הדברת חולדות הצלחה מובטחת

המכרסמים הם המזיקים התברואיים בעלי הקשר החזק ביותר בינם לבין מבני האדם ותשתיותיו. קשר זה בא לידי ביטוי בדרכים הבאות:

  1. המכרסמים יכולים לשרוד בתנאים טבעיים, אך החיים במבני האדם ותשתיותיו מאפשרים להם תנאי מחיה אידיאליים, הכוללים מחסה מתנאי מזג האוויר ומאויבים טבעיים, וגישה למזון. כתוצאה מכך יכולת ההתרבות של המכרסמים בסביבת האדם ממוצה עד תום.
  2. המכרסמים גורמים לנזקים קשים מאוד למבנים ולתשתיות.
  3. למכרסמים יכולת חדירה לכל סוגי המבנים והתשתיות, עקב השילוב בין יכולת ההידחקות דרך מעברים צרים, יכולת הטיפוס, ויכולת הכרסום, לבין האופן שבו בונה האדם מבנים ותשתיות, ורמת מודעות נמוכה בקרב הציבור, המתכננים, והבונים.

דלתות

אחת הדרכים הפשוטות ביותר לחדירה לתוך מבנים ותנועה בתוכם היא דרך דלתות פתוחות או דרך סדקים מתחת לדלת.

סדקים מתחת לדלת צירים

כשהרצפה עקומה, מתקין הדלתות שיודע את עבודתו נאלץ להגביהה את הדלת כדי שתוכל להיפתח, וכך נוצר מתחת לדלת סדק המאפשר למכרסמים לחדור לתוך המבנה. נקודת תורפה נוספת בדלתות היא נקודת החיבור בין הדלת למשקוף בגובה הרצפה, שם נוצרים לעתים חורים קטנים המאפשרים לעכברים לחדור לתוך המבנה.

 

מדידת סדקים מתחת לדלת

סדק מתחת לדלת שניתן להעביר דרכו עיפרון או חפץ עבה יותר מאפשר לעכבר או לחולדה לעבור.

 

דלתות הזזה

המכרסמים נוהגים לחדור לתוך בתים דרך דלתות הזזה באופן הבא:

  1. הידחקות לתוך שרוול הדלת מצדו החיצוני בין הדלת לקיר או בין הדלתות, והידחקות לתוך הבית מצדו הפנימי של השרוול. קשה למנוע את התופעה הזו. לכל דלת הזזה צריך לתת את הפתרון המתאים בהתאם לאופן שבו היא בנויה.
  2. אחת מדרכי החדירה הייחודיות של עכברים לבתים היא דרך מסילות דלתות וחלונות הזזה שיש בהם שלושה חלקים. העכבר נכנס למסילה של החלון האמצעי מצדו החיצוני, הולך מתחת לחלון בתוך המסילה ויוצא בתוך הבית. הבדיקה לנקודת חדירה זו צריכה להתבצע באופן הבא: יש להניח עיפרון בתוך המסילה של הדלת, ולדחוף אותו בעוצמה מתחת לדלת.

7998_1

אם העיפרון הגיע לצדה השני של הדלת, כפי הנראה העכברים חודרים לבית דרך נתיב זה, וניתן לאטום אותו באופן הבא: יש להתקין על הדלת, בצמוד למסילה, חתיכת פח בצורת האות "ח", אשר תקטין את החריץ שדרכו חודרים העכברים.

 

איטום סדקים מתחת לדלת

איטום סדקים מתחת לדלת יש לבצע באמצעי איטום המיועדים לכך, שניתן לרכוש אותם בחנויות לכלי עבודה או בחברות הדברה העוסקות במכירת ציוד הדברה. קיימים אמצעים שונים המיועדים למשימה זו, וחלקם אכן מצליחים לעצור מכרסמים, ואחרים ישמשו כאמצעי לניטור חדירת מכרסמים מתחת לדלת כאשר תגלו שבאמצעי האטימה כורסם חור.
המכרסמים מצליחים לעבור את אמצעי האטימה משתי סיבות:

  1. התקנה לא נכונה, שיוצרת נקודת תורפה שדרכה חודר המכרסם למבנה.
  2. אמצעי לא מתאים לדלת, או אמצעי באיכות נמוכה.

