ייעוץ ומחיר אחזקת גינה מונעת מזיקים בחצרות וגינות

תכנון מוקדם ופעולות מניעה נגד מזיקים תברואיים בחצר

המזיקים התברואיים נוהגים לנצל את התנאים המלאכותיים שיוצר האדם, לתועלתם. ולכן לדרך שבה מתכנן האדם את חצר ביתו ומתחזק אותה תקבע את כמות המזיקים התברואיים שיפעלו בחצר ובביתו. מודעות, תכנון, ותחזוקה שוטפת של החצר ימנעו בעיות רבות הקשורות למזיקים תברואיים ויצמצמו את השימוש בחומרי הדברה, ואת ההשלכות והעלויות הכרוכות בכך.
קיימים שני סוגים של מזיקים שניתן לפגוש בחצר:

  1. הראשון, מזיקים המסתובבים באופן טבעי בשטח החצר שלכם, והפגישה אתם בחצר עשויה להתרחש מעת לעת – מכרסמים, תיקנים, נמלים וחרקים מעופפים.
  2. מזיקים שמצאו בחצר שלכם תנאים מתאימים להתרבות או לקיום כתוצאה מתנאים מתאימים שיצרתם מתוך חוסר מודעות או הזנחה.

מאחר שהחצר שלכם היא חלק מהסביבה, אינכם יכולים למנוע כניסה של בעלי חיים אליה. אך כדי למנוע מהמזיקים התברואיים להפוך את החצר שלכם לחצר שלהם, יש לבצע פעולות מניעה הכרוכות בתכנון ובאחזקה נכונה של החצר, שימנעו את רוב הבעיות, ורק לאחר שמיציתם את כל פעולות המניעה, אם אתם עדיין סובלים ממזיק תברואי כלשהו הפועל אצלכם בחצר, פנו למדביר.

 

תכנון גינה ונטיעת עצים

עצי פרי, ועצים ושיחים בעיתיים אחרים

נטיעת עצי פרי בחצר מושכת בעלי חיים שונים הבאים לאכול את הפרי, לקנן או לנוח על העץ. למיקום נטיעת העץ משקל קריטי ביותר בבעיות העשויות להיגרם ממנו, וככל שהעץ יהיה רחוק יותר מקירות הבית או המחסן, כך יקטנו הבעיות שעשוית להיגרם על ידי המזיקים הניזונים מפרי העץ או הגרים בו.

 

עצים וחולדות

פקאן ואגוזים אחרים

עצי פקאן ואגוזים אחרים מושכים חולדות. עצי הפקאן גדלים לממדי ענק, ובכל שנה הם מניבים כמה עשרות קילוגרמים של אגוזים, שהם מעל ומעבר לצריכה של המשפחה המורחבת והשכנים. ברוב המקרים נושרים האגוזים לאדמה יחד עם עלי העץ בתקופת השלכת, ופעולת איסוף האגוזים נעשית קשה ולעיתים לא מעשית. האגוזים נחשבים בעיני חולדות למעדן מלכים, שהוא גם טעים וגם נשמר למשך תקופות ארוכות מאוד. לעתים מתחילה בסביבת העץ פעילות מסיבית של חולדות. כל עוד נשארות החולדות בחצר, רוב הסיכויים שפעילותן לא תזיק, והיא יכולה להימשך שנים בצורה בלתי מורגשת, אך לעתים פולשות החולדות לתוך מחסנים, גגות רעפים, או לתוך בתי מגורים הסמוכים לעץ, ואז מתעוררות בעיות קשות מאוד, וזאת מהסיבות הבאות:

 

