהליך הקינון או כאשר הגוזלים פורחים מהקן ומשאירים חלק גדול מהטפילים בקן ללא מקור דם. לכן עליכם להפעיל שיקול דעת ולהחליט אם אתם רוצים להסתכן בתופעה זו.

 

אם אינכם מעוניינים לפנות את הקן, הפעולה המינימאלית שעליכם לבצע היא ריסוס סביבת הקן באירוסול ביתי ובכך לנסות למנוע התקפת קרציונים. במקביל עליכם להזמין מדביר המתמחה במיגון מסתורי כביסה ברשת נגד יונים, ולסגור את מסתור הכביסה מיד לאחר שהגוזלים יפרחו מהקן.

שרצגולם היונה

זהו סוג של זבוב מוצץ דם, שבדרך כלל נטפל רק ליונים אך ניתן לראותו נח גם על קירות הבית או מבצע ניסיונות כושלים להיכנס בין שיערות האדם.

כינים כוססות

מזונן העיקרי של כינים אלו הוא נוצות, ולכן הן לא נטפלות לאדם.

אקריות

על היונים ניתן למצוא אקריות מוצצות דם, המכונות קרציוני יונים, והן אלה שתוקפות את האדם בעקיצות שגורמת לו לאלרגיות ולגירודים. הגירודים נגרמים בגלל התגובות האלרגיות של גוף האדם לחומרים שונים שמוחדרים אליו בזמן העקיצות. התגובות האלרגיות שונות מאדם לאדם, ולעתים רק אדם אחד מתוך משפחה או מתוך קבוצה של עובדים יסבול מתגובות אלרגיות אלה, ובמקרים אחרים כל האנשים הנמצאים במבנה יסבלו מתופעות אלרגיות ויתגרדו.

 

טפילי היונים הם קטנים מאוד, הם קשים לזיהוי וצריך ניסיון רב על מנת לראותם. לעתים מדובר במאות או באלפי קרציונים קטנים שמסתובבים על קירות ועל רהיטים וכמעט בכל מקום ניתן לראותם, ולעתים גם לאחר חיפוש יסודי על ידי מדביר מנוסה לא מוצאים אפילו קרציון אחד, ואז ניתן להניח שמדובר בקרציוני יונים, רק אם מזהים קינון יונים במבנה. בדרך כלל הקרציונים חודרים לבתי מגורים דרך החלונות, ולכן מומלץ להתחיל את החיפוש בסביבת החלונות, שם יהיה קל באופן יחסי לאתרם. סגירת החלון לא מונעת מטפילי היונים להיכנס, מאחר שהם עוברים דרך הסדקים בין המשקוף לחלון.

 

אם אתם יודעים היכן יש קינון של יונים, התחילו את החיפושים בחדרים הסמוכים. פניה לרופא המשפחה בעקבות גירודים המלווים בסימני עקיצות חשובה על מנת לשלול תופעות אלרגיות מסיבות אחרות, אך כאשר הגורם לגירודים הוא קרציוני יונים, הרופא יכול לסייע לכם בעניין האלרגיות, אבל את הפתרון לבעיה תקבלו רק ממדביר מזיקים מוסמך ומנוסה, אשר ירחיק את היונים וירסס את הקרציונים. זיהוי הגורם לאלרגיות הוא שלב חשוב מאוד בפתרון הבעיה.

 

מאחר שקיימים סוגים שונים של חרקים עוקצים, הגורמים לתגובות אלרגיות דומות באופן יחסי אצל בני האדם, ולכל אחד מסוגי החרקים יש טיפול ייחודי, עלול להינתן טיפול נגד החרק הלא נכון. כך לדוגמה יבוצע ריסוס נגד פרעושים בזמן שהבעיה טמונה בקרציוני יונים. אחד הגורמים המקשים על זיהוי הבעיה ועל פתרונה הוא איתור מקום הקינון של היונים. אם מקום הקינון לא אותר ולא בוצע נגדו טיפול הכולל הרחקת הקן, מניעת קינון חוזר וריסוס אזור הקן במטרה להשמיד את מוקד ההפצה, בעיית הקרציונים עשויה לחזור על עצמה בתוך כמה ימים, שבועות או חודשים, גם אם בוצע ריסוס נגד קרציונים.
קיימים שלושה מקרים אופייניים שמתגלה בהם קינון גלוי או סמוי:

  1. מקום הקינון גלוי וידוע.
  2. יש יותר ממקום קינון אחד במבנה, וחלק מאתרי הקינון אינם מורחקים מאחר שהם סמויים.
  3. הקן נמצא רחוק מאוד מהאזור שמתרחשת בו התקפת הקרציונים, והקרציונים הולכים עשרות מטרים על הקירות. לעתים הקן מתגלה לאחר סריקה ממושכת, ולעתים הוא אינו מתגלה.

רק מדביר מוסמך ומנוסה, שיגיע לאתר ויבצע בדיקה, מסוגל לזהות את הבעיה ולאתר את הגורם לתגובות האלרגיות. בסיור יחפש המדביר את הקן שהיונים דגרו בו, יאתר את הקרציונים, וישלול בעיית פרעושים, פשפשי מיטה, או אקרופוביה. כאשר המדביר אינו מזהה באופן ודאי את הגורם לעקיצות או את הנסיבות שעשויות לגרום לעקיצות, כמו יונים דוגרות או פרעושים, ניתן כמובן לבצע ריסוס נגד קרציונים בכדי לשלול את האפשרות הזאת.

כיצד מטפלים בהתקפת קרציונים?

טיפול נגד קרציוני היונים צריך לכלול את השלבים הבאים:

  • זיהוי הבעיה, לרבות זיהוי קרציונים בתוך הבית או המשרד.
  • איתור הקן והרחקתו, במידה ולא ניתן להרחיק את הקן יש לרסס אותו.
  • כאשר הקינון נמצא בתוך חלל של גג רעפים, מומלץ לבצע ערפול של חלל הגג.

בתוך הבית יבצע המדביר ריסוס קירות ורהיטים על ידי חומרים שארתיים. מכיוון שטפילי היונים רגישים מאוד לחומרי הדברה, ניתן לפתור את הבעיה באמצעות חומרי הדברה ממשפחת הפריטואידים. שימוש באבוקות עשן יכול להיות תוספת חשובה לטיפול, מאחר שהוא נחשב לטיפול נפח, אך המגבלה העיקרית של אבוקות העשן היא שהן אינן שארתיות, ולכן אינן יעילות כמניעה, כלומר הן יהרגו את הקרציונים שנמצאים בבית אבל לא את אלו שייכנסו בעתיד. אם זיהיתם יונים דוגרות בבית, ואתם רוצים לחסוך מעצמכם את התקפת הקרציונים, קראו את פרק היונים מתחילתו ופעלו בהתאם.

מה לא גורם התקפת קרציונים?

  • יונים חונות בדרך כלל אינן גורמות לבעיית קרציונים.
  • יונים המקננות על עצי דקל, גם אם אלה סמוכים לדירות מגורים, לא גורמות לבעיות קרציונים, אלא אם כן עץ הדקל נוגע בקירות המבנה.
  • לשלשת בכמות גדולה או קטנה אינה גורמת לבעיה של טפילי יונים.