הדברת חרקי אריגים

חרקי בגדים

כללי – חרקי אריגים

קיימות שתי קבוצות עיקריות של חרקים הגורמים נזקים באריגים,שנפגוש בארונות הבגדים: משפחת עשי הבגדים – (פרפרים ליליים), ומשפחת העוריות – מין של חיפושיות. המשותף לשתי המשפחות האלה הוא סוגי המזון שהן נוהגות לתקוף: אריגי בד טבעי העשויים מצמר, משי, עור, נוצות ולעתים גם כותנה. סביבת הפעילות תהיה ברוב המקרים בארון הבגדים אך לעיתם נפגוש חרקים אלה כשהם פועלים בשטחים, או בסביבת חפצי אומנות שונים המאוכסנים על מדפים או בארונות תצוגה.

1020009_1

העש

העש הוא חרק (פרפר) בעל גלגול מלא, הניזון מאריגים עשויים מצמר, משי וכותנה.

0845_1

תכונות אופייניות בולטות

קיימים שני מיני עשים אשר ניזונים מאריגים:
הראשון והנדיר נקרא עש הבגדים המצוי. השני, והנפוץ יותר, נקרא עש הבגדים בונה הנרתיק. את השם המוזר הזה קיבל העש בשל תכונה מוזרה לא פחות: הזחל בונה לעצמו נרתיק העשוי מסיבי הבגד שהוא אוכל, ובדומה לצב הסוחב את ביתו על גבו – זוחל הזחל עם הנרתיק. הנרתיק פתוח משני צדדיו, ובשעת סכנה, כשהוא נחשף לאור, נכנס הזחל מיד לנרתיק והסוואתו מושלמת, בתנאי שהוא נשאר על הבגד שממנו בנה את הנרתיק מלכתחילה.
הזחל מתרחק מאור, ועיקר פעילותו מתרחשת בקיפולי הבגדים ובמקומות מסתור בבגד עצמו.
כמו מיני עש אחרים, משך חייהם של פרפרי העש הם קצרים, הם אינם אוכלים, ועיסוקם העיקרי הוא הזדווגות והטלת ביצים. את הנזק גורמים הזחלים. מכיוון שהחשיפה לאור פוגעת בעש, סביר להניח שנמצא בחלקים הלא פעילים של ארונות הבגדים סימנים רבים יותר של נגיעות.

סוג הנזק

העש נוהג לאכול את סיבי הבגד וליצור בו חורים, במיוחד באריגים דקים. לחלק מהחורים אין מאפיינים כלל, אך אם האריג שנפגע עבה באופן יחסי, הנזק יהיה מעגלי, אם כי לא בהכרח. על הבד ייראו סימני כרסום הדומים לשיוף, חלק מסיבי הבגד יהיו פרומים, וחוטים עבים יישארו שלמים. לא בכל המקרים יהיו חורים באריג.

6164_1

ניטור וזיהוי המזיק

מכיוון שהעש הבוגר וכן הזחלים מתרחקים מאור, זיהוי פעילותם נעשה בדרך כלל בדרך מקרית בזמן פתיחת ארון הבגדים, כשאחד מפרפרי העש מחפש לו מסתור מפני האור החודר לארון. במקום בו יש פעילות של עש, ניתן בדרך כלל למצוא סימנים שונים על הבגדים, ובארון עצמו: פרפרי עש מתים על רצפת הארון, גלמים, נרתיקים עשויים מסיבי בגדים עם זחלים או בלעדיהם, על רצפת הארון או בקפלי הבגדים, קורים וחלקי חרקים.

גלמים

זחלי העש נוהגים לזחול למקומות גבוהים ולהתגלם בפינות הארון או בפינות התקרה. הגולם מחובר לקיר בקורים, ולעתים ניתן למצוא את הגלמים גם בקפלי הבגדים או בפינות של רהיטים.

0854_1

אזעקת שווא

בבגדים שנפגעו מהעש נראה סימנים אופייניים: יהיו בהם חורים וסימני כרסום. אפשר לטעות בקלות בין סימני הכרסום של עש לבין חורים הנוצרים כתוצאה מבלאי טבעי של אריגים. לכן, אם מצאתם בארון הבגדים שלכם בגד עם חורים, יש לבצע סריקה יסודית בארון, שתכלול את כל המרכיבים הנמצאים ברשימת סימני הניטור והזיהוי. מומלץ לחפש יותר מסימן אחד של נגיעות לפני שאתם מתחילים לבצע טיפולים מורכבים ויקרים.

