הדברת זבוב החול

זבוב החול (Phlebotomus)

זבוב החול הוא חרק בעל גלגול מלא, אשר פעיל מהאביב ועד הסתיו. הוא ניזון ממזון אורגני, הנקבות מוצצות דם כחלק מתהליך הפקת הביצים.

תכונות אופייניות בולטות

זבוב החול הנו חרק הדומה במראהו ליתוש, אך הוא קטן ממנו, וגודלו נע בין 1–3 מ"מ. בשונה מיתוש, כנפיו של זבוב החול מורמות כלפי מעלה בשעת מנוחה, כמו האות V, רגליו ארוכות והוא מכוסה בפלומה. יכולת התעופה של זבוב החול אינה טובה, והוא מעופף בדילוגים של כמה מטרים. רדיוס הפעילות שלו הוא כמה מאות מטרים, גובה התעופה של זבוב החול מעל פני הקרקע מוגבל לכמה עשרות סנטימטרים, ותעופתו אינה מלווה בזמזום. עקיצתו של זבוב החול מורגשת וכואבת.

 

זבוב החול פעיל בשטחים פתוחים, והוא מתפשט לאזורים שבעבר פעילותו לא הייתה מורגשת בהם, והרשויות המקומיות השונות, בשיתוף עם המשרד לאיכות הסביבה, עושות ככל יכולתן להילחם נגדו ולפתח שיטות לחימה שיתנו מענה יעיל יותר בהדברתו.

אופן ההתרבות

זבוב החול הוא חרק בעל גלגול מלא המטיל את ביציו ועובר את שלב הזחל במקומות לחים, בדרך כלל במחילות של מכרסמים.

העברת מחלות

זבוב החול משמש כווקטור למחלה הנקראת לישמניה, המוכרת בארץ בשמה שושנת יריחו. על מנת שזבוב החול יעביר את הלישמניה, עליו לעקוץ במהלך חייו יונק הנושא את המחלה. בארץ מאגר המחלה נמצא במכרסמי בר, בעיקר בפסמונים, שהם מכרסמים החיים באזורים מדבריים. הפסמונים ניזונים בעיקר מצמחי המלוח והאזור תפוצתם מוגבל לאזורים שבהם צמחים אלה גדלים, ולכן באזורים שלא קיימים בהם צמחי מלוח, מחלת הלישמניה בדרך כל לא קיימת.

 

הלישמניה נמצאה גם בכלבים, הנושאים את הלישמניה של האברים הפנימיים, וייתכן שמחלת הלישמניה קיימת גם במיני מכרסמים אחרים. קיימים שלושה סוגי לישמניה;

לישמניה של העור

פצע מוגלתי בקוטר של ס"מ או יותר, שמבריא כעבור מספר חודשים ומשאיר אחריו צלקת.

לישמניה של האברים הפנימיים

מחלה הפוגעת באברים הפנימיים, וללא טיפול היא עשויה לגרום למוות. אנשים רבים אכן מתים ממחלה זו במקומות שונים בעולם. בארץ המחלה לא נפוצה במיוחד אך מכיוון שזבוב החול פעיל במקומות רבים, יש לקוות שהמחלה לא תתפרץ.

לישמניה של הריריות

מחלה הגורמת לפגיעה בריריות ואינה נפוצה בארץ.

אזורי הפעילות

הזבוב פעיל ברוב חלקי הארץ, בשטחים פתוחים, אולם אזורי הפעילות הבעייתיים ביותר שלו הם מקומות שקיים בהם מאגר מחלה ביונקי בר שונים, בעיקר במכרסמים, דבר שהופך את הזבוב לווקטור למחלת הלישמניה. כיום המחלה נפוצה באזור הבקעה, הערבה, מדבר יהודה, טבריה ומעלה אדומים.