החולדות מתגלות בדרך כלל בשלבים מאוחרים, כאשר פעילותן כבר גורמת לא פעם נזקים קשים לרכוש.
קשה להרעיל את החולדות, מכיוון שהן מעדיפות לאכול את האגוזים, וגם כאשר אוספים את האגוזים, יש לחולדות מחסנים שמכילים כמות גדולה של אגוזים.
פעולות מניעה – יש להימנע מלכתחילה מנטיעת עצי פקאן או עצי אגוז אחרים בחצר, או אם יש לכם עץ שאתם מעוניינים להמשיך לגדל בחצר, עליכם לקטוף את כל האגוזים שהוא מניב, ולאסוף את האגוזים שנשרו, ולאחסן אותם במכלים סגורים. מאחר שעצים חיים במשך עשרות שנים, ובניגוד אלינו, משנה לשנה הם גדלים, מתחזקים ומניבים יותר פרי, סביר להניח שיום אחד תגלו שהזדקנתם ואין לכם את הכוח לאסוף ולקטוף את כל האגוזים. או אז, כשאתם נטולי כוחות, יופיעו החולדות ויתחילו לגרום נזקים. לכן לפני שנוטעים עץ פקאן בחצר, צריך לחשוב מה יקרה בעוד שלושים שנה, או בשנה הבאה.

 

עצי דקל

חולדות נמשכות לעצי דקל למיניהם והן חיות ומקננות בינות כפות הדקל וניזונות מהתמרים. קשה מאוד למנוע תופעה זו, מכיוון שגדיד אשכולות התמרים הוא משימה קשה ויקרה, וגם ללא אשכולות התמרים, העץ עצמו מושך את החולדות למגורים. כל עוד החולדות פועלות רק על העץ, סביר להניח שלא תרגישו בפעילותן, אך מומלץ לבצע כמה פעולות מניעה אשר יקטינו את הסיכוי להיפגע מהחולדות:

  1. כאשר נוטעים את העץ, יש לעשות זאת רחוק ככל הניתן מקירות הבית.
  2. אם קיים עץ הנטוע קרוב לקירות הבית, יש להקפיד שכפות התמרים לא נוגעות בקיר והן רחוקות מחלונות לפחות מטר אחד, מאחר שחולדות מסוגלות לקפוץ למרחקים של מטר.
  3. יש למנוע מכפות התמרים מלגעת בחוטי חשמל וטלפון, בכדי לבודד את העץ מחולדות החיות רחוק והמגיעות לאכול את התמרים, בהליכה על חוטי החשמל.

כמובן שכל עץ אחר המניב פרי, גם אם איננו ראוי למאכל אדם, עשוי למשוך חולדות, ולא ניתן למנוע תופעה זו. לכן יש לנטוע עצי פרי רחוק ככל הניתן מהבית, ולשמור על סדר וניקיון בסביבת העצים.

 

עצי דקל ויונים

יונים נוהגות לקנן על עצי דקל, בעיקר על כפות התמרים היבשות. במקרה זה פעילותן של היונים כמעט לא גורמת לנזקים, אך אם תחנות הנחיתה של היונים בסביבת העץ כוללות גם את ביתכם, ניתן לבצע כריתה של כל כפות התמרים היבשות. פעולה זו תקטין את כמות היונים הפעילות בסביבת העץ, ואת הנזקים שהן גורמות בסביבתו.

 

עצים המושכים עטלפים

עטלפי פירות נמשכים לעצים המניבים פרי. הבעיה העיקרית במקרים אלה היא שהעטלפים מפרישים סביב העץ לשלשת תוך כדי תעופה, וגורמים ללכלוך על קירות סמוכים ועל מכוניות החונות בסמוך. העצים הבעייתיים ביותר הם עצי תות ועצי פיקוס, שכפי הנראה גורמים לעטלפים לפעולת מעיים מוגברת. גם עצי תאנה, שסק, ודקל מושכים עטלפים, אך פעילותם בסביבת עצים אלה אינה גורמת לפעילות מעיים מוגברת, ולכן נזקי הלשלשת בסביבת עצים אלה מועטים באופן יחסי. כאשר נזקי הלשלשת נעשים משמעותיים, ניתן לפעול בדרכים הבאות:

  1. לקטוף את כל הפרי מהעץ.
  2. להגן על העץ באמצעות רשת שתמנע גישת העטלפים לעץ.
  3. להזמין טיפול של אגרונום, שיגרום לנשירת כל הפרי מהעץ.