חיפוש סימני נגיעות

יש לבדוק בגדים העשויים מחומרים טבעיים, לנסות לאתר סימני נגיעות נוספים בבגדים ולאתר את החרקים עצמם. יש לשים דגש בחלקים שאינם פעילים בארון, ושאתם נוהגים לאחסן בהם בגדים לתקופות ארוכות. אם מצאתם פרפרי עש חיים או מתים, זחלים עם נרתיק ובלעדיו, נרתיקי זחלים, גלמים או קורים – יש לכם נגיעות של עש בארון הבגדים. הנגיעות תתמקד בדרך כלל באחד מפרטי הלבוש, ויש לנסות לאתר את הבגד הנגוע.

[תמונה לא תקינה באתר הישן]

פרפרי עש מתים וסימנים ישנים אחרים

גופו עשוי הכיתין של העש, ושאריות כמו הפרשות, נשלים וקורים, נשמרים לתקופות ארוכות. לניתוח הממצאים שמצאתם בארון קיימת אפוא חשיבות גדולה מכיוון שייתכן שסימני הנגיעות שאתם רואים בארון הם עדות לנגיעות ישנה מהעבר, אולי מלפני שנים. אם מצאתם פרפרים מתים או סימני נגיעות אחרים ולא זיהיתם פרפרים או זחלים חיים, מומלץ שתתחילו את הטיפול בפעולות מניעה, שעצם ביצועם עשוי לפתור את הבעיה במידה והיא קיימת בארון. ביצוע פעולות המניעה יאפשר לכם לגלות אם יש לכם פעילות של עש בארון
בכל מקרה, אם מצאתם סימנים ודאיים או סימנים שיש ספק בנוגע לפשרם, מומלץ לשמור אותם בתוך קופסת פלסטיק למשך תקופה ארוכה על מנת שתוכלו להציגם למדביר, למקרה שתחליטו להזמינו בעתיד עקב סימנים נוספים שתגלו.

טעויות בזיהוי

כדאי לדעת כי לא כל פרפר עש שרואים בתוך הבית הוא עש הבגד. אם, למשל, יש לכם עציצים בבית, פרפרי עש של פרודניה או של מינים אחרים יכולים לחדור לתוך הבית ולגרום לכם לדאגה רבה.
כמו כן, ייתכן שפרפר העש שאתם רואים בחדר הארונות יצא מארונות המזון במטבח ולא מארון הבגדים שלכם, והוא הגיע במסגרת טיוליו לאזור ארון הבגדים. לכן, קודם שאתם מתחילים לנבור בארון הבגדים, חפשו סימנים לעש בארונות המטבח.

האם מומלץ לטפל בעש לבד?

החיפוש שערכתם בארון, והרחקת הבגדים הנגועים, בכוחם להיות החלק המרכזי בטיפול. ואולם אם "תחושת הבטן" שלכם רעה ומבוססת על היקף נגיעות אמתית או דמיונית, וברצונכם לעשות את המרב, אתם יכולים לבצע את הפעולות שיפורטו להלן.
פעולות טיפול ומניעה
פעולת מניעה נגד עש בארון הבגדים הביתי נחשבת לקשה יחסית, מכיוון שהעש נוהג לפגוע בדרך כלל באריגים שאין אנו משתמשים בהם באופן שוטף, ונגיעות העש גם בשלבים מתקדמים היא בדרך כלל סמויה.

  1. הימנעו ככל האפשר מליצור הפרדה בין ארונות המשמשים לאחסנת בגדים לתקופה ארוכה לבין ארונות המשמשים לאחסנת בגדים שנמצאים בשימוש שוטף. בדרך זו תוכלו לגלות סימנים של נגיעות עש בתוך הארונות במהלך השימוש השוטף.
  2. מדי כמה חודשים אוורורו במהלך היום למשך כמה שעות את ארונות הבגדים על ידי פתיחת הדלתות.
  3. במידת האפשר, חשפו בגדים לשמש.
  4. הימנעו ככל האפשר מלדחוס בגדים, על מנת שתוכלו לראות מה נעשה בארון בין הבגדים.
  5. הימנעו מלאחסן בארון בגדים שהיו בשימוש ולא עברו כביסה. בגדים אלה יהיו הראשונים להיפגע מעש.
  6. נקו ניקיון יסודי בתוך הארונות ובמיוחד בסדקים, והשתמשו בשואב אבק.
  7. למרות הקושי הרב הכרוך בדבר, הימנעו מלהחזיק מלאי גדול של בגדים שאינם נמצאים בשימוש שוטף.
  8. הימנעו ככל האפשר מלאחסן בגדים בתוך שקיות ניילון אטומות. אם עש פועל בתוך השקית, פעילותו תוכל להימשך על פני תקופה ארוכה בלי שתורגש, והיקפי הנגיעות והנזק יהיו גדולים יותר.
  9. אם סבלתם בעבר מבעיית עש בארונות הבגדים, ניתן להשתמש באירוסול המיועד להדברת עש בבגדים. על השימוש באירוסול להיעשות בהתאם להנחיות שעל גבי תווית המוצר ובתדירות נמוכה.

