הדברת דגיג הכסף

דגיג הכסף(Thermobia aegyptiaca)

דגיג הכסף (זנבזיף) הוא חרק הפעיל בתקופה שבין האביב לסתיו. תכונתו הייחודית היא שהנו חסר גלגול. החרק הקטן בוקע מהביצה בצורתו הסופית, ואינו עובר גלגולים אלא גדל בהתנשלות בלבד.

דגיג הכסף (זנבזיף)

תכונות אופייניות בולטות

קצב התרבות והתפשטות של הזנבזיף אִטי אך עקבי. הוא ניזון מסיבי עץ ונייר ומפסולת אורגנית. מקור הצבע הכסוף שנשאר על האצבעות לאחר שמועכים את הזנבזיף, הוא בקשקשים המכסים את גופו, שהם גם המקור לשמו הנוסף, דגיג הכסף.
רמת סיכון לאדם: דגיג הכסף אינו מעביר מחלות.
נזקים: דגיג הכסף אינו גורם נזקים, למעט במקרים של נגיעות קשה.

האם לטפל בדגיג הכסף לבד

כן. על ידי שמירה על סדר וניקיון, וכן באמצעות 'אירוסולים' לשימוש ביתי הנמכרים לציבור הרחב בחנויות במקומות בהם קיימת נגיעות.

סביבה ופעולות מניעה:

פעילותו של דגיג הכסף בסביבה הביתית מבוססת בדרך כלל על מוקד פעילות ששוררים בו תנאים טובים להתרבות. ממוקדים אלה מתפשטים דגיגי הכסף על פני שטחים גדולים בבית.
מוקד הפעילות העיקרי יכול להיות בגב התמונות שעל הקיר, בתוך ספרים ישנים, בארגזים המשמשים לאחסון ציוד וניירת, בחומר אקדמי ששוכב כאבן שאין לה הופכין במשך שנים ארוכות לאחר גמר הלימודים, בתוך ארונות בגדים ובבגדים עצמם, בקופסאות נעליים או באריזות קרטון של חומרי בנייה, כמו אריזות של אריחי קרמיקה שנותרות בתום השיפוצים, במכתבים ישנים ובמסמכים בעלי ערך סנטימנטאלי.
כמו כן, דגיג הכסף מתרבה בכמויות גדולות בתוך גגות רעפים שהצטברה בהם לשלשת יונים, ומשם הוא חודר אל תוך הבתים.
ככלל, דגיג הכסף אוהב מחסנים קטנים, שנמצאים בבתים רבים. כל ארגז, מגירה, או תמונה, המכילים מוצרי נייר שלא נגעו בהם זמן רב, יכולים לשמש לו כסביבת חיים.

זנבזיפים בבתים חדשים

לעתים מופעים זנבזיפים רבים בדירות חדשות טרם אכלוסן או בשנים הראשונות שלאחר אכלוסן, מהסיבות הבאות: תחילה, אביזרי הריהוט השונים המוכנסים לדירה עטופים לעתים באריזות קרטון, שהנו כאמור מזונו העיקרי של הזנבזיף, ולעתים קרובות מגיעות בתוך האריזה גם הפתעות בדמות זנבזיפים, המתפזרים בבית. הסיבה הבעייתית יותר להופעת זנבזיפים בבתים חדשים היא ציפוי קירות הדירה הפנימיים בלוחות גבס, דבר הרווח כיום. לוח הגבס עשוי בחלקו מקרטון, ולכן משמש בית גידול לזנבזיפים, המתרבים ומופיעים במקומות שונים בדירה.

הטיפול נגד זנבזיפים

במרבית המקרים ניתן לפתור את בעיות הזנבזיפים לבד וללא צורך בשימוש בחומרי הדברה. עם הופעת הזנבזיפים בכמות שמתחילה להפריע, מומלץ בשלב ראשון לנסות לאתר את מוקד הפעילות שממנו הם מתפשטים, ואם אפשר, יש להרחיק מהבית את החפץ ששימש מוקד התרבות, וברוב המקרים הבעיה תיפתר. אם לא ניתן להרחיק את מוקד ההתרבות מהבית, ניתן לבצע סדר וניקיון, שבסופם רוב הזנבזיפים לא ישרדו. אם הבעיה לא נפתרת, ניתן להשתמש באירוסול ביתי על בסיס פריטואידים. יש לבדוק שהאירוסול לא יכתים את החפץ, וכמובן יש להקפיד על כל כללי הבטיחות הנהוגים בשימוש באירוסול.
אם אתם גרים בדירה חדשה ולא הצלחתם למצוא את מוקד ההתרבות של הזנבזיף, אפשר להזמין מדביר ולבקש שירסס את הדירה בחומר הדברה מיקרוקפסולרי, השומר על רמת רעילות לאורך זמן.

למה לצפות מהמדביר?

שיהיה הגון ושייתן לכם המלצות איך לפתור את הבעיה בעצמכם.

בטיחות

בזמן השימוש באירוסולים יש לאוורר את החדר ולהשתמש בכמויות קטנות של החומר, במוקדי הפעילות בלבד. כמו כן, יש להקפיד שלא להיכנס אל תוך ענני האירוסולים.