 

עצי אורן

אם אתם מעוניינים לנטוע עצי אורן בחצר, עליכם להביא בחשבון את הטיפולים השוטפים נגד תהלוכן האורן, שצריך לבצע מדי שנה. קיימים זני אורן שאינם נפגעים מתהלוכן האורן ויש להתייעץ עם אגרונום ולבחור זנים אלה.

 

שורשים

שורשי העצים גורמים לעיתם קרובות לנזקים חמורים למדרכות וצינורות ביוב, בכדי למנוע בעיות מסוג זה יש להתייעץ עם אגרונום המתמחה בנושא באיזה מרחק יש לנטוע עצים ממדרכות ומקווי ביוב.

 

מסלעות

בבתים רבים נהוג לבנות מסלעות כחלק מהגינה. המסלעות מהוות מוקד משיכה למגוון בעלי חיים, המוצאים בהן מחסה ומזון. יש להקפיד בתכנון ובניית המסלעה על מספר כללים אשר יקטינו את הפוטנציאל לבעיות עם מזיקים תברואיים. המזיקים העיקריים הפעילים במסלעות הם מכרסמים למיניהם, המוצאים במסלעה מחסה, ונחשים המוצאים במסלעה… מכרסמים ומחסה.

  1. קו המסלעה צריך להסתיים לפני הגעתו לכניסה לבית ולשבילי הליכה לבית, כדי להרחיק את פעילות המכרסמים והנחשים.
  2. יש להימנע ככל הניתן מתכנון שבילי מעבר ראשיים בתוך המסלעה.
  3. לפני מילוי האדמה יש לאטום בבטון את כל נקודות החיבור בין הסלעים, כדי למנוע יצירת מחילות "טבעיות" בין הסלעים. כאשר המסלעה כבר בנויה, ניתן לאטום מחילות אלה באמצעות פוליירטן מוקצף או בטון דליל בהזרקה.
  4. מומלץ להימנע משתילת צמחים מתפשטים בסלעייה כדי שניתן יהיה לפקח על התפתחות בעיית מכרסמים.

 

בניית בית

לתכנון הבית ואופן ביצוע העבודה ורמת הגימור של המבנה תקבע במידה רבה את הבעיות התברואיות שתסבלו מהן בעתיד.

טיח

מומלץ לטייח את קירות הבית בטיח חלק ולא בטיח מחוספס, כדי למנוע ממכרסמים לטפס על הקירות.
פתחים של ונטות, ארובות: יש להקפיד שפתח הוונטה/ארובה יהיה מרושת ברשת צפופה כדי למנוע חדירת ציפורים לארובה. דגש מיוחד יש לשים על פתחים של ונטות וארובות לא פעילות או פעילות באופן עונתי

 

גג

  1. יש להימנע מתכנון קורות בטון התוחמות את קו הגג או החוצות אותו.
  2. יש לתכנן את הגג ללא מפלסים חופפים או מפלסים מונמכים משאר פני הגג.
  3. יש להימנע מתכנונן מרזבים בנויים באבן, או למגן אותם ברשת אופקית המונעת כניסת יונים למרזב.
  4. יש להימנע מתכנון ארגזי רוח מעץ, מאחר שהם מתפרקים כעבור עשרים-שלושים שנה כתוצאה מחוסר תחזוקה ועייפות החומר, ובשילוב עם העייפות שלכם היונים חודרות דרכם אל תוך הגג ולעתים גורמות בו לנזקים בשווי אלפי שקלים או לנזקים בלתי הפיכים.

