הדברת חולדות מכל הסוגים

לחימה במכרסמים

קיימות כמה שיטות הדברת חולדות ולחימה נגד מכרסמים. לכל שיטה יש יתרונות וחסרונות, ובחירת שיטת ההדברה משתנה בהתאם לסביבה שההדברה מתבצעת בה, לכמות המכרסמים שקיימים במקום, להיבטים הבטיחותיים, לבעיות הפגרים שעשויות להתעורר בעקבות ההרעלה ולשיקולים תקציביים. לכל אחת משיטות ההדברה יתרונות וחסרונות שצריך לשקול.

מלכודות

מגוון המלכודות הקיימות בשוק הוא גדול מאוד, ולכל מלכודת יתרונות וחסרונות שצריך לשקול לפני תחילת השימוש.

יתרונות המלכודת

  1. השימוש במלכודות מונע שימוש ברעלים, על כל המשתמע מכך.
  2. אין צורך ברישיון הדברה על מנת להפעיל מלכודות.
  3. המכרסם הלכוד חי או מת נמצא בידיים שלנו, ובעיית הפגרים נחסכת.

חסרונות המלכודות

  1. רוב סוגי המלכודות מצריכות תפעול שוטף, הכולל החלפת פיתיונות מדי כמה ימים.
  2. בכל סוגי המלכודות צריך להתמודד עם המכרסם החי או המת.
  3. חולדות לומדות להיזהר ממלכודות. כשקיימת במקום אוכלוסיית חולדות גדולה, החולדות ילמדו להיזהר מניסיונן המר של החולדות הלכודות, ויימנעו מלהיכנס למלכודת.
  4. חלק מהמלכודות עשויות לפצוע חיות מחמד או אנשים.

מלכודות כלוב

כלוב עשוי מרשת או מפח בעל דלת קפיצית הלוכד את המכרסם בחיים.
דגשים להפעלה –
יש לכוון את רמת הרגישות של סגירת דלת המלכודת למצב שבו היא תופעל בנגיעה קלה אך לא תיסגר מעצמה.
כדי להגיע לרמת הרגישות הנדרשת יש לבצע מספר ניסיונות הפעלה באמצעות החדרת עיפרון למלכודת דרך הדופן שלה.
החיסרון העיקרי בהפעלת מלכודות כלוב הוא ההתמודדות עם המכרסם החי.
יש הנוהגים להכניס את המלכודת יחד עם המכרסם לתוך דלי מים ולהטביע אותו, ואחרים נוהגים לשחרר אותו רחוק בשדה.

מלכודות קטילה

קיימים סוגים שונים של מלכודות קטילה. יתרונה העיקרי של מלכודת הקטילה הוא שברוב המקרים היא קוטלת את המכרסם. חסרונה הוא הסכנה שבהפעלתה. אם החלטתם להפעיל מלכודת קטילה, עליכם ללמוד מהמוכר בחנות כיצד מפעילים אותה. יש להציב את המלכודת במקומות שאין בהם גישה לילדים, לעובדים, ולחיות מחמד. יש לתלות שילוט אזהרה בנקודת ההפעלה של המלכודת.
אין להשתמש במלכודות קטילה לעכברים לשם לכידת חולדות, מכיוון שהחולדות לא ימותו. הן יצליחו להשתחרר ויהפכו לחשדניות.
אין להשתמש במלכודות קטילה לחולדות כאשר פעילים במקום גורי חולדות, מכיוון שחלקם יפעילו את המלכודת ויצאו ממנה ללא פגע או לכל היותר ללא הזנב, מכיוון שהיא גדולה.
אין להשאיר את מלכודות הקטילה דרוכות במקום לאחר הפסקת פעילות המכרסמים, שמא המלכודת תלכוד אחד מבני הבית או העובדים.
במקרים מסוימים מלכודת הקטילה לא תהרוג את המכרסם, ואתם תיאלצו להשלים את המשימה.

מלכודות דבק

למלכודות הדבק חיסרון מרכזי אחד. גם עכברים וגם חולדות מצליחים להתנתק ממנה לעתים קרובות מאוד, ולכן תגלו על המלכודת רק את שאריות הפרווה שלהם.