אם כן, כדי למגן את הדלת ביעילות מומלץ לפנות למדביר המנוסה בתחום זה והנותן אחריות על תקינות העבודה ועל יכולת העמידה של המוצר בשיניי החולדות הכל יכולות.

 

פתחים

זיהוי נקודת חדירה של המכרסמים למבנה ואיטומן הוא שלב קריטי בהצלחת פעולת ההדברה, וזוהי פעולת מניעה ראשונה במעלה בלחימה נגד המכרסמים.

 

נקודות חדירה גלויות עם סימנים

נקודות החדירה הקלות ביותר לזיהוי הן אלה שהמכרסם משאיר בהן את הסימנים הבאים:

  1. חולדות נוהגות למרוח את גופן בשתן ובגללים, ולכן כשהן עוברות במעברים צרים באופן קבוע, נוצרים כתמים שחורים בנקודות שבהן מתחכך גופן בקיר. ברוב המקרים הכתם השחור חורג מגבולות הפתח, והוא ברור, אך בפתחים שאין בהם חיכוך רב בין הקיר לגופו של המכרסם, נוצרים כתמים חלשים שמצריכים מבט מעמיק על מנת לזהותם.
  2. לעתים קרובות מגדיל המכרסם את הפתח שדרכו הוא חודר למבנה על ידי כרסום שוליו. ברוב המקרים ניתן לראות את סימני הכרסום ואת שאריות החומר שכורסם בסביבת הפתח.
    8094_1
  3. כשהמכרסם חודר למבנה דרך מחילות תת-קרקעיות, ניתן למצוא לעתים קרובות ערמות חול גדולות בשולי פתח המחילה.

 

נקודות חדירה גלויות ללא סימנים

לעתים קרובות חודרים המכרסמים למבנה דרך פתחים גדולים הקיימים בקירות המבנה, והם לא משאירים אחריהם כל סימן. לכן כאשר מתעוררת בעיית מכרסמים במבנה, יש להניח שהמכרסמים חדרו דרך הפתחים הקיימים, כמו חלונות שאינם מרושתים או פתחים למעבר תשתיות. כדי לגלות האם המכרסם חודר למבנה דרך פתח מסוים, ניתן לסתום את הפתח עם נייר. אם הפתח פעיל, המכרסם ייצור לעצמו פתח דרך הנייר, שאותו ניתן לזהות בקלות ברוב המקרים

 

נקודות חדירה סמויות למבנה

ייתכן מאוד שבמבנה שאתם עובדים או גרים בו קיימים פתחים שלא ניתן למצוא, שדרכם חודרים מכרסמים למבנה. משמעות הדבר שייתכן כי בעיית המכרסמים לא תיפתר למרות פעולות ההדברה שאתם מבצעים במקום, מכיוון שמכרסמים חדשים ימשיכו לחדור לתוך המבנה ללא קשר לפעולות ההדברה.
המבנים הבעייתיים ביותר הסובלים מבעיה זו הם:

  1. מבני תעשייה או חקלאות שעברו הסבה למשרדים, מסעדות, או מגורים.
  2. מבנים מאולתרים או תוספות בנייה.
  3. אולמות שנעשתה בהם חלוקה באמצעות קירות גבס, לשם השכרתם לבעלי עסקים שונים. במקומות אלה קיימות תשתיות משותפות של מיזוג אוויר, אינסטלציה, חשמל, ותקשורת, ועל בסיסן מתבצעת חדירת חולדות לחלקי המבנה השונים. הבעיה במבנים אלה היא שבגלל הבעלים השונים החולקים את אותו מבנה, לא ניתן לבצע ביקורת בכל חלקי המבנה, ונקודת חדירה אחת שנמצאת במקום כלשהו במבנה, עשויה להשפיע מאוד על אחד מדיירי המבנה או על כולם.
  4. במקומות שיש בהם ריהוט מקובע לקיר.
  5. בכל מקום בבעלותכם שאין לכם גישה אליו ואתם לא רואים מה קורה בו.
  6. בכל מבנה שיש בו קיר גבס אחד או יותר, שחלקו את כולו צמודים לקיר חיצוני או לתקרה.