מוצרי מניעה

ניתן לקנות ברשתות השיווק מוצרים שונים נגד עש. מוצרים אלה יכולים בהחלט למנוע נגיעות של עש בארונות הבגדים, אך אין ביכולתם לשמש תחליף לערנותכם לסימנים שהעש משאיר אחריו.
משך פעילותם של כל המוצרים מוגבל, וחשוב להחליף אותם בהתאם לתאריך תפוגתם.

מלכודות עש

מלכודות עש מיועדות ללכידת פרפרים בוגרים אך אינן מונעות מזחלי העש להמשיך לפעול בארון. המלכודות יכולות לשמש כפעולת הדברה חלקית, אך אם בארון הבגדים שלכם קיימת כבר נגיעות של עש, אין בכוחן למנוע מהזחלים לגרום נזק לבגדים. למלכודות העש חיסרון נוסף: הפיתיון שלהן יעיל לחודש אחד בדרך כלל, ואם מבקשים להשתמש בהן כפעולת מניעה אפקטיבית, יש להקפיד על החלפת המלכודת בהתאם להמלצת היצרן. בנוסף חלק מלכודות העש אינם סלקטיביות והן לוכדות כל פרפר עש שעובר בסביבה ועם הזמן הן עשויות ללכוד עשרות פרפרי עש שיתכן וחלקם אינם עשי אריגים, המלכודת המלאה עשויה להלחיץ חלק מהאנשים.

מדביר – צריך או לא צריך?

אמנם היקף הנזקים שעש יכול לגרום ועלותם עלולים להיות גבוהים, אך בדרך כלל הם ייגרמו לפרטי לבוש מסוימים בידי מספר מועט של זחלים. פעולת המניעה והשימוש באירוסולים ביתיים עשויים בהחלט לפתור את רוב בעיות העש.
ואולם, אם גם לאחר פעולות המניעה שביצעתם אתם ממשיכים לראות פרפרי עש או נזקים בבגדים, או שארון הבגדים שלכם מכיל כמות גדולה של בגדים יקרי ערך והגעתם לכלל החלטה שברצונכם להזמין מדביר, שימו לב לדברים הבאים:
פרפרי העש נחשבים לחרקים נדירים יחסית. אי לכך, לא כל המדבירים צברו די ניסיון בזיהויים ובהדברתם. לפיכך עליכם לבצע סקר טלפוני ולנסות להבין מהי רמת הבקיאות של המדביר, איזה סוג של טיפול בכוונתו לבצע, ובמה כרוך הטיפול מבחינתכם.
מדבירים שעברו קורס איוד יהיו בדרך כלל בקיאים יותר בנושא, מכיוון שחרקי העש נחשבים לחרקי מחסן.

האמצעים העומדים לרשות המדביר להדברת עש הבגד

  1. אבוקות עשן – יש לזכור שלאבוקות העשן שאריות מוגבלת ויכולת חדירה מוגבלת, אך עדיין הן יעילות מאוד בהדברת נפח. יתרונם הגדול של אבוקות העשן הוא שאין להם שארתיות וניתן לחזור להשתמש בבגדים בלי צורך לכבס אותם לפני השימוש.
  2. ערפול קר – מרסס חשמלי היוצר אירוסול. למערפל יכולת חדירה גבוהה מאוד, והשאריות של החומר תלויה בסוג החומר. פעולת הערפול נחשבת לפעולה קיצונית בהשוואה לסוג המזיק. מומלץ לבצע אותה רק במקרה של נגיעות מסיבית, לאחר שמוצו כל האפשרויות האחרות, או כשצריך להדביר מחסני בגדים.
  3. איוד בגז – פעולת הדברה אולטימטיבית וקיצונית, אשר צריכה להיעשות רק במקומות שיש בהם נגיעות מסיבית, והבגדים ארוזים בתוך ניילונים המונעים מהערפול או מהעשן לחדור לתוך הבגד. או כשהבגדים או האריגים ארוזים בצפיפות בתוך מחסנים.