3166_1

מומלץ להימנע מלהשתמש במלכודות דבק. אם החלטתם להשתמש במלכודות דבק, יש להתאים את סוג המלכודת לסוג המכרסם. מלכודת דבק לעכברים – לפעילות עכברים, ומלכודת דבק לחולדות – לפעילות של חולדות או של גורי חולדות. אחת הסיבות שמכרסמים מצליחים להתנתק ממלכודות דבק היא שהמלכודת מתלכלכת באבק, והדבק מאבד חלק מיכולת ההדבקה שלו, כך שמלכודת שהייתה פרוסה מספר ימים עשויה לאבד את יכולת הלכידה שלה, ויש להחליפה בחדשה. מומלץ להימנע משימוש במלכודות דבק במקומות מאובקים מאוד.

מלכודות המוניות

מלכודות המוניות לוכדות מספר רב של מכרסמים בלכידה אחת. במלכודת ישנה דלת חד-כיוונית, המאפשרת למכרסמים להיכנס אך מונעות את יציאתם. ניתן למצוא מלכודות המוניות המיועדות לעכברים או לחולדות. הפיתיון במלכודות אלה מורכב ממזון ומהמכרסמים שכבר נלכדו, שמושכים את חבריהם הבאים לנסות לעזור ללכודים, או לאלה שעדיין לא הבינו שהם נהנים מסעודתם האחרונה.

הפיתיון, סוד ההצלחה

סוד ההצלחה ללכידה מהירה של מכרסם הוא הפיתיון שתשימו במלכודת. הפיתיון הטוב ביותר שניתן להשתמש בו הוא מזון שכבר נאכל על ידי המכרסם. אם החלטתם להשתמש בפיתיון שכבר נאכל, יש להרחיק את כל המזון מאותו הסוג מהמקום או לאחסן אותו במכל אטום. אם לא ניתן להשתמש בפיתיון שכבר נאכל, ניתן להשתמש בלחם, לחם עם חמאה, קבנוס, פסטרמה, גבינות קממבר או גבינות שומניות אחרות, בננה או פירות שטעימים לכם.

3140_1

יש להחליף את הפיתיון בכל 24–48 שעות כדי לשמור על טריותו.

  1. מומלץ להפעיל יותר ממלכודת אחת עם סוגים שונים של פיתיון.
  2. יש לבצע ביקורת יומית למלכודות על מנת לזהות לכידה.
  3. חולדות ועכברים מצליחים להתנתק או לברוח ממלכודות, ולכן אם זיהיתם לכידה, יש להוציא את המכרסם הלכוד החי או המת מהבית במהירות האפשרית. אם לא תמהרו להוציאו מהבית, ייתכן מאוד שמכרסם יצליח לברוח מהמלכודת בתוך מספר דקות או שעות (גם אם חשבתם שהוא מת) ולא תהיה לכם הזדמנות שנייה ללכוד אותו, או לא פחות גרוע מכך, ייתכן שהמכרסם הגוסס יצליח לצאת מהמלכודת ולמות במקום מסתור, על כל המשתמע מכך.
  4. למרות הפשטות כביכול בהפעלת המלכודות, אם אינכם מצליחים ללכוד את המכרסם בתוך 24–48 שעות או אם אתם לוכדים יותר ממכרסם אחד, פנו למדביר.
  5. לא ניתן לפתור בעיית מכרסמים בשטח פתוח באמצעות מלכודות.
  6. מלכודת דרוכה היא כמו מוקש –­ יום אחד היא תופעל. בגמר פעולת ההדברה יש לקפל את כל המלכודות כדי למנוע תאונות.