הלחימה בזבוב החול

הלחימה נגד זבוב החול בעייתית מכיוון שברוב המקרים לא ניתן למצוא את המקומות שהוא מתרבה בהם, ולכן פעולות ההדברה והמניעה מתבצעות נגד הזבובים הבוגרים. יעילותן של פעולות אלה מוגבלת באופן יחסי להדברת מזיקים אחרים. הלחימה נגד זבוב החול נחלקת לשני ערוצים עיקריים: הדברת הזבובים הבוגרים, ומיגון אישי.

הדברת הזבובים הבוגרים

הדברת זבוב החול הנה באחריות הרשות המקומית. היא מתבצעת בכמה שיטות ריסוסי שטח, סביב יישובים ובתוכם. חומרי ההדברה שמתבצע בהם הריסוס הם בעלי שארתיות גבוהה ביותר, ולעתים הם מתבצעים עם DDT. כמו כן ניתן לבצע ריסוסים על קירות הבתים עם חומרי הדברה בעלי שארתיות גבוהה, כמו חומרים מיקרו קפסולריים המאושרים להדברת זבוב החול בסביבה זו. פעולת הדברה נוספת נגד זבוב החול היא הדברת מכרסמים שזבוב החול נוהג להתרבות בתוך מחילותיהם, או הרחקת צמחי המלוח שבסביבתם נוהגים לחיות הפסמונים, שהנם כאמור הנשאים העיקרים של טפילי הלישמניה.

פעולות מניעה

מאחר שהלחימה נגד זבוב החול מתבצעת בעיקר נגד הזבובים הבוגרים, לפעולות המניעה האישיות יש משמעות גדולה.

רשתות

ממדיו הקטנים של זבוב החול מאפשרים לו לעבוד דרך רשתות רגילות נגד חרקים, ולכן בסביבה שיש בה נגיעות של זבוב החול מומלץ להתקין רשתות בעלות חורים קטנים, כמו אלה המשמשות בתי רשת לגידולים חקלאיים. כמו כן יש להתקין ספי דלת עשויים ממסרק שיער על מנת למנוע מזבוב החול לחדור לבית מתחת לדלת.

פעולות הדברה בתוך הבית

ניתן להשתמש באירוסולים נגד חרקים מעופפים, ולהצטייד במתקנים חשמליים לאיוד חומרים דוחי יתושים בבית. כמו כן, מומלץ לבצע ריסוס נגד זבובי החול בסדקים בין רהיטים, מתחת לרהיטים, וכמובן על הזבובים הבוגרים שאתם רואים על הקירות. את הריסוס יש לבצע עם אירוסולים המיועדים לריסוס חרקים מעופפים. על מנת לצמצם את השימוש בתכשירי הדברה ניתן להשתמש בשואב אבק לשאיבת זבובי החול שהצליחו לחדור לתוך הבית.

מיגון אישי

יש להקפיד להשתמש בביגוד ארוך בשעות הערב, להימרח בתכשירים דוחי יתושים ולהימנע ככל הניתן משהיה מחוץ לבית בשעות הערב. מאחר שזבוב החול אינו מגביה עוף, יש להימנע מלשבת או לישון על פני הקרקע באזורים שהוא פעיל בהם וידוע שהוא מעביר את המחלה. במקומות אלה יש לישון על מיטות.

השיטה הבדואית

לאחר שאדם נעקץ על ידי זבוב החול ונדבק בלישמניה, מפתח גופו חיסון טבעי המונע הידבקות במחלה במקרה של עקיצות נוספות, ולכן התפתחה שיטת חיסון ייחודית בקרב אוכלוסיות החיות בסביבה הנגועה בזבובי חול, והיא חשיפת חלק גוף מוצנע, כמו רגליים או ישבן, לעקיצת זבוב חול. לאחר החלמת הפצע, תגן פעולה זו על האדם למשך כל ימי חיו מהתפתחות פצעים מוגלתיים וצלקות גדולות בחלקי הגוף החשופים.