ייעוץ מניעת מזיקים לפני בנייה או שיפוץ

תכנון ובנייה

ההתייחסות לאופן בו בנוי המבנה והתשתיות החודרות אליו בשלב התכנון והבניה או במהלך הפעילות השוטפת בו הם המפתח לפעולת מניעה יעילות כנגד המזיקים התברואיים. ההתייחסות זו תיצור את המעגל הראשון שיצמצם למינום את פעילות המזיקים בסביבתכם, וכתוצאה מכם את היקף פעולת ההדברה שתבצעו במבנה.

  1. יש לבחון איזה מזיקים נמשכים לאופן בו בנוי המבנה בו אתם גרים או מתכננים, לדוגמה:
  2. א. חולדות נמשכות לבתים בהם יש גגות רעפים ותקרות רביץ. יש למנוע מהן את האפשרות לטפס על קירות, ולנטר באופן שוטף פעילות מכרסמים בגג.
    ב. יונים נמשכות לביתם בהם יש מסתורי כביסה או גגות שרות עם תשתיות. יש לנטר את פעילותן באופן שוטף במקומות אלה ולמתוח רשתות בהתאם לצורך או לתכנן את המבנה בצורה שתמנע את פעילותן במקומות אלה.
    ג. טרמיטים נמשכים למבנים העשויים מעץ. יש לוודא שהמבנה על כל חלקי העץ עבר טיפול כנגד מזיקי עץ. או לחלופין להימנע מלבנות מבנים עשויים עץ באזורים נגועים בטרמיטים.
    אלה רק שלוש דוגמאות חלקיות למזיקים הפועלים במבנה בהתאם לאופן בו הוא מתוכנן ולסוג חומר הגלם ממנו מבנה בנוי.
  3. תהליך של חיפוש, איתור, ואיטום פתחים בקירות, בנקודות החדירה למבנה של תשתיות תקשורת, מיזוג אוויר, חשמל, מים וביוב.
  4. מניעת מזיקים
  5. יש למפות את כל התשתיות המתחברות למבנה והיוצאות ממנו, ובמיוחד את נקודות החדירה למבנה.
  6. במבנים מסחריים בהם פועלים אנשי אחזקה יש לקבוע נוהל הוספת תשתית למבנה, הכולל איטום נקודת החדירה למבנה, פיקוח על האיטום וסימון התשתית החדשה ונקודת החדירה שלה למבנה על גבי מפה.
  7. יש להשתמש באמצעי האיטום המתאימים לסוג המזיק הצפוי לחדור דרך הפתח לדוגמה: בטון עם שברי זכוכיות במקרה של איטום פתחי מכרסמים ברצפה ובקירות.
  8. איטום של סדקים וחורים בקירות ברצפה ובתקרה איטומים אלה צריכים להתבצע במהלך הבנייה או השיפוצים, ובמהלך הפעילות השוטפת.
  9. יש להימנע ככל הניתן מלהשתמש בקירות גבס, תקרות מונמכות או בנייה טרומית.
  10. במידה והוחלט להשתמש בבניה טרומית יש להקפיד על רמת גימור גבוהה בדגש על איטום כל נקודות חדירת התשתיות לתוך הקירות ויציאת התשתיות בתוך המבנה ועל איטום הרמטי של קו החיבור בין הקיר לתקרה וקו החיבור בין הקיר לרצפה.
  11. יש להתקין על הדלתות ספי דלת כנגד מכרסמים.
  12. בסביבה נגועה במכרסמים יש להתקין רשתות עמידות לכרסום על חלונות.
  13. יש להתקין על החלונות רשתות נגד חרקים.
  14. יש להימנע מלטייח טיח מחוספס על הקירות.
  15. יש להקפיד על איטום חורים בקירות חיצוניים, במיוחד במבנים חקלאיים או תעשייתיים המוסבים למשרדים, מסעדות או מגורים.
  16. מבנה שעבר שינוי ייעוד ממבנה תעשייה או חקלאות לשימוש ציבורי, מסחרי או למגורים, לא יוכל ברוב המקרים לעמוד בקריטריונים של המעגל הראשון ללא ביצוע שיפוץ יסודי, שמטרתו ליישם את כל סעיפים הרשומים מעלה.