לעתים קרובות לא ניתן למצוא או לאטום את נקודות החדירה הסמויות, עקב בעיות גישה או תקציב, או שפשוט לא מוצאים אותם למרות החיפושים היסודיים.

 

איטום פתחים

יש לאטום את כל הפתחים הבאים, כפעולת מניעה ללא קשר לבעיית מכרסמים במבנה:

  1. כל סדק או חור בקיר שניתן להחדיר דרכו עיפרון.
  2. כל חור המשמש למעבר תשתית כלשהי, גם כאשר התשתית כבר עוברת דרכו.
  3. כל סדק בקוטר של יותר משלושה מילימטרים מתחת לדלת.
  4. יש לאטום פתחים, גם אם הם גבוהים מהרצפה, מכיוון שמכרסמים נוהגים לקפוץ ממקומות גבוהים גם אם אין להם את היכולת לחזור אל הפתח.
  5. יש לאטום את כל הפתחים בקיר החיצוני, גם אם אינכם רואים את חלקו הפנימי של המבנה, מכיוון שמכרסמים נוהגים לנוע בתוך הנפח של הבלוקים עד לנקודת החדירה.

האיטום צריך להתבצע באמצעים שאינם ניתנים לכרסום.

רשתות

רשתות מחוטי ברזל בעלות קוטר חורים של 4 מ"מ לכל היותר, המחוברות לפתח עם מסגרת או עם אמצעי הדבקה, כמו בטון או פוליירטן מוקצף. יש לוודא שהרשת מגלוונת. אין להשתמש נגד מכרסמים ברשת המיועדת נגד חרקים, מכיוון שרשתות אלה מכורסמות ללא בעיה.

זכוכיות

ניתן לאטום פתחים באמצעות שברי זכוכית המעורבבים בבטון, בטיט או בפוליירטן מוקצף. כמות הזכוכית צריכה להיות גבוהה מאוד ושברי הזכוכית צריכים להיות קטנים ככל הניתן. שימוש בבטון או בפוליירטן ללא זכוכית, לא ימנע מחולדות לחדור דרך פתחים שאטמתם.

 

בחינת מבנה לפני השכרה לגילוי בעיות מכרסמים

בחינת רמת הנגיעות של מכרסמים במבנה לפני השכרה עשוי לחסוך מכם בעיות קשות מאוד, העשויות לבוא לידי ביטוי בעלויות הדברה גבוהות ושוטפות, בנזקים לרכוש, למזון, ולמבנה עצמו, ובפגיעה בשקט הנפשי שלכם. את הבדיקה יש לבצע לפני החתימה על חוזה השכירות. בדיקה זו רלוונטית לכל סוגי המבנים, בכל מקום בארץ, ובכל אזור, החל מאזורי שווקים ואזורי תעשייה מוזנחים, דרך שכונות מגורים, ועד למבני תעשייה חדשים, מכיוון שבעיות מכרסמים עשויות להימצא בכל מבנה.

  1. השלב הראשון של הבדיקה צריך להתחיל בשאלה ישירה המופנית לבעל המבנה: האם ידוע לו על בעיות מכרסמים במבנה בעבר או בהווה? והאם הדייר הקודם עזב את המבנה בשל בעיות מכרסמים? תשובת בעל הבית חשובה, והיא תשמש אתכם אם בעתיד יתעוררו בעיות מכרסמים. רצוי לתעד את השאלה ואת התשובה בכתב.
  2. יש לבחון את החצר לעומק, לנסות לאתר סימנים של פעילות מכרסמים, כמו פתחי מחילות או סימני הזנחה כגון ג'אנק, קוצים או מבנים נטושים בחצר או אצל השכנים.044_2