קו הקיר–גינה

העיקרון פשוט: קירות הבית או המחסן צריכים לפגוש את האדמה או לכל היותר את קו הדשא או גינה עם צמחים נמוכים לא מתפשטים ולא מטפסים – כדי שניתן יהיה לראות את קו הקיר ולמנוע ממזיקים לפעול בצמוד אליו.

 

דלתות

דלת הכניסה היא הדרך המקובלת ביותר על מזיקים תברואיים להיכנס לבית. כדי למנוע זאת יש לפעול בהתאם להנחיות הבאות:

  1. יש להימנע ככל הניתן מלהפוך את הרצפה בסביבת דלת הכניסה למחסן. אין להשתמש בארונות או בשידות לאחסון מכיוון שהם מהווים בית גידול למכרסמים, נחשים או חרקים שונים, המתחבאים מתחתם, מאחוריהם ובתוכם ושם הם חודרים לבית בהזדמנות הראשונה הניתנת להם. אם ברצונכם לאחסן נעליים בכניסה לבית, התקינו על הקיר מדף מתאים.
  2. אם החריץ מתחת לדלת עולה על שלושה מ"מ, יש להתקין סף דלת שימנע כניסת מכרסמים.
  3. יש להימנע מהצבת עציצם ליד הדלת או על שביל הכניסה.
  4. יש לעיין בפרק הנחשים.

 

צמחים עם פריחה

יש להימנע משתילת צמחים בעלי פריחה, המושכת דבורים, בקרבת שבילי הליכה ובכניסות לבתים.

צמחים מטפסים

יש להימנע משתילת צמחים מטפסים על הקירות, מכיוון שצמחים אלה מהווים בית גידול "וסולם" למזיקים שונים החיים בתוך השיח, שבסופו של דבר נכנסים דרך החלונות לתוך הבית.

8025

צמחים מטפסים על קיר בניין

גדרות חיות

גדרות חיות עשויות לשמש בית גידול לחולדות. הדרך למנוע זאת היא לתחזק את הגדר החיה באופן שוטף, לגזום אותה ולמנוע התפשטותה לגובה והגעתה לצמרות עצים או לחוטי חשמל.

רצפת דק

רצפת דק גורמת לכמה בעיות, שניתן למנוע בתכנון נכון וביצועו בפועל כמובן.

  1. יש להתקין את רצפת הדק על משטח בטון ולא על האדמה, כדי למנוע ממכרסמים לפעול מתחת לרצפה.
  2. המרווחים בין קורות רצפת הדק לא יעלו על שלושה מילימטרים בכדי למנוע חדירת מכרסמים לחלל מתחת לרצפה.
  3. על קורות המעטפת החיצוניות להיות מחוברות לקורות הרצפה בצורה האוטמת לחלוטין את הגישה לחלל שנוצר מתחת לרצפה.
  4. יש לדרוש מהמתקין להשתמש בברגים הניתנים לפירוק, ולהצטייד מבעוד מועד בראשי הברגה מתאימים, כדי שניתן יהיה לפרק את הרצפה, להוציא פגרי מכרסמים ולבצע ריסוסים נגד פרעושים במידת הצורך.
  5. מתחת לכלבים קשורים על רצפת הדק מתפתחת לעיתם קרובות בעיית פרעושים, לכן יש להימנע מלקשור כלבים על ריצפת הדק

 

תאורת חצר מושכת חרקים

תאורת חצר עלולה לגרור בעיית חרקים, הנמשכים לאור. כדי להימנע מבעיה זו יש להשתמש בתאורה בצבע צהוב, המושכת פחות חרקים ביחס לתאורה הלבנה.

 

תאורת הכניסה של הבית מושכת חרקים

מסביב לתאורת הכניסה לבית מתרכזים לא פעם חרקים רבים במהלך הלילה, וחלקם נכנסים לתוך הבית בזמן שפותחים את דלת הכניסה. כדי לפתור בעיה זו יש להתקין את מנורת הכניסה במרחק של מטר לפחות מהדלת ולא מעליה. הדבר ירחיק את פעילות החרקים מהכניסה, כמו כן להתקין מנורה המופעלת על ידי גלאי תזוזה שמפעיל את המנורה למשך מספר שניות כשאדם מתקרב.

