הדברת פרעושים בבית

הדברת פרעושים בבית

מאחר שהפרעושים מסתובבים בכל הבית וקשה מאוד לראותם, הדברת פרעושים מתבצעת על פני כל המשטחים האופקיים בבית, על כל שטח הרצפה, כולל מתחת לכל הרהיטים, המיטות והספות, ועל כל המשטחים האופקיים של הספות והמיטות. בהדברת הפרעושים משתמש המדביר בכמות גדולה של חומר הדברה על פני כל שטח הבית. לעתים צריך לחזור על הדברת פרעושים בבית יותר מפעם אחת, מכיוון שלא כל הפרעושים נפגעים בריסוס הראשון. בכדי שהריסוס הראשון יצליח ותחסכו לעצמכם את הריסוס השני – עליכם להתכונן כנדרש;

הכנות לפני הדברת פרעושים

1.יש לשאוב בשואב אבק את כל הספות, המיטות והסדקים, שאיבה יסודית שמטרתה להרחיק כמה שיותר פרעושים מהבית. בתום השאיבה יש להוציא מהשואב את שקית השאיבה, לעטוף אותה בשקית זבל ולזרוק אותה לפח האשפה ברחוב.
2. יש להרים מהרצפה את כל החפצים המונחים עליה, למעט רהיטים, כדי לאפשר למדביר לרסס את כל שטח הרצפה.

שטיחים

1. יש לבצע שאיבה יסודית לשטיח.
2. אם השטיח יקר ואתם לא רוצים לסכן אותו בריסוס, הרחיקו אותו מהבית לאחר השאיבה, וחִשפו אותו לשמש למשך כמה ימים.
3. אם השטיח יקר ואתם בכל זאת רוצים לרסס אותו, ניתן לבצע בדיקה באחת מפינותיו, עם החומר שהמדביר מתכוון להשתמש בו, ולבדוק אם השטיח עמיד בפני הריסוס ולא נשארים עליו כתמים.
4. אם אתם משאירים את השטיח בבית בזמן הריסוס, השאירו אותו פרוש על מנת שהמדביר ירסס אותו.
5. הריסוס צריך להתבצע על השטיח עצמו ולאחר מכן יש לגלגל אותו ולרסס גם את הרצפה מתחתיו.

באיזה חומר ירסס המדביר, ומה עדיף לכם

השיקולים שעומדים בפני המדביר בבחירת החומר הם:
1. המדביר רוצה לפתור את הבעיה כבר בריסוס הראשון, מכיוון שעל הריסוס השני הוא כבר לא מרוויח כסף. אתם מצדכם רוצים שהמדביר יצליח כבר בריסוס הראשון מכיוון שבכל ריסוס הוא משתמש בכמויות אדירות של חומרי הדברה.
2. המדביר יכול להשתמש באחת משתי קבוצות החומרים הבאות: (1) פריטואידים שרמת רעילותם לבעלי דם חם נמוכה באופן יחסי; או – (2) זרחנים אורגניים, שרמת רעילותם לבעלי דם חם גבוהה באופן יחסי. הזרחנים האורגניים משיגים בדרך כלל תוצאות טובות יותר, אך גם בעזרת פרטואידים ניתן לפתור בעיות פרעושים בתוך בית. למרות שאתם רוצים שהבעיה תיפתר על הצד הטוב ביותר, מבחינת רמת הרעילות תרצו שביתכם ירוסס פרטואידים, מכיוון שרמת רעילותם לבעלי דם חם נמוכה באופן יחסי לזרחנים האורגניים. מדביר שיבצע עבודה יסודית עם פרטואידים, יצליח לפתור ברוב המקרים את בעיית הפרעושים בדירת מגורים כבר בריסוס הראשון.
3. עם ריח או בלי ריח? כפי שכתוב בפרק רעלים ורעילות, לריח אין בהכרח קשר לרמת הרעילות של חומר ההדברה, אך הוא מפריע מאוד לרוב האנשים. חלק מהמדבירים מעוניינים להשתמש בחומרים עם ריח, מכיוון שבדרך כלל הם שייכים לקבוצת הזרחנים האורגניים.
4. השימוש ב- IGR מונע בקיעת גלמים וביצים, אך הוא מייקר את ההוצאות של המדביר. דרשוה מהמדביר שישתמש ב- IGR מפני שהוא מקטין את הסיכוי לריסוס השני. רמת הרעילות של ה- IGR לבעלי דם חם היא נמוכה.
5. המצב האידיאלי מבחינתכם הוא שהמדביר ירסס עם פרמטרינים ועם IGR, שאינם מכילים ריחות, ואתם תבצעו את ההכנות בצורה אידיאלית, ובכך גם תגדילו את הסיכויים שהבעיה תיפתר כבר בריסוס הראשון, ובנוסף לא תחשפו את עצמכם לרעלים המסוכנים לכם, לבני משפחתכם, ולחיות המחמד שלכם.
6. השיקולים לבחירת המדביר צריכים לכלול את סוג החומרים שהוא נוהג להשתמש בהם בריסוס נגד הפרעושים, משך הזמן המומלץ עד לשטיפת הבית, והתייחסות לילדים קטנים ולחיות מחמד. התשובות לשאלות אלה נגזרות מסוג החומר שהמדביר ישתמש בו בביתכם.

הדברת פרעושים בחיות מחמד

כאשר מגדלים בבית כלב או חתול, יש לטפל בהם באופן שוטף נגד פרעושים. הטיפול צריך להתבצע במשך כל השנה, ועליו לכלול את הפעולות הבאות:
1. יש לטפל בחיית המחמד על פי ההוראות הכתובות על תווית התכשיר, במשך כל השנה, בתכשיר ווטרינרי מאושר.
2. מומלץ לספר את חיית המחמד באביב.
3. בנקודות המרבץ הקבועות של חיית המחמד מתפתחות מושבות דגירה של פרעושים. לכן מומלץ לטפל באופן שוטף נגד פרעושים באמצעות תכשיר וטרינרי המתאים לפעולה זו על פי הכתוב בתווית. כמו כן יש להחליף את השמיכה או הכרית שבנקודת המרבץ אחת לכמה חודשים או לכבס אותה במים חמים, על מנת לקטול את הביצים, את הזחלים ואת גלמים של הפרעושים שמתפתחים בנקודות אלה.
4. מומלץ לא לאפשר לחיות המחמד להפוך את המיטה ואת הספות בבית לנקודות המרבץ שלהן. מי שישן עם כלבים יתעורר יום אחד עם פרעושים.
5. הדברת פרעושים בחיות מחמד צריך לכלול ביקורת שוטפת לאיתור פרעושים על גופם. בביקורת יש לחפש פרעושים חיים בבתי השחי ועל הבטן, וכן גללי פרעושים הנראים כגרגירים שחורים קטנים בין שערות הפרווה.
6. אם גיליתם פרעושים חיים על חיית מחמד, מומלץ להחליף את התכשיר נגד פרעושים שרכשתם, להקפיד על מילוי כל ההוראות הכתובות על תווית התכשיר החדש ועל ביצוע ביקורת להצלחת הטיפול.
7. אם אינכם מתגברים על הפרעושים, מומלץ לפנות לספר כלבים המצויד באמצעים שונים לטיפול נגד פרעושים.

פעולות מניעה לפני ואחרי שהפרעושים הגיעו למרפסת

1. יש לרַשת מרפסות בקומות קרקע על מנת למנוע חדירת חתולים.
2. אם חתולה המליטה במרפסת, יש להוציאה מהמקום כפי שיפורט בהמשך.
3. אם גיליתם על רגליכם פרעושים, כאשר אתם יוצאים למרפסת עליכם להיכנס מיד הביתה ולסגור אחריכם את דלת המרפסת, בכדי למנוע מפרעושים לחדור הביתה. לאחר מכן עליכם לגשת מיד לאמבטיה. אם אתם לובשים מכנסיים קצרים, שטפו את הרגליים בתוך האמבטיה. אם אתם לובשים מכנסיים ארוכים, הורידו את המכנסיים בתוך האמבטיה ושטפו אותם במים. לפני יציאתכם מחדר האמבטיה ודאו שאין על גופכם פרעושים.
4. בצעו בבית פעולות ניטור באמצעות מטאטא. אם לא נמצאו פרעושים בבית, אפשר למקד את הטיפול במרפסת.
5. אם נמצאו פרעושים בבית, הזמינו מדביר.
6. אם אין לכם פרעושים בבית, והבעיה היחידה היא במרפסת – אם אתם רוצים לנסות לפתור את הבעיה בכוחות עצמכם, אתם יכולים לשטוף את המרפסת באמצעות צינור מים ולגרוף את כל המים דרך פתח הניקוז. אם הניקוז של המרפסת סתום או שיש לכם הרבה ג'אנק ולכלוך, אל תנסו להשתמש במים. אין לכם ברירה, פנו למדביר.

הדברת פרעושים בגינה – איך מרחיקים חתולה עם גורים

הרחקת חתולה עם גורים מהמרפסת או מהחצר היא פעולה דחופה במקרה של המלטה. מטרת הפעולה היא להקטין את הסיכוי להתקפת פרעושים. אתם לא צריכים לתת לגורים, ולו דקה אחת של חסד, מכיוון שהחתולה מכירה היטב את הסביבה והיא תדע לאן להעביר את הגורים. אם לא תרחיקו את החתולה ואת הגורים מיד, אתם עלולים להסתבך עם פרעושים.
בזמן פעולת ההרחקה אין לגעת בגורים או בחתולה ואין לפגוע בה בשום דרך, מכיוון שפעולה זו מסוכנת, אכזרית, ואסורה על פי חוק.
את ההרחקה יש לבצע בדרך הבאה:
התקרבו לחתולה תוך כדי השארת דרך מילוט לה ולכם. החתולה תרגיש מאוימת ותאיים עליכם חזרה, בחשיפת שיניים. המשיכו להתקרב והקפידו לשמור על דרך מילוט לחתולה, ולכם. בשלב מסוים החתולה פשוט תברח מהמקום. בשלב זה עזבו גם אתם את המקום ואפשרו לה לחזור לגורים. ברוב המקרים היא תבין שמקום המסתור שלה התגלה והיא תעביר משם את הגורים למקום מסתור אחר.
כאמור, הרחקת חתולה עם גורים ממקומם היא פעולה מסוכנת. החתולה עלולה לתקוף אתכם, ולכן עליכם לשקול היטב את יחסי הכוחות ביניכם לבין החתולה.
אם החתולה לא מעבירה את הגורים, פנו לעירייה ובקשו את שירותיו של לוכד החתולים העירוני. לאחר הרחקת הגורים בצעו במקום ביקורת לניטור פרעושים, בכל יום למשך כמה שבועות. אם אתם מזהים במקום פרעושים, הזמינו מדביר. לאחר שהחתולה והגורים עזבו את המקום יש לפנות את כל החפצים ששימשו אותה למחסה, או לאטום את הפתחים שהחתולה נכנסה דרכם למקום, אם הדבר אפשרי.

מה לא מרססים

בזמן הדברת פרעושים בבית לא מרססים ארונות בגדים, ארונות מטבח, קירות ווילונות.

אחרי הטיפול

עקיצות לאחר הריסוס

לאחר הריסוס ייתכן שעדיין תמשיכו להרגיש עקיצות. בהנחה שביצעתם את כל ההכנות הנדרשות, והמדביר ביצע את עבודתו כראוי, ובהנחה שאתם רואים רק את העקיצות אך לא מוצאים פרעושים חיים בבית, גם לאחר שביצעתם בדיקות יסודיות באמצעות מטאטא, סביר כי מדובר באלרגיה לעקיצות שספגתם לפני הריסוס. תופעות האלרגיות יכולות להמשך מספר ימים לאחר העקיצות ולכן יש לפנות לרופא המשפחה ולקבל מרשם לתרופות נגד אלרגיה. אם אכן מדובר באלרגיה, אין צורך לחזור על הריסוס ולכן מומלץ לבחון היטב אם מדובר באלרגיה או בסימני עקיצה חדשים.

כיצד השמש יכולה לסייע

השמש תשמח לעזור במקרה של התקפת פרעושים.
1. על מנת להוריד את רמת הרעילות של חומרי הדברה שרוססו על ספות, שטיחים, ומזרונים ניתן לחשוף אותם לשמש ישירה למשך כמה ימים. פעולה זו גורמת לפירוק מהיר של חומרי ההדברה.
2. חשיפה של מוצרי טקסטיל נגועים בפרעושים לשמש פוגעת בדרגות הזחל של הפרעוש.

טיפול תרמי ברכב

הפרעושים, כמו כל סוגי החרקים, רגישים מאוד לחום. לכן אם הרכב יעמוד במשך כמה שעות חשוף לשמש ישירה (יש לוודא שהטמפרטורה בו עולה ל- 50–60 מעלות) ייתכן שתצליחו לפתור את בעיית הפרעושים בו בעזרת השמש.

תינוקות זוחלים

כאשר יש פרעושים בבית ובו תינוקות זוחלים, חייבים לשטוף את הרצפה לפני שמאפשרים לתינוק לזחול. המצב האידיאלי כאשר מרססים, הוא להשאיר את חומר ההדברה על הרצפה למשך כמה ימים. לכן יש להיערך מראש לעזיבת הבית למספר ימים. אם עזיבת הבית אינה מעשית, יש לשטוף את הרצפה לפני שהתינוק זוחל עליה, והדבר מגדיל את הסיכוי לריסוס נוסף. בכל מקרה על המדביר לשקול יחד אתכם את כל האפשריות, ולבחור את האפשרות הבטוחה ביותר.
כדי לצמצם כלל הניתן את הריסוס הנוסף יש לבצע את ההכנות לריסוס בהקפדה יתרה.

מתי אפשר להכניס את חיית המחמד הביתה

ובכן, תלוי כמה חיית המחמד חשובה לכם…
גם בנושא זה הדעות אינן חד-משמעיות, מכיוון שחיית המחמד נמצאת על הרצפה המרוססת והיא עלולה להיפגע מהחומר. כל מדביר ינקוב במספר ימים שונה, בהתאם לסוג החומר שהוא מרסס ולתחרות שהוא מרגיש שהוא נמצאה בה. בפועל, אף אחד לא יכול לדעת מהי מידת הרגישות של חיית המחמד שלכם, מכיוון שנתון זה משתנה בהתאם לגזע, למשקל הגוף, לגיל, לסוג החומר המרוסס, ולנתונים משתנים נוספים. לכן אל תכניסו את חיית המחמד לבית שלא בוצעה בו שטיפת רצפה עם מים בגריפה.

מתי אפשר לשטוף את הבית

כאמור, הריסוס נגד הפרעושים מתבצע על פני כל שטח הרצפה בבית, וככל שהחומר יישאר זמן רב יותר על הרצפה, כך יקטן הצורך לביצוע ריסוס נוסף. מאידך, אנשים לא חשים בנוח במצב זה. חלק מחברות ההדברה טוענות שניתן לשטוף את הרצפה אחרי שמונה שעות וחלק מחברות הדברה דורשות שהחומר יישאר על הרצפה למשך כמה ימים. התשובה לכך תלויה בנושאים שונים, כמו איכות העבודה של המדביר, סוג החומר שהוא השתמש בו, איכות ההכנות שביצעתם לפני הריסוס, מזג האוויר וכמות העבודה שיש למדביר ובהתאם לה הוא מבטיח או לא מבטיח לכם הבטחות.
ברור שכאשר שוטפים את הבית, חומר ההדברה אינו אפקטיבי עוד, הבעיה עלולה לחזור על עצמה והדבר יחייב ריסוס נוסף. בכל מקרה מומלץ שעד לשטיפת הרצפה לא תהלכו יחפים בבית, ותפרשו על הרהיטים כיסוי נקי כלשהו על מנת להקטין את כמות החומר שיבוא עמכם במגע.

סיכום פרק פרעושים, רק חלק מהתסריט מתממש או כולו

לפרעושים כמה תכונות ההופכות אותם למזיק קשה ולפעמים מסוכן: קצב התרבות הפרעושים בתנאים טובים מאפשר היווצרות אוכלוסיות ענק; יכולת התפשטות באמצעות פונדקאים על פני שטחים עצומים, שינוי פונדקאים, העברת מחלות, תנגודת לחומרי הדברה וניצול תנאים סביבתיים להישרדות במהלך פעולות הדברה הופכות את הפרעושים לאחד החרקים הקשים לטיפול.
ברוב המקרים בעיות הפרעושים ניתנות לפתרון, אך משך הזמן שבו מושג הפתרון לבעיה מרגע שהפרעושים מתגלים – תלוי בתנאים הסביבתיים, ביכולתו של המדביר לנתח אותם, וביכולתו של הלקוח לשנות את התנאים לטובתו ולטובת הטיפול.
בחלק גדול של המקרים בעיית הפרעושים כוללת למעט הפרעושים עוד סעיף אחד או שניים מהפרק, אך במקרים אחרים מתממשים כמעט כל סעיפי הפרק בביתו של אדם אחד, ואז בעיית הפרעושים הופכת למורכבת, ממושכת, מגרדת ויקרה. למרות כל זאת, בעזרת מודעות, הכוללת טיפול שוטף בחיות המחמד, טיפול נגד חיות משוטטות ומזיקים תברואיים, ואחזקת הסביבה בצורה נקייה ומסודרת – ניתן למנוע את רוב בעיות הפרעושים או להקטין את היקפן ואת משך הזמן, הסבל, והכסף עד להשגת הפתרון

פרעושים בחצר