בכל המקרים יש להביא בחשבון כי הטיפול בחומרי הדברה עשוי לגרום נזק לאריגים, ובמידת האפשר יש לערוך ביקורת לאריגים.

מנורות UV

מנורות UV אינן מושכות בהכרח פרפרי עש. בכל מקרה של שימוש במנורות UV נגד עש, רצוי להתייעץ עם המשווק ולברר אם אכן המנורה מושכת גם פרפרי עש. את המנורות מומלץ לרכוש בחברות הדברה המתמחות במכירת ציוד הדברה, שיתנו לכם אחריות לכך שהמנורה תלכוד פרפרי עש ואפשרות החזרה אם לא כן.

בטיחות

אין בעש סכנה לאדם כלל, ואולם מכיוון שהעש נחשב ברוב המקרים לחרק קל להדברה, אנשים מנסים להדבירו לבד, והם עלולים להפעיל חומרי הדברה בדרך שתסכן אותם.

  1. וב הטיפול בעש יכול וצריך להיעשות ללא חומר הדברה.
  2. השתמשו אך ורק בחומרי הדברה המורשים לשימוש הציבור הרחב ומיועדים להדברת עש בסביבה שבה אתם מזהים את הנגיעות. הקפידו לפעול על פי ההנחיות המופיעות בתווית.
  3. במהלך השימוש בחומרי הדברה, עליכם להשתמש בציוד בטיחות, על פי ההנחיות המופיעות על גבי אריזת המוצר, ולהימנע מלנשום את חומרי ההדברה.
  4. אם אתם עובדים על סולם כדי לסרוק ארונות גבוהים, הקפידו על תקינותו של הסולם, והיו מוכנים להפתעות בדמות עשרות פרפרי עש או עוריות, שיפתיעו אתכם, על כל המשתמע מכך מבחינתכם (אנשים נבהלים והם עשויים ליפול מסולם).
  5. לפני השימוש בחומרי הדברה, בדקו אותם על פינות נסתרות באריגים וודאו שלא נוצרים כתמים.

אחריות

מתן אחריות על עבודות נגד עש או נגד עוריות, היא הליכה על גבול דק מנקודת מבטו של המדביר, מכמה סיבות:

  1. פעולות מניעה הן עיקר הטיפול נגד עש או נגד עוריות, ועל בעל הבית לבצען בעצמו.
  2. נגיעות של חרקי אריגים יכולה להיות מפוזרת על פני כמה חדרים, וחלקם עשויים להיות בשלב הנגיעות הסמויה, אשר גם מדביר מנוסה יתקשה לגלות אותה, ולכן ייתכן שיהיו מקומות בבית או אפילו בארון שטופל, שלא יקבלו טיפול.
  3. ייתכן שיש לכם מוקד הדבקה קבוע, למשל חנות בגדים שיש בה נגיעות בה אתם נוהגים לקנות בגדים.

למרות האמור, רוב המדבירים נותנים ללקוחותיהם אחריות ארוכה, לפעמים גם למשך מספר שנים, מהסיבות הבאות:

  • תחרות קשה על כל לקוח;
  • הנחה סבירה שהנגיעות לא תחזור על עצמה ללא כל קשר לטיפול;
  • הלכה למעשה, מתן אחריות עם סייגים לאזורים שבוצע בהם הטיפול, ופעולות מניעה שהלקוח אחראי להן – תהיה בגדר הסביר.

סוג רישיון ההדברה הנדרש מהמדביר לביצוע העבודה

רישיון להדברת חרקים עונה על דרישות העבודה, כל עוד פעולת ההדברה אינה כוללת פעולות של איוד.
עובד הדברה יכול לבצע לבדו הדברת עש או הדברת עוריות אם קיבל הנחיות מפורשות בכתב מהמעסיק שלו.
אם נדרשת בביתכם פעולת איוד הכוללת שימוש במתיל ברומיד או פוספין – על המדביר לשאת רישיון איוד בלתי מוגבל.