    1327_1

  3. יש לבדוק האם קיימים עצי פקאן או עצי פרי אחרים בחצר הצמודים לקירות המבנה.0357_1
  4. קירות המבנה צריכים להיות חלקים, ללא טיח מחוספס וללא חורים.
  5. יש לבחון את כל החלונות והדלתות ולנסות לאתר חלונות ודלתות שבוטלו ונבנו עליהם קירות גבס. הבחינה צריכה לכלול חיפוש סדקים מתחת לדלתות ובדיקה אם הן נסגרות בצורה הרמטית. חלונות או דלתות מבוטלים צריכים להיות אטומים לחלוטין, בבלוקים.
  6. יש לבחון את כל קו החיבור בין הרצפה לקיר, במיוחד מתחת לרהיטים, ולנסות לאתר חורים ברצפה או בלטות ששקעו. הדבר יכול להעיד על פעילות מכרסמים תת-קרקעית.
  7. יש לבחון על פי תכניות המבנה את כל מערכות האינסטלציה, כולל מערכות שבוטלו, ולבדוק את נקודות המעבר של המערכת למבנה דרך הקירות או הרצפה – נקודות המעבר צריכות להיות אטומות בבטון. פתחי יציאה של מערכות אינסטלציה לא פעילות צריכים להיות אוטמים במכסה ברזל או זכוכית, מכיוון שמכסים מפלסטיק מכורסמים ללא כל בעיה.0462_1
  8. במקומות שיש בהם תקרה מונמכת, יש לפרק את התקרה ולנסות לאתר עליה סימנים לגללי מכרסמים. כמו כן יש לאתר את כל נקודות המעבר של התשתיות השונות החודרות לתוך התקרה, ולבדוק אם הן אטומות.
  9. תקרה מונמכת שלא ניתן להכניס לתוכה את כל הראש בנוחות על מנת לבצע בה סריקה, או שלא ניתן לפרק ולהרכיב אותה בנוחות, עשויה לגרום לכם צרות צרורות אם תתגלה בתוכה בעיית חולדות.
  10. יש לבחון את כל מערכות המיזוג, החשמל, והתקשורת בנקודות המעבר דרך הקירות, ולוודא שהן אטומות באמצעי אטימה הניתנים לפירוק. יש לנסות לאתר סימנים לפעילות מכרסמים בארונות החשמל ובתקשורת. בארונות חשמל ותקשורת שנמצאים על הרצפה יש לשים לב לחול בתחתית הארון, שברוב המקרים מעיד על פעילות מכרסמים.
  11. במהלך הבדיקה יש להיות ערניים לגללי מכרסמים, לכתמי צבע שחורים על הקירות והרצפה שמעידים על חולדות, לריח שתן מכרסמים בתוך ארונות, למדבקות אזהרה של מדבירים או לרעלים שפוזרו בעבר נגד מכרסמים.
  12. קירות משותפים עם עסקים שכנים, יש לבחון לעומק ולאטום את כל הפתחים הקיימים ביניכם.1294_2
  13. את הביקורת יש לבצע בעזרת פנס רב עוצמה.
  14. מומלץ לשכור את שירותיו של מדביר לביצוע הביקורת.8754_1

    028_3

 

בניה טרומית, קירות גבס, וחיפוי מעץ

מבנים או חלקי מבנה העשויים בבנייה טרומית, קירות גבס או חיפוי דקורטיבי מעץ, מושכים לתוכם מכרסמים. המכרסמים נמשכים לחללים ולסדקים שנוצרים בשיטות בנייה אלה, ולסוגי החומר הפריך שהם מכרסמים בקלות.
בכל מבנה הבנוי בשיטת בנייה טרומית יש להיות ערניים לכל סימן של פעילות מכרסמים כדי למנוע התפתחות של אוכלוסיות מכרסמים גדולות בקירות המבנה. בכל השכרה של מבנה העשוי כולו או חלקו מבנייה טרומית, יש להביא בחשבון שהטיפול בבעיות מכרסמים עשוי להיות בעייתי מאוד עקב בעיית ריח פגרים ועקב היכולות המוגבלות באיטום קירות המבנה מפני המכרסמים. אם אתם מתכננים תוספת בנייה מקירות גבס או עץ, יש להקפיד על בנייה ללא סדקים או פתחים לתוך חלל הקירות.

הסכם השכרה

בהסכם ההשכרה מומלץ להוסיף סעיפים הכוללים התחייבות של בעל המבנה לממן את עלויות חיפוש נקודות חדירה למבנה, ואיטומן אם יתגלו מכרסמים.
על בעל המבנה לסייג סעיפים אלה למצב הנתון ביום ההשכרה ולפני ביצוע שיפוצים והוספת תשתיות חדשות למבנה.

 

שיפוצים והוספת תשתיות – סעיפים לחוזה ההתקשרות

יש לכלול סעיף המתייחס לאיטום חורים בקירות החיצוניים והפנימיים, בתקרה וברצפה – במסגרת ההסכם מול קבלן השיפוצים, הבנייה או מתקין התשתית. האיטום צריך לכלול את כל נקודות המעבר של כל סוגי התשתיות החודרות למבנה דרך הקירות, הרצפה והתקרה.
במקרה של הוספת תשתית כלשהי למבנה, יש לפקח על המתקין, שיבצע אטימה של נקודת המעבר של התשתית דרך קירות חיצוניים לתוך המבנה. אטימת הפתחים צריכה להתבצע בבטון מזוין בשברי זכוכית, או באמצעי אטימה מתפרקים אם יהיה צורך להעביר דרך הפתח תשתיות נוספות.

 

סביבה ופעולות מניעה

המכרסמים מושפעים מהשינויים שחלים בסביבה באופן קיצוני מאוד. לדוגמה, בסביבה חקלאית ניתן לראות שבשנים מסוימות נוצרת התפוצצות אוכלוסין של מכרסמים ואילו בשנים אחרות קטנה אוכלוסייתם. שינוים קיצוניים אלה אינם קשורים בדרך כלל בפעולה שמבצע האדם נגד המכרסמים, אלא בשינויי מזג האוויר ובכמויות האוכל הזמינות.
לעומת זאת בסביבה האורבאנית, גודל אוכלוסיית המכרסמים מושפע פחות מתנאי מזג האוויר ויותר מהתנאים שיוצר האדם בסביבה, כמו מקומות מסתור, מזון זמין, ואפשרויות חדירה למבנים ולתשתיות.
לכן לפעולות המניעה שמבצע האדם בסביבה השפעה מכרעת על גודל אוכלוסיית המכרסמים במקום ועל הנזקים שהיא גורמת. פעולות המניעה הסביבתיות יעילות יותר מכל שיטות ההדברה הקיימות, והן הדרך היחידה למנוע כמעט לחלוטין בעיית מכרסמים.

 

מטרת פעולות המניעה

  1. להקטין את כמות המכרסמים הפעילה במקום, ואת נזקיהם.
  2. לצמצם את עלויות פעולת ההדברה ואת עלות נזקי המכרסמים לטווח הארוך.
  3. ליצור מבנה שמעצם בנייתו ימנע ממכרסמים לחדור לתוכו ולהתרבות בסביבתו או בתוכו.

 

דגשים בפעולות המניעה

  1. שכירת שירותיו של יועץ בנושא ההדברה בשלב התכנון, הבנייה או התפעול השוטף, לגיבוש תכנית מניעה סביבתית נגד מכרסמים.
  2. יצירת נהלי עבודה והתנהלות שיצמצמו את התנאים המתאימים לפעילות מכרסמים במקום.
  3. הקמת מערך ניטור והדברה נגד מכרסמים, ותפעולו.

 

מגבלות ביישום פעולות מניעה סביבתיות נגד מכרסמים

  1. אם בעל המקום עדיין לא נכווה מנזקי המכרסמים, עלויות פעולת המניעה הסביבתיות עשויות להיראות לו יקרות ביחס לעלות השוטפת של פעולות הדברה.
  2. במבנים קיימים ייתכן בהחלט שעלות ביצוע פעולות מניעה סביבתיות אפקטיביות יהיה לא סביר מבחינה כלכלית.
  3. במבנים קיימים ייתכן שלא ניתן יהיה לזהות את כל נקודות התורפה של המבנה או לבצע את השינויים הנדרשים על מנת למנוע חדירת מכרסמים.
  4. לעתים קרובות נוצרת מחלוקת בין בעל המבנה לבין השוכר, על מימון פעולות המניעה.
  5. המכרסמים פעילים בכל ארבעת המעגלים הסביבתיים, ולעתים קרובות, במיוחד במבנים בנויים, לא ניתן לבצע הפרדה מוחלטת בין המעגל הראשון למעגל השני ולשלישי.

 

קירות

קירות טיח מחוספס או ללא טיח, צנרת, חוטי תקשורת אנכיים או אופקיים, שיחים מטפסים – כל אלו מאפשרים למיני המכרסמים לטפס ולחדור לתוך דירות מגורים בקומות גבוהות, דרך חלונות פתוחים או מרושתים או דרך פתחי מעבר תשתיות בקירות של מיזוג אוויר, אינסטלציה, או תקשורת. עיקר האירועים האלה מתרחשים על ידי החולדה המצויה או העכבר המצוי, שלהם כושר טיפוס מעולה.
הדרך להתמודד עם בעיה זו היא לטייח את הקירות בטיח חלק, להתקין רשתות נגד חרקים על חלונות, לכרות שיחים מטפסים, ולהתקין אמצעים מונעי טיפוס ותנועה על צנרת ועל חוטים.

 

עצים

החולדה המצויה נוהגת לחיות על עצים, ולעתים קרובות היא מנצלת ענפי עצים הנוגעים בקירות על מנת לחדור לתוך דירות מגורים וגגות. כדי למנוע בעיה זו יש לכרות ענפי עצים הנוגעים בקירות המבנה, ולשקול לכרות עצים צמודים למבנה, מכיוון שענפיהם גדלים במשך כל השנה והם חוזרים לגעת בקירות המבנה כעבור זמן קצר. יש להימנע מלנטוע עצים בסמיכות למבנה.

 

חצר

כדי למנוע פעילות מכרסמים בחצר:

  1. מכרסמים פעילים בסביבת ערמות פסולת וג'אנק מכל סוג. יש לבצע סדר וניקיון בחצר.
  2. יש לנכש עשבייה.
  3. כאשר צומחים בחצר עצי פרי, יש לאסוף פירות שנשרו ולקטוף את כל הפרי מהעץ.
  4. יש להרגיל כלבים לאכול בשעות קבועות, ולרוקן את הצלחת. יש להימנע מהשארת מזון בקערה, מכיוון שהוא מושך מכרסמים. בדרך כלל הכלבים נמנעים מעימות עם המכרסמים, מחשש לשלומם.
  5. יש לתחזק את מכסי מערכת הביוב, ולוודא תקינותם.

מחסנים

5585_1

מחסנים בחצר מהווים מוקד עלייה לרגל למכרסמים.

  1. יש לבצע איטום של קו החיבור בין הקיר לרצפה ובין הקיר לתקרה, ולאטום את כל הסדקים הנוספים הקיימים במחסן.
  2. יש לאטום את החריץ מתחת לדלת.
  3. יש להימנע מאחסון מזון כלבים, אגוזים, או כל מזון אחר בצורה גלויה, ולאחסנו בתוך מכלים קשיחים מפח או בארונות ברזל עם דלתות תקינות.
  4. יש לבצע במחסן ניטור שוטף לפעילות מכרסמים, מכיוון שנזקיהם לרכוש במקומות אלה גבוה.

עצם ביצוע פעולת המניעה יצמצם את פעילות המכרסמים בחצר למינימום, אך אם אתם עדיין סובלים מבעיית מכרסמים בחצר או במחסן, עליכם לבצע פעולות הדברה. את פעולות ההדברה יש לבצע על ידי מדביר, שיֵדע לנתח את הסיבות להופעת מכרסמים ולהמליץ על פעולות מניעה מתאימות שיקטינו את הקיף הפעילות של המכרסמים בחצר.