הדברת חרקי מזון

חרקי מזון

על מנת לבצע פעולה בסיסית ומובנת מאליה – אכילת מזון נקי ללא חרקי מזון, מנהל המין האנושי מלחמה, מהקשות ביותר שידע מאז ומעולם, נגד החרקים – המלחמה על המזון. כישלון במלחמה הזאת פירושו רעב עולמי.

חרקי מזון

0605_1

9346_1

האויב: מאות מינים שונים של חרקים.

שדות הקרב מתחילים כבר בשלב גידול המזון בשדות החקלאיים, שם מתבצעת הדברה חקלאית. הקרב ממשיך באסמים, בממגורות ובמחסנים המשמשים לאחסנת המזון הגולמי. המלחמה ממשיכה בכל שלבי הייצור, ההפצה והמכירה, עד לארון המטבח שבו מאוחסן המזון אחרי קנייתו ועד אכילתו. לאורך כל השלבים האלה, מגידול המזון בשדה ועד השימוש שאנו עושים בו בבית, מתחוללת מלחמה עזה בין האדם לבין עשרות ולפעמים מאות מיני חרקים, אשר הסתגלו באופן מושלם לחדירה למבני האחסון ולאריזות המזון במטרה לאכול את המזון שבני האדם מגדלים ומעבדים לצורכיהם.

 

המין האנושי מעמיד את מיטב אנשיו אל מול פני המלחמה, ומשקיע מאות מיליוני דולרים במחקרים ובאמצעים טכנולוגיים על מנת לפתח שיטות שימנעו מהחרקים להשמיד או לזהם את המזון שאנו אוכלים. תוצאות המחקרים הביאו לפיתוח כמה גישות עיקריות במלחמה נגד חרקי המזון: בעזרת שימוש בחומרי הדברה, בשיטות אחסנה ובשיטות אריזה שמקשות על החרקים לשרוד בסביבת המזון המאוחסן ומקשות עליהם לחדור לתוך מבני האחסנה ולתוך המזון הארוז. כמו כן פותחו שיטות לאיתור וניטור חרקים כאמצעי חשוב מאוד במלחמה נגדם; החל מהשדה, דרך כל תהליכי האחסנה, הייצור, ההפצה והמכירה ועד ארון המטבח.

[תמונה לא תקינה באתר הישן]

לרשותם של החרקים עומדים אמצעים יעילים לא פחות;

  1. לרשותם עומד בראש ובראשונה קצב ריבוי מסחרר, המאפשר לכל זוג חרקים להעמיד רבבות של צאצאים בתוך זמן קצר ביותר.
  2. ביכולתם לפתח עמידות לחומרי הדברה, ויכולת להסתגל לתנאים משתנים.
  3. ממדים פיזיים קטנים מאפשרים להם להסתתר ומקשים על גילויים.
  4. לחרקים יכולת מוּלדת לחדור כמעט לכל סוגי אריזות המזון בעזרת גפי הפה. ייעודם המקורי של גפי הפה הוא לחדור