  17. כאשר מדובר במבנה מסחרי, יש לשקול שימוש במסכי אוויר, וילונות פלסטיק, ספי דלת וקפיצים מחזירים המיועדים לסגירת הדלתות.
  18. יש להתקין על דלתות ספקים דלתות רשת וספי דלת כנגד מכרסמים.
  19. יש לפקח על בעלי מקצוע המתקנים או המוסיפים תשתיות חיצוניות כגון מיזוג אוויר, אינסטלציה, חשמל ותקשורת, או גגנים – שיתקינו את התשתית בצורה נכונה שאינה מושכת מזיקים תברואיים, ושיבצעו איטום של נקודות חדירת התשתית למבנה, בעזרת אמצעי איטום
  20. יש לבטל חללים הנוצרים בין תשתיות למבנה בכדי למנוע משיכת יונים ללינה או קינון על התשתיות.
  21. יש לבצע פעולות ניטור באופן שוטף ולהשתמש באמצעי ניטור לאיתור חרקים ומכרסמים בהתאם לאופי הפעילות במבנה או בתשתית, ובהתאם להמלצת המדביר.
  22. גידול חיית מחמד בתוך הבית או במבנה מסחרי גורמת לפריצת גבולות המעגל הראשון, מכיוון שבעקבות חיית המחמד עשויות להתפתח בעיות עם קרציות, פרעושים, וחולדות. יש לבצע טיפולי מניעה ופעולות ניטור מזיקים בחיית המחמד, בסביבת הפעילות שלה ובסביבתכם, באופן שוטף ועל פי הנחיית הווטרינר והמלצת המדביר. יש לאחסן את המזון של חיית המחמד במכל אטום, להאכיל את חיית המחמד במועדים קבועים, ולהימנע מהשארת מזון גלוי בקערת האוכל.
  23. אימוץ חיות רחוב בצמוד לקירות המבנה, לדלתות הכניסה, או בחדרי שירות שונים של המבנה גורם לפריצת גבולות המעגל הראשון, ועשוי לגרור אחריו בעיות קשות מאוד של פרעושים על פני מאות או אלפי מטרים מרובעים מסביב למבנה ובתוכו, והעברת מחלות וטרינריות לחיות מחמד או מחלות זאונוזות לאדם. (מחלות זאונוזות מחלות אשר פוגעות בבעל החיים הנושא אותן וגם באדם, ההידבקות במחלה יכולה להיות במגע בבעל החיים או בהפרשותיו או כתוצאה מתקיפה.)
  24. במקומות בהם ידוע שיש פעילות של טרמיטים יש להמעיט את השימוש בחלקי עץ במבנים או להשתמש בעץ שעבר טיפול כנגד מזיקי עץ.
  25. כל מבנה משמש למסחר או לאחסנת מזון, חייב להיות בטיפול של מדביר מוסמך שיבצע במקום פעולות ניטור והדברה שוטפות נגד מכרסמים וחרקים באופן מחזורי על פי המלצת המדביר.
  26. לאופן אכסנת המזון במחסן יש חשיבות מכרעת על יעילות פעולות ההדברה, יש להתייעץ עם מדביר מוסמך כבר בשלב תכנון המחסן ובמהלך תפעולו השוטף.
  27. באחסנת ציוד או מזון במחסן או בחדר בתוך הבית יש להקפיד על אכסנה בתוך ארונות או על גבי מדפים. אופן האחסנה יהיה כזה המאפשר לבצע פעולות ניטור שוטפות בכל חלקי המחסן ובין ארגזי הציוד או המזון ומתחת למדפים.
  28. על מתכננן המבנה, הקבלן המבצע, ובעל המבנה להכיר את ארבעת המעגלים הסביבתיים ולבנות את המבנה או לשפץ אותו בהתאם לכללי בניית המעגל הראשון.
  29. על בעל המקום לדרוש מהמתכנן לשלב בעבודתו יועץ המתמחה בהדברת מזיקים, ולהתייחס לכל המשמעויות הנגזרות מהשילוב בין ייעוד המבנה, שיטת הבנייה, ותגובת המזיקים.
  30. יש ללמוד לעומק את פרקים תכנון מוקדם ופעולות מניעה בחצר ובעיות תברואיות בבניין המשותף

 

יש לתכנן ולתחזק את הגינה/חצר באופן שיצמצם את פעילותם של מזיקים תברואיים, בהתאם לפרק מזיקים התברואיים בגינה.