 

מערכת ביוב גלויה, תקינה ונגישה

אם יש לכם בחצר בורות ביוב, הימנעו מכיסויים באדמת מילוי או בדשא. אם תעשו כן, אתם עלולים לסבול מבעיית תיקנים אמריקאים בתוך הבית או מחולדות, מבלי שתהיה לכם גישה לבור הביוב, ולכן לא תוכלו לפתור את הבעיה. אם אתם מחליטים בכל זאת לכסות את בור הביוב בדשא או באדמה, השאירו סימן בולט, שיסמן את מיקומו של הבור.

 

מערכת ביוב פוליטלן (פלסטיק)

נגיעות התיקנים במערכות ביוב העשיות מפוליטלן נמוכה בהרבה ממערכות ביוב העשיות מצינורות בטון, ולכן אם אתם מתקנים בביתכם מערכת ביוב חדשה מומלץ להשתמש בצינורות מפוליטלן.

 

מחסנים

מחסנים מהווים מוקד משיכה עבור מזיקים תברואיים רבים. בראש המזיקים הנוהגים לחדור למחסנים עומדים המכרסמים המוצאים במחסן מחסה ולעתים גם מזון. פעילותם של מכרסמים במחסן עשויה לגרום לנזקים רבים לרכוש ולמזון, לסכן את בריאותכם עקב מחלות מידבקות המועברות בשתן ובגללים, ולמשוך נחשים אל תוך המחסן. הדרך להימנע מנזקי המכרסמים במחסן:

  1. לאטום את דלת המחסן בצורה הרמטית.
  2. לאטום את כל קו החיבור בין הקירות ולתקרה ולרצפה.
  3. לאטום את כל החלונות ברשתות ברזל מגלוונות בעלות חורים בקוטר 4 מ"מ.
  4. לאחסן את כל סוגי המזון במכלים אטומים.
  5. לבצע פעולות ניטור שוטפות לנזקים ולגללים.
  6. לשקול לבצע פעולות הדברה שוטפות כפעולות מניעה.

 

בניית פרגולות וסככות

בניית פרגולה או סככה בחצר או מעל מרפסת עשויה לגרור בעיית יונים או דרורים קשה. כדי להימנע מבעיה זו יש לבנות את הפרגולה או את הסככה על פי עקרון הבנייה "מטפס" או "פטרייה", כפי שמופיע בסוף פרק היונים.

 

חיות מחמד

החזקת כלב, חתול או כל חיית מחמד אחרת בחצר – יש לקרוא בעיון את פרק קרציות, שיש בו התייחסות לכלבים, ואת פרק פינת החי.

 

הדברת עשבייה וצמחיית גינה

עשבים שוטים וצמחיית גינה הגדלים ללא בקרה ומכסים שטחים נרחבים עשויים להיות גורם ראשון במעלה לבעיות מכרסמים ונחשים. לכן יש לפקח על צמחי הגינה ועל עשבים שוטים כאחד. יש לקרוא את פרק העשבים השוטים לעומק ולפעול בהתאם. יש לבחון אילו צמחים שותלים בגינה ולהתייחס בחשדנות, ואפילו להימנע, משתילת צמחים מתפשטים ומטפסים, היוצאים משליטה במהירות והופכים לצמחים מזיקים בלא טיפול שוטף, הכולל עקירה וגיזום.

 

ציוד מאוחסן וערמות ג'אנק, ממלכת המזיקים התברואיים

המזיקים התברואיים זקוקים למחסה בכדי לבסס את פעילותם במקום מסוים. לחלק גדול מהמזיקים התברואיים היכולת ליצור לעצמם את המחסה הנדרש גם בתנאים טבעיים, אך רובם נוהגים לנצל בשמחה מחסות מעשה ידי אדם, והג'אנק הוא המחסה האולטימטיבי לרוב סוגי המזיקים התברואיים. תחת הכותרת "ג'אנק" ניתן לכלול כל חפץ המונח בחצר, על האדמה או על מדפים שלא נעשה בו שימוש לפחות פעם בחודש וחצי. פרק זמן זה מאפשר לחלק גדול מהמזיקים התברואיים ליצור דור חדש. כמובן שלא ניתן לנהל חיים תקינים ללא אחסון ציוד לפרקי זמן ארוכים, ולכן יש לאחסן ציוד במקומות גבוהים ולא על הקרקע, ולא לערום ערמות של ציוד שלא ניתן לפקח בפעולות פשוטות מה קורה בתוכו ומתחתיו. אחסנה בדגש על נושאים אלה תשמור עליכם ועל הציוד מפני המזיקים התברואיים.
ערמות פסולת בניין או חומרי בנייה שאינם בשימוש שוטף מהווים בית גידול מושלם למזיקים התברואיים, ולכן יש להימנע מאחסונם בחצר.
אחד המקומות המועדפים לאחסון ג'אנק הוא על האדמה בצמוד לקירות הבית או המחסן. מיקום זה מהווה הזמנה בטוחה לפעילותם של מזיקים תברואיים, בשלב ראשון מתחת לערמת הג'אנק, ובשלב שני בתוך הבית.

 

טיפול בנזילות מים – הסדרת זרימה כנגד יצירת שלוליות

לעתים מתפתחת מתחת לברז או למערכת ההשקיה שלוליות כתוצאה מנזילות. שלוליות אלה מושכות בעלי חיים שונים הבאים לשתות את המים. מובן שרוב בעלי החיים האלה אינם מסוכנים, אך לעתים מגיעים לברז גם מזיקים תברואיים, כמו צרעות, נחשים, יונים, עכברים וחולדות או זחלי יתושים, והנזילה הופכת למפגע תברואי. לכן יש לתקן נזילות בברזים בחצר ולהסדיר את מערכת ניקוז מתחת לברז, כדי להרחיק מזיקים הנמשכים למים, אם אתם מעוניינים לאפשר לחיות השונות לשתות מים, יש להשקות אותם בקערה בפינה רחוקה בחצר, כדי להרחיק את מוקד הפעילות מהאזורים בהם אתם פעילים.

 

בית על עמודים נמוכים

מתחת לבית על עמודים נמוכים יכולה להתפתח בעיות עם מזיקים תברואיים בכדי למנוע בעיות אלה יש לבצע הסדרת גישה לכל השטח שמתחת לבית או לפחות ליצור אפשרות לבצע סריקה באמצעות פנס לאיתור פעילות מזיקים תברואיים.
הבעיות הקשות ביותר שעשיות להתפתח הן

  1. שלוליות מים שיאפשרו דגירת יתושים. יש לבצע הסדרת ניקוז מתחת לבית למניעת שלוליות ודגירת יתושים.
  2. הבעיה הקשה ביותר שעשויה להתפתח מתחת לבית היא בעיית פרעושים שתבצר בעקבות המלטה של גורי חתולים או כלבים. ולכן למרות שצריך לבצע הסדרת גישה לחלל מתחת לבית יש למנוע כניסה של כלבים או חתולים על ידי רישות החלל. אם בכל זאת גילתם גורים מתחת לבית יש להרחיקם מהמקום לפני שהם מתחלים לטייל בסביבת הבית מכוון שכך הם יפיצו את הפרעושים בחצר. במידה וגילתם פרעושים מתחת לבית יש להזמין מדביר באופן מיידי.

 

בניית חומות חלקות

אם אתם בונים חומת אבן סביב הבית, מומלץ שקירות החומה יהיו חלקים בכדי למנוע טיפוס של מכרסמים ונחשים עליהן.