ציד מכרסמים

אם נתקלתם במכרסם פנים מול פנים, או שאתם יודעים בוודאות היכן הוא נמצא ויש לכם את האומץ, את רוח הלחימה, ואת היכולת – נסו לצוד אותו.
הסיבות להתמודדות זו הם אלה:
בכל דקה שחולדה או עכבר נמצא בביתכם הוא גורם לכם נזקים ומסכן את בריאותכם; פעולת ההדברה עם מלכודות או רעלים עשויה להימשך ימים ואף שבועות. החיים עם מכרסם בבית מכניסים חלק גדול מהאנשים לחרדות ולנקיטת פעולות קיצוניות.
תכננו מראש את הפעולות שלכם:

  1. קודם כול חסמו את כל המעברים, כגון דלתות וחלונות, או פתחים אחרים בחדר, על מנת למנוע מהמכרסם לברוח בין החדרים. אם יש לכם משקוף ללא דלת הציבו שולחן במקום הדלת.
  2. אם יש לכם בבית מלכודות דבק, פרסו אותן בצמוד לדלתות שסגרתם ולאורך קירות. אם החולדה תברח במהלך הציד, היא עשויה להדבק למלכודת הדבק ולחסוך לכם מרדף ארוך.
  3. הכינו מקל או חפץ שתוכלו להכות באמצעותו במכרסם.
  4. במידת האפשר פנו מהחדר רהיטים וחפצים שיאפשרו למכרסם לברוח ביניהם.
  5. פנו מהחדר חפצים שבירים יקרי ערך.
  6. השתדלו לעבוד עם כפפות.
  7. התחילו את הסריקה מתחת לכל הרהיטים, עם פנס. בשלב ראשון אל תזיזו כלום. אם איתרתם את המכרסם באלומת האור של הפנס, ברוב המקרים הוא לא יזוז ממקומו כל עוד לא תבצעו פעולה ישירה המכוונת כלפיו.
  8. לא פעם הזנב מסגיר את המכרסם, חפשו אותו.
  9. אם לא מצאתם את המכרסם בסריקה הראשונה, התחילו להזיז רהיטים וחפצים. נסו לא לחסום לעצמכם את יכולת התנועה בחדר.
  10. מכיוון שתנועתם של המכרסמים שקטה מאוד, בזמן שאתם מזיזים רהיטים או חפצים המכרסם יכול לברוח מצדו השני של הרהיט מבלי שתרגישו בו. לכן מוטב לעבוד בצוות של שני אנשים לפחות – אחד מזיז רהטים והשני צופה מרחוק ומוכן להכות במכרסם כשהוא בורח. ניתן להחליף תפקידים.
  11. הרחיקו מהמקום אנשים רגישים או כאלה שמפחדים, מכיוון שהאירוע עשוי להיות מפחיד, ובמקרים נדירים המכרסם עשוי לנשוך כמוצא אחרון.
  12. לעתים קרובות המכרסם ירוץ ישר לכיוונכם. ברוב המקרים הוא לא מתכוון לתקוף, אלא לעבור לכם מתחת לרגליים. כשזה קורה אל תאבדו את העשתונות, דרכו עליו.
  13. אם האירוע מתנהל במטבח, סביר להניח שהחולדה נמצאת באחד מהמקומות הבאים:
    א. בתוך התנור: בחלל התחתון של המגירות, בתוך הדפנות של התנור בנפח של הבידוד. לעתים קרובות עולה החולדה דרך דופנות התנור ומתחבאת בחלל בין הכיריים לתא האפייה. הדרך להוציא את החולדה ממקומות אלה בשלב ראשון היא לדפוק על התנור בעוצמה ולקוות שהחולדה פחדנית ושהיא תברח החוצה, או להפעיל את התנור ולקוות שלחולדה יש נתיב בריחה.
    ב. במקרר: בדרך כלל המכרסם יתחבא בחלל המנוע או בגריל שבגב המקרר. כדי להוציא אותו צריך לסובב את המקרר ולחפש באמצעות פנס ומקל דק.
    ג. מאחורי מדיח הכלים או בתוכו.
    ד. בתוך ארונות המטבח. המכרסם חודר למקומות אלה דרך החורים של מעבר צנרת או דרך גב הארון הסדוק.
    ה. מתחת לצוקל של ארונות המטבח. אם לא ניתן לפרק את הצוקל, קשה מאוד לגרום לחולדה לברוח מתחתיו. אם אתם רואים פתח מתחת לצוקל, סביר להניח שהמכרסם נמצא שם.
  14. צפו להפתעות! המכרסמים אינם צפויים, הם בעלי יכולת טיפוס ומעבר בסדקים צרים, והם פועלים בכל הגבהים הקיימים בבית. כלומר, אם ראיתם את המכרסם נכנס מתחת למקרר, ייתכן מאוד שבתוך מספר שניות הוא יגיע לגג הארון שמעל המקרר.
  15. התכוננו לאכזבות. אתם עלולים לראות את המכרסם לשבריר שנייה, והוא ייעלם לכם לעולמים או שלא תראו אותו כלל למרות שתדעו שהוא נמצא בבית באופן ודאי
  16. פעלו מהר ובהחלטיות.
  17. המכרסם עשוי לנשוך. קחו זאת בחשבון.
  18. בהצלחה.

 

הרעלת מכרסמים

האמצעי היעיל ביותר ללחימה נגד מכרסמים, למעט פעולות מניעה סביבתיות, הוא שימוש ברעלים, אך למרות היעילות הגדולה שיש לשימוש ברעלים נגד המכרסמים, לרעלים חסרונות רבים שלעתים קרובות עולים על יתרונות השימוש בהם, ולכן יש להשתמש ברעלים כאמצעי אחרון ולאחר בחינת כל ההשלכות הכרוכות בשימוש בהם.

תיבת האכלה – תיבת פנדורה למכרסמים

תיבת ההאכלה היא אמצעי בטיחות שנועד למנוע מאנשים לא מורשים ומבעלי חיים, פרט למכרסמים, גישה לרעל. תיבת ההאכלה היא קופסה העשויה מפלסטיק עם מכסה, שקיימים בה חורים המאפשרים למכרסמים להיכנס לתוכה לאכול את הרעל ולצאת. תיבת ההאכלה אינה לוכדת את המכרסמים בתוכה. קיימות תיבות קטנות לעכברים שהן בערך בגודל של עכבר מחשב, וקיימות תיבות לחולדות, שהן בגודל תיק של מחשב נייד. חלק מתיבות ההאכלה עשויות מפלסטיק קשיח היכול לשאת את משקל גופו של אדם או יותר, וחלק מתיבות ההאכלה עשויות מפלסטיק דק והן יימעכו בקלות רבה. בתוך התיבה קיים שיפוד ברזל מקובע, המאפשר להשחיל עליו את קוביות הרעל ולמנוע מהן ליפול בניעור התיבה, וכן מונע מהחולדות לגנוב את הרעל מתוך התיבה. לחלק מהתיבות מכסה ננעל, המצריך מפתח תואם, והן אינן ניתנות לפתיחה בלעדיו.

יתרונות השימוש בתיבות האכלה

  1. התיבות הן אמצעי בטיחות ראשון במעלה המאפשר גישה לרעל רק למכרסמים ומגן על הציבור ועל בעלי החיים האחרים מפני הרעל.

חסרונות ומגבלות בשימוש בתיבות האכלה

  1. עלות התיבות מייקרת את פעולות ההדברה.
  2. לעתים קשה להסתיר את התיבות, אשר מושכות את תשומת לב הציבור ובעצם משיגות פעולה הפוכה.
  3. חלק מהתיבות עשויות מפלסטיק דק והן לא ננעלות, ולכן לא מונעות מכלבים חזקים, מחיות בר, ומילדים את הגישה לרעל, ומטרת השימוש בהן היא רק כדי "לסמן וי" על דרישות של גורמי פיקוח שונים. ולכן אם השימוש בתיבות האכלה נדרש מבחינה בטיחותית, יש להקפיד שהן תהיינה תיבות האכלה איכותיות.
  4. השימוש בתיבות האכלה גוזל זמן רב.

חלק מהמדבירים משתמשים לעתים קרובות בתיבות האכלה, ואילו אחרים מפזרים את הרעל מבלי להשתמש בהן, ועל ידי כך מקטינים את עלויות פעולת ההדברה ואת הזמן ביצוע הביקורות, ומסכנים את הציבור ואת בעלי החיים בסביבה. כאשר משתמשים ברעלים, יש לתמחר תמיד גם את עלות אמצעי הבטיחות ואת הזמן הנדרש להפעלתם.

רעלים בתפזורת בתיבת האכלה

השימוש ברעל בתפזורת בתיבת האכלה עלול להביא לתוצאה חלקית, מכיוון שאם תיבת ההאכלה תנוער, הרעל עשוי להישפך ממנה בקלות, הרי לא ניתן לקבע אותו לתיבת ההאכלה.

יתרונות הרעלים

  1. כמות המכרסמים שניתן להדביר באמצעות רעלים היא כמעט בלתי מוגבלת באופן תאורטי.
  2. השימוש ברעלים מהיר, זול ופשוט.
  3. ניתן להשתמש ברעלים באופן שוטף בעלויות נמוכות.

חסרונות הרעלים

  1. הרעלים עלולים לפגוע באדם.
  2. הרעלים גורמים להרעלות משניות ולהרעלות ישירות בבעלי חיים חפים מגרימת נזק לאדם.
  3. ההרעלות המשניות גורמות למוות לטורפים הטבעיים של המכרסמים ובסופו של דבר להתרבות המכרסמים ללא בקרה.
  4. השימוש ברעלים גורר לעתים בעיית ריח פגרים.
  5. השימוש ברעלים יוצר עמידות לרעלים בקרב המכרסמים.
  6. על מנת להפוך את פעולת ההדברה לזולה, חוסכים חלק מהמדבירים באמצעי הבטיחות והופכים את השימוש ברעלים למסוכן לציבור ולסביבה.
  7. מדביר שאינו מצליח לפתור את בעיות ההדברה במקום, עשוי לנקוט פעולות קיצוניות המסכנות את הסביבה ואת האדם.
  8. הרעלים זמינים לציבור הרחב באופן חוקי ובלתי חוקי ולעתים מנוצלים על ידי הציבור ברשלנות.

הרעלות משניות – נקמת העכברים המתים

כאשר טורף מצליח ללכוד מכרסם מורעל גוסס או פגר של מכרסם ולאכול אותו, מתרחשת הרעלה משנית. ההרעלות המשניות הן קטלניות לכל סוגי הטורפים, והן נושאות לעתים השלכות מרחיקות לכת, על כל עולם החי. הנפגעים יכולים להיות חיות מחמד, חיות רחוב, טורפים החיים בסביבה האורבנית או הכפרית, כגון דורסי יום ולילה, קיפודים, נחשים, נמיות תנים ושועלים, וגיריות.
הפגיעה בטורפים באשר הם יוצרת הפרה של המאזן הטבעי הקיים בסביבה ומאפשרת לדור הבא של המכרסמים, ששרד את ההרעלה, להתרבות ללא אויבים טבעיים ולפתח אוכלוסיות ענק.

הדרכים לצמצם את ההרעלות המשניות

  1. יש להשתמש ברעלים מונעי קרישה מדור א', כל עוד הם מצליחים לפתור את הבעיה.
  2. בשטחים פתוחים, יש להפסיק את ההרעלה כשהנזק שהמכרסמים גורמים נפסק.
  3. אין להשאיר רעלים פזורים בשטח ללא צורך.
  4. לפני תחילת ההרעלות בשטחים פתוחים יש למצות עד תום את פעולות המניעה הסביבתיות, כגון סדר וניקיון, ניכוש עשבייה, איטום פתחים במבנים, ומניעת גישה למזון ולמים. פעולות מניעה אלה יצמצמו את משך ההרעלות וגבירו את יעילותן.
  5. רק לאחר מיצוי פעולות המניעה הסביבתיות יש להשתמש ברעלים במידת הצורך.
  6. אין להשתמש ברעלים שאינם מאושרים להרעלה תברואית ושאינם בעלי רישיון תקף לשימוש.
  7. אם אתם מחליטים לעבוד עם רעלים בשטח פתוח, מומלץ לעבוד עם מדביר מוסמך ולסכם אתו שהוא מפנה את הרעלים מהשטח בתום פעולת ההדברה.

מחזור טיפולים

על כל פעולות הדברה המבוצעות נגד מכרסמים צריך לבצע בקרה שתמדוד את מידת הצלחת ההדברה. פעולת ההדברה והביקורת שלאחריה נקראות 'מחזור טיפולים'.

תדירות הטיפולים נקבעת לפי הדוגמה הבאה:

נניח שמדביר הציב תיבת האכלה ובה קוביית רעל אחת השוקלת 10 גרם, וכעבור שבוע, בביקורת, גילה המדביר אחת משלושת האופציות הבאות:

  1. חצי מקוביית הרעל נאכלה – המשמעות היא שכל המכרסמים שהיו במקום אכלו מהרעל ומתו, וכרגע אין מכרסמים פעלים במקום. המדביר יחליף את קוביית הרעל האכולה בקובייה חדשה ויקבע תדירות ביקורות נמוכה. או יקפל את הרעלים המשטח וייפרד מכם בידידות עד לפעם הבאה בה יופיעו המכרסמים.
  2. כל הקובייה נאכלה – המשמעות היא שקיימים במקום מכרסמים פעילים שלא אכלו מהרעל. המדביר יכפיל את כמות הרעל ויגיע לביצוע ביקורת נוספת כעבור שבוע נוסף. הביקורות הנוספות יימשכו בתדירות שבועית, כאשר בכל ביקורת יכפיל המדביר את כמות הרעלים המוצבים במקום עד שהאכילות ייפסקו. מצב זה יכול להימשך תקופות ארוכות אך בדרך כלל בביקורת השנייה או השלישית האכילות נפסקות. המדביר קובע תדירות ביקורות גבוהה.
  3. הרעל לא נאכל בכלל אך יש פעילות ודאית של מכרסמים – המשמעות היא שיש כנראה מקור מזון חלופי המועדף על ידי המכרסמים. על המדביר לנסות לאתר מקור מזון זה ולנסות לנטרל אותו, או להחליף את סוג הפיתיון שממנו מורכב הרעל עד למצב שיש אכילות מסיביות של הרעל.
  4. כל עוד אכילת הרעלים לא נפסקת יש להמשיך לבצע ביקורת על הרעלים ולהוסיף רעלים בהתאם לצורך.
  5. כל צמד פעולות הדברה נקרא מחזור טיפולים. במקומות בהם ישנה נגיעות גבוהה של מכרסמים ותנאים סביבתיים קשים יתכן שהמדביר יבצע מחזור אחד כל שבוע ובמקומות בהם אין הפעילות מכרסמים אך המערך ההדברה קיים בכדי לקדם פני רעה יתכן שהמדביר יסתפק בביקורת אחת לשלושה חודשים, תדירות הביקורות נקבעת בהתאם להמלצת המדביר ולשיקולים כלכליים של בעל העסק.

נושאים נוספים שצרכים להיבדק בביקורת הם:

  • אם לא הייתה אכילת רעלים וישנה פעילות מכרסמים ודאית במקום.
  • אם החולדות התקרבו לבדוק את הרעל.
  • אם ישנם פגרים.
  • אם ישנו מקור מזון חלופי שצריך לנטרל.
  • אם הייתה לכידה במלכודת.
  • בקרה על פעולות ההדברה וניתוח המשמעויות והפעולות ביחס אליהן יכולות להיעשות רק על ידי מדביר מוסמך או עובד הדברה מנוסה.

רעל בתפזורת או קוביות רעל

הרעל היחיד שמותר לשימוש נגד מכרסמים הוא אנטי קואגלנט והוא מופיע בפורמולציות שונות, כגון רעל בתפזורת כמו בתערובות או בגרעינים שונים, רעל בקוביות קטנות במשקל של 10–20 גרם או בשקיות הדומות לשקיות תה.

צבעי מאכל

לרעלים תברואיים למכרסמים מוסף צבע המשמש כצבע אזהרה הצבעיים המקובלים הם אדום, ירוק, כחול. הצבע אינו מעיד על רמת הרעילות של הרעל.

חסרונות ויתרונות השימוש ברעלים בתפזורת

  1. רעלים בתפזורת לא יכולים לשמש לניטור, מפני שלא ניתן לדעת אם המכרסמים אכלו מהרעל.
  2. המכרסם לא יכול לקחת רעלים בתפזורת ולפזר אותם, והוא חייב לאכול אותם במקום שהוא מצא בו את הרעל.
  3. גם אדם שמצא את הרעל יתקשה לאסוף אותו ולהשתמש בו.

יתרונות וחסרונות השימוש ברעל בקוביות

  1. קוביות הרעל יכולות לשמש גם לניטור, מכיוון שניתן לראות את סימני הכרסום על הקובייה.
  2. ניתן לקבע את הרעל בקוביות לתיבת ההאכלה או לחוטי ברזל, דבר שמעלה את רמת הבטיחות במהלך ההרעלה.
  3. קוביות הרעל ניתנות לאיסוף מהשטח על ידי גורמים שאינם מורשים.

טיפול שוטף נגד מכרסמים/מערך הדברה

הדרך היחידה להתמודדות אפקטיבית נגד מכרסמים בכל סוג של מבנה מסחרי או ציבורי היא ביצוע פעולות ניטור והדברה שוטפות. אופן הביצוע: הקמת מערך הדברה הכולל תיבות האכלה/מלכודות הפרוסות בשטח המבנה ובסביבתו החיצונית באזורי הפעילות של המכרסמים, המכילות רעלים או קוביות ניטור, ותפעולו באופן שוטף.
מספר תיבות האכלה וכמות הרעל בתוכן יהיו בהתאם לגודל המבנה ולכמות המכרסמים המוערכת הפעילה במקום על מנת להפסיק את האכילה במהירות המרבית ולהיכנס לשגרת טיפולים.

מטרות הטיפולים השוטפים

  1. מערך ההדברה הפרוס בשטח ומתופעל בהתאם לצורך, יוצר מענה שוטף לפעילות המכרסמים במקום.
  2. התפעול השוטף מאפשר למכרסמים גישה לרעלים טריים מיד עם חדירתם למבנה. הוא מהווה תגובה מיידית לפעילות המכרסמים במבנה ומונע מהם לפתח אוכלוסייה גדולה המתרבה במקום.
  3. מערך ההדברה משמש גם כמערך ניטור לפעילות מכרסמים.

תדירות הטיפולים ומשך הזמן בין ביקורות במחזור הטיפולים במבנה נגוע במכרסמים

תדירות הטיפולים נקבעת על ידי היקף הבעיות במבנה, ולפי רמת המניעה שבעל המקום שואף להגיע אליה, ביחס לעלות הנזק, לפוטנציאל הנזק שגורמים המכרסמים ולעלות פעולות ההדברה. במקרים קיצונים, במקומות שיש בהם נגיעות גבוהה של מכרסמים, הנובעת משילוב בין בעיות במבנה ורמת מניעה גבוהה נדרשת – ניתן להגיע למחזור טיפולים אחד בשבוע.

תדירות טיפולים זו נדרשת לעתים בתעשיית המזון או במתקנים המכילים ציוד טכנולוגי רגיש ופגיע לשיני המכרסמים. ברוב המקרים במבני תעשייה או במשרדים ניתן להגיע לתדירות טיפולים של פעם בחודש, המאפשרת למדביר להגיע לתוצאות סבירות.

טיפול מניעה שוטף במבנה שאין בו פעילות מכרסמים

במבנה שאין בו פעילות מכרסמים אך בעל המקום מעוניין לבצע טיפול מניעה אפקטיבי, עליו להקים מערך הדברה שיתפרס על פני כל המבנה. תדירות הביקורות צריכה להיות בין פעם בחודש לפעם בשלושה חודשים לכל היותר, והיא תיקבע על פי רמת המניעה הנדרשת. תפקידו של מערך ההדברה הפרוס היא לבלום את גל המכרסמים הראשון שיחדור לתוך המבנה ולשמש מערך ניטור.

הימנעות מהקמת מערך הדברה ייצור במקרה של בעיית המכרסמים עתידית תגובה מאוחרת, אחרי ספיגת נזקים. ביקורת בתדירות של מעל שלושה חודשים תאפשר לגל המכרסמים השני שחדר למבנה לבסס את פעילותו במקום ולהשלים מחזור חיים אחד או יותר. במקום עם בעיית מכרסמים יש לצמצם את פרק הזמן בין הביקורות.

יש פעילות מכרסמים למרות ההדברה?

יש להתאים את תדירות הביקורות לקצב אכילת הרעלים. כל עוד יש פעילות של מכרסמים במקום יש לנסות לאתר את דרכי חדירתם למבנה ולחסום אותם, מאחר שגם מערך הדברה פעיל, שיש בו אכילות שוטפות, אינו מונע מהמכרסמים להיכנס למבנה, לגרום נזקים ולהעביר מחלות.

מתי צריך לקרוא למדביר

אחד השלבים הקריטיים בלחימה נגד מכרסמים הוא לדעת מתי לקרוא למדביר ומתי אפשר ורצוי להתמודד נגד המכרסמים לבד.
ישנם כמובן אנשים שיפנו למדביר בבהלה מיד עם הופעת החשד הראשון להימצאות מכרסם בסביבתם, ואילו אחרים יצטיידו ברעלים, במלכודות ובהמון רוח לחימה, וייצאו למלחמה נגד המוני חולדות, כשכישלונם כמעט מובטח.
מכרסמים מעוררים פחד אצל חלק מהציבור ולעתים פחד זה גורר תגובות קיצוניות, שעשיות לעלות הרבה כסף.
כדי לא להיות באף קיצון מאלו המתוארים לעיל, יש לפעול על פי המדדים הבאים:

  1. אם זיהיתם מכרסם אחד, עכבר או חולדה, אתם יכולים להתמודד אתו לבד על פי ההנחיות המופיעות בפרק זה, על ידי מלכודות או ציד.
  2. אם זיהיתם יותר ממכרסם אחד, או שהשטח שמופיעים בו סימני המכרסמים גדול מעשרים מ"ר, עליכם לפנות למדביר ללא עיכוב.
  3. אם לא הצלחתם ללכוד את המכרסם בתוך 48 שעות.
  4. אם למרות הלכידה עדיין ממשיכים להופיע סימנים לפעילות מכרסמים במבנה.
  5. אם בעיית המכרסמים מתרחשת במבנה מסחרי כלשהו.
  6. אם אתם בונים או שוכרים מבנה למטרות מסחריות, עליכם להזמין מדביר, כיועץ שיבחן את רמת הנגיעות במבנה ובסביבה, ייתן חוות דעת על שיטות הבנייה ועל איכותה, יפקח על איטום התשתיות והפתחים בקירות, ויגבש תכנית לניטור ולהדברת מכרסמים במבנה ובסביבתו.
  7. אם אתם רואים בכל בוקר גללי מכרסמים על שולחן העבודה שלכם או במקומות קבועים אחרים.
  8. בכל מקרה שאתם רוצים או צריכים להשתמש ברעלים, גם אם אתם מוצאים רעלים הנמכרים כחוק לציבור הרחב.

מתי נגמרה המלחמה והחרדות

בדרך כלל, בעיות המכרסמים בבתים פרטיים מסתיימות בגמר פעולת ההדברה, ואם גם המרכיב הסביבתי זכה לטיפול, סביר להניח שהמכרסמים לא יחזרו במשך שנים. אך לפעמים חלק מדיירי הבית ממשיכים להיות חרדים במשך תקופה ארוכה, לחיות עם חלונות סגורים במקרה הקל או לנקוט פעולות קיצוניות, כמו לעזוב את הבית לתקופה ארוכה או לצמיתות במקרה הקשה. כדי לעזור לאנשים אלה ולחסוך מהם את עוגמת הנפש, יש לפעול באופן הבא:

  1. יש לעדכן את המדביר בנוגע לבעיות החרדה שבן המשפחה סובל מהן.
  2. על המדביר להראות לאדם החרד מהם הסימנים שעליהם הוא מסתמך בקביעתו כי בעיית המכרסמים נפתרה.
  3. יש להסביר לאדם החרד שהמכרסמים משאירים אחריהם סימנים כשהם פועלים במקום.
  4. יש להתקין בבית אמצעי ניטור למכרסמים.
  5. יש להתקין על החלונות רשתות נגד חרקים, שיכולות לשמש כאמצעי ניטור טוב לחדירת חולדות לבית. רשתות אלה נותנות תחושה טובה ומאפשרות להשאיר את החלונות פתוחים.