תקרות מונמכות

תקרות מונמכות הן בסיס לצרות רבות בתחום הדברת המזיקים, חלקן קשות מאוד עד בלתי פתירות. חולדות ופגרי חולדות, רימות, חתולים, פרעושים, יונים, תיקנים וחתולים– כל אלה פועלים בתקרות מונמכות, ובכוחם לגרום לנזקים קשים מאוד. יש להימנע מבניית תקרות מונמכות במידת האפשר, או לצמצם את שטח הפנים שלהן ככל הניתן, בהקפדה על בנייה בהתאם לכללים הרשומים מטה.

למה זה קורה?

התקרה המונמכת מיועדת להכיל תשתיות שונות הנכנסות לתוך המבנה. בחלק מהמקרים נקודות החדירה של תשתיות אלה למבנה לא נאטמות, והמזיקים התברואיים השונים מוצאים בתקרה שטח שהם יכולים לחדור ולפעול בתוכו ללא הפרעה.

למה קשה לפתור בעיות בתוך התקרה המונמכת?

בחלק גדול מהמקרים התקרות דחוסות תשתיות רבות, המונעות את פירוק המגשים ומונעות לביצוע פעולות ניתור והדברה יעילות. המגשים עצמם אינם מיועדים לפירוק או שקשה מאוד לפרק אותם או להתקין אותם בחזרה.

פעולות מניעה בתקרה המונמכת בשלב בנייה

  1. יש לאטום את כל הנקודות של חדירת התשתיות השונות לתוך המבנה באמצעות אמצעי איטום הניתנים לפירוק.
  2. יש לשאוף לתלות את כל התשתיות על תקרת המבנה המקורית כדי להשאיר את התקרה המונמכת גלויה, דבר שיאפשר לסרוק אותה במקרה הצורך.
  3. יש לבנות את התקרה עם נפח המאפשר להכניס ראש אדם לפחות לתוכה.
  4. יש להשתמש בתקרה איכותית, הניתנת לפירוק והרכבה גם כעבור כמה שנים.
  5. אם מתחבר לתקרה קיר גבס, יש לאטום את חלקו העליון של קיר הגבס כדי למנוע תנועת חולדות בין הקיר לתקרה.

פעולות מניעה בתקרה קיימת במבנה לפני השכרה

  1. אם עדיין לא שכרתם את המבנה, יש לבצע פעולת ניטור בתוך התקרה, לאיתור סימנים לפעילות מכרסמים או מזיקים תברואיים אחרים. אם קיימים סימנים לפעילות כזו, יש להגיע לפתרון הבעיה, כולל ביצוע פעולות איטום, כתנאי לשכירת המקום.
  2. פעולות הניטור צריכות לכלול מיפוי של כל נקודות חדירת התשתיות לתוך התקרה ובדיקה אם קיימת אטימה אפקטיבית שלהם, גם אם לא קיימים בתקרה סימנים לפעילות מכרסמים.
  3. יש לכלול הצמדת תשתיות מיזוג אוויר לתקרה, כחלק מהשיפוץ, וביצוע פעולות איטום.
  4. אם לא ניתן לאטום את נקודות חדירת התשתיות או אם קיימת בתקרה עדות לפעילות חולדות, יונים או מזיקים אחרים, יש לשקול אם לשכור את המבנה.

פעולות מניעה בְּתקרה קיימת במבנה שבבעלותכם

  1. יש למפות את כל נקודות חדירת התשתיות לתוך התקרה ולבצע ביקורת, כולל איטום באמצעי איטום הניתנים לפירוק במידת הצורך.
  2. אם קיימת בתוך התקרה בעיה עם חולדות, יונים, או חתולים, יש להגיע לפתרון הבעיה בכל מחיר, מכיוון שפוטנציאל הנזק של מזיקים אלה בתוך תקרות הוא אדיר – מעבר לכל פרופורציה הניתנת לחיזוי מראש.
  3. יש לבצע פעולות ניטור שוטפות בתוך התקרה על מנת לאתר פעילות מזיקים מבעוד מועד.
  4. במקרה של הוספת תשתית, יש למפות את כל נקודות החדירה למבנה ולהתקין את התשתית בצורה שתמנע את חסימת שדה הראייה בתקרה.

בחינת מבנים וסביבה

ראשיתו של ניתוח הסביבה המשולבת מבוסס על המבנה שבו אתם גרים או עובדים או שאותו אתם מתכוונים לקנות או לשכור למטרות מגורים או מסחר. קיימים דגשים כלליים הרלוונטיים לכל סוגי המבנים ולכל צורות השימוש במבנה כלשהו. הנחת המוצא שלכם צריכה להיות שהמזיקים קיימים בשטח ואולי אפילו בתוך המבנה שלכם, ועליכם לבצע סדרה של פעולות לאיתור מזיקים במבנה ובסביבתו. מטרת הבחינה היא לזהות אילו מזיקים פועלים במבנה בהווה, ואם קיימים במבנה תנאים המאפשרים למזיקים שונים לחדור לתוכו בעתיד: וכן מהן הפעולות שצריך לבצע כדי להרחיק את המזיקים מקירות המבנה ולמנוע מהם לחדור לתוכו:

  1. סימני פעילות ישנים של המזיקים תברואיים הם הרמז הראשון שצריך לנסות לאתר ויש להתייחס בכובד ראש לכל סימן שגילתם ולהבין איך התאפשר למזיק לפעול במבנה ומה צריך לעשות כדי למנוע את פעילותו בעתיד.
  2. יש לברר מה היה ייעודו המקורי של המבנה ומהו השימוש האחרון שנעשה בו. אם אתם מסבים מבנה תעשייה או חקלאות למטרות מגורים, משרדים, מסעדה או כל שימוש מסחרי אחר – עליכם להקפיד שבעתיים על מהלך השיפוצים, על איטום הרצפה, הקירות והגג, ועל הימנעות משימוש בקירות כפולים ובתקרות מונמכות.
  3. יש לבחון את הגינה ואת החצר לעומק ולנסות לאתר פעילות של מזיקים תברואיים או ג'אנק. במקרה של השכרת מבנה או קנייתו, תמחרו את עלות סידור הגינה ופינוי הג'אנק מהחצר.
  4. לעולם אל תקנו, תשכרו או תבנו "חתול בשק" – הזמינו מומחה להדברת מזיקים לבדיקת המבנה, במיוחד אם מדובר במבנה המיועד לעסק. דרשו מהמומחה חוות דעת בכתב על סוג המזיקים הפעילים במבנה ואילו מזיקים שעשויים להמשך למבנה בעקבות הפעילות בו, ומה הם דרכי ההתמודדות נגדם, פעולות המניעה הנדרשות.
  5. קבעו יחד עם המומחה להדברת המזיקים מהן פעולות המניעה שצריך לנקוט בכדי להפוך את המבנה למעגל ראשון, ומהן הפעולות השגרתיות שישמרו עליו במעגל הרצוי. תמחרו פעולות אלה. לדוגמה איזה אמצעי יותקן על דלתות הכניסה והספקים למניעת חדירת זבובים או חולדות בזמן הפעילות השוטפת של המסעדה – דלת רשת, מסך אוויר, וילון או סף דלת.
  6. נסו לבדוק לעומק מיהם השכנים שלכם ומהן התשתיות המשותפות שאתם חולקים אתם. אילו קירות מפרידים ביניכם, האם יש לכם תקרה מונמכת משותפת, ומה העלות לבצע הפרדה מוחלטת ביניכם.
  7. ודאו שאתם רואים את כל קו החיבור בין הרצפה לקיר ובין הקיר לתקרה בכל המבנה שבבעלותכם. ודאו שאתם רואים את כל נקודות החדירה של כל התשתיות למבנה. אל תחסמו את האפשרות לצפות בקו זה על ידי התקנת תשתיות כגון שרשורים של מיזוג אוויר.
  8. קבעו עם מדביר טיפולים מחזוריים שוטפים נגד מכרסמים ונגד חרקים, בהתאם לצורך. בבתי מגורים בדרך כלל מספיקה פעולת הדברה שוטפת אחת נגד חרקים, פעם בשנה, ופעולות הדברה נגד מכרסים בהתאם לצורך. בעסקים למזון יש לבצע פעילות שוטפת נגד חרקים ומכרסמים, בתדירות מחזורית של בין פעם בשבוע לפעם בשלושה חודשים, בהתאם לבעיות הקיימות במבנה ולרמת המניעה הנדרשת.

אמצעי איטום ושיטות אטימה

מטרת פעולת האיטום היא לבודד את המבנה שבבעלותכם מהמעגל השני וליצור מעגל ראשון שהוא אטום לחדירת מזיקים. כל פעולות האיטום צריכות להיות מסומנות על מפה כדי לאפשר ביקורת אם תתפתח בעיית מזיקים.

נקודות החדירה של תשתיות למבנה

איטום תשתיות כמו: מערכות אינסטלציה, מערכות כיבוי אש, כבלי תקשורת, חשמל, מיזוג אוויר, וכדומה – צריך להתבצע משני צדי הקיר, בנקודת החדירה למבנה. האיטום צריך להתבצע באמצעי איטום הניתנים לפירוק, למקרה שבעתיד יהיה צורך להשתמש בפתח למעבר תשתית נוספת, או באמצעות בטון מזוין בברזל או זכוכית. כל סוגי התשתיות החודרות למבנה דרך הרצפה, הקירות, או הגג, גם אם התשתית שייכת לרשות עירונית או מסחרית, צריכים להיות אטומים.

דלתות

יש לבחון את הרווח מתחת לכל הדלתות. רווח שניתן להחדיר דרכו עיפרון, יאפשר לעכבר לחדור למבנה. על רווח כזה או גדול יותר יש להתקין סף דלת שניתן לקנות ברשתות השיווק השונות או בחברות הדברה. ספי דלת לעסקים בתחום המזון או התעשייה מומלץ לקנות רק בחברות הדברה המתמחות בתחום.
אם הדלת משמשת כדלת ספקים לחנות או למפעל, יש לשקול להתקין וילונות פלסטיק, מסך אוויר, או דלת רשת – למניעת כניסת חרקים.
כל הדלתות במבנה, כולל דלתות למקלטים או דלתות יציאות חירום ממקלטים, חדרי שירותים, ושערים לחניונים תת קרקעיים – צריכות להיות אטומות לחדירת מכרסמים, חתולים, וציפורים.

חלונות

יש להתקין רשתות נגד חרקים או מכרסמים, בהתאם לאופי הפעילות במבנה ולבעיות בסביבה.

חורים בקירות – בתוך המבנה ובקירות החיצוניים

כל החורים הקיימים בקירות המבנה צריכים להיאטם באמצעות טיח. האיטום צריך להתבצע במהלך השיפוצים, באופן שוטף, ומיד לאחר פירוק תשתית כלשהי מהקיר, או מיד לאחר שהחור בקיר נוצר.

מבנים ללא קירות או עם קירות עשויים פח או רשת

במבנה שחסרים בו חלקי קיר או קירות שלמים, או שהקירות בו עשויים מפח או מרשת, עשויה להתפתח בעיית מכרסמים קשה מאוד או בעיות עם מזיקים תברואיים אחרים. יש להימנע מלשכור מבנים אלה, או לתמחר מראש עלות בניית קירות עשויים מבלוקים.

גג

כל סוג של גג צריך לעבור ביקורת במהלך קניית מבנה או השכרתו, או בתום הבנייה, מיד לאחר התקנת תשתית בגג, ובכל חילופי עונות. כמו כן יש לבצע ביקורות שוטפות לארגזי רוח. מטרת הביקורת היא לאתר חורים או פתחים בגג המאפשרים ליונים לחדור אליו, ולאתר פעילות של חלודות או של חתולים.

מרזבים

יש לבצע ביקורת של המרזבים במטרה לאתר קינון, לשלשת, או פגרי יונים, שעשויים לגרם לסתימת מרזבים ולהצפות בתים.

תדירות פעולות הניטור במעגלים הראשון והשני

יש לבצע פעולות ניטור שוטפות בהתאם לאופי הפעילות במבנה ובסביבה. במבנים תעשייתיים יש לשכור את שירותיו של מדביר מוסמך ומנוסה שיבצע פעולות ניטור והדברה על בסיס מחזורי, תדירות טיפול בין פעם בשבוע לפעם בשלושה חודשים, בהתאם לאופי הפעילות במבנה ולרמת המניעה שאתם מעוניינים להשיג. פעולת ניטור והדברה שיעשו בתדירות של מעבר לפעם בשלושה חודשים תאבד את רוב ערכה, מכיוון שבפרק זמן העולה על שלושה חודשים מצליחים רוב המזיקים התברואיים להשלים מחזור חיים ולבסס את פעילותם במבנה.

פעולות ניטור במעגל השלישי

כאמור המעגל השלישי מספק לנו מזיקים שונים, כמו יתושים, זבובים, יונים, מכרסמים ושאר מרעין בישין, שבאחריות הרשות המקומית לבצע נגדם פעולות ניטור והדברה; וכן מזיקים, כמו תיקנים גרמנים, תיקן פסים ועוד מיני צרות אחרות המגיעות ארוזות בתוך משלוחי מזון וציוד אחר מהספקים השונים, שבאחריותנו לגלות אותם לפני שהם נכנסים לתוך העסק או הבית. פעולה חשובה שתמנע מהמזיקים האלה לחדור לבתינו היא לדרוש מהספק או מהחנות שבה אנחנו קונים אישור על ביצוע הדברה על ידי מדביר מוסמך, בתוקף משלושת החודשים האחרונים, ובו דוח מפורט על סוג המזיקים הקיים במקום ועל הפעולות שבוצעו להשמדתם. דרישת אישור ביצוע הדברה רלוונטית וחשובה כאשר אתם מבצעים עסקת התקשרות קבועה עם ספק מזון. פעולות הניטור במעגל השלישי, הנמצא באחריות הרשות העירונית, היא אחת מהחובות של הרשות העירונית אך באחריותכם לוודא שפעולות אלה אכן מתבצעות.

פעולות ניטור במעגל הרביעי

יש לדרוש ממפעיל המקום אישור על ביצוע הדברה משלושת החודשים האחרונים, אשר יעיד על סוג המזיקים במקום ועל הפעולות שנעשו להשמדתם. בלי קשר לאישור הביצוע, יש לפקוח עיניים ולנסות לאתר סימנים המעידים על מזיקים שונים במקום.

  1. יש לבחון את מטרת המבנה ביחס לשיטות הבנייה, לסוג המזיקים הנמשכים לשיטות אלה ולאופי הפעילות במבנה. פעולה זו יכולה להיעשות רק על ידי מדביר המתמחה בייעוץ בנושאים אלה.
  2. על בעל המקום לדרוש מהמתכנן לשלב בעבודתו יועץ המתמחה בהדברת מזיקים, ולהתייחס לכל המשמעויות הנגזרות מהשילוב בין ייעוד המבנה, שיטת הבנייה, ותגובת המזיקים.
  3. יש לפקח על שלב הבנייה ולהקפיד על גימור ברמה גבוהה.
  4. יש למפות את כל התשתיות המתחברות למבנה והיוצאות ממנו, ובמיוחד את נקודות החדירה למבנה.
  5. יש לקבוע נוהל הוספת תשתית למבנה, הכולל איטום נקודת החדירה למבנה ופיקוח על האיטום.
  6. יש להתקין תשתיות חיצוניות על הקירות או על הגג, בצורה שתמנע משיכה ופעילות של מזיקים תברואיים.
  7. יש להשתמש באמצעי איטום המיועדים לסוג המזיקים הצפויים לחדור דרך התשתית.
  8. יש להתקין רשתות על החלונות ולשקול שימוש ברשתות נגד חולדות בסביבה נגועה או בעסקים למזון.
  9. יש להתקין ספי דלת על כל הדלתות, קפיצים מחזירים לדלתות, ודלתות רשת על דלתות ספקים.
  10. בכל מקרה יש להימנע מבניית קירות עם טיח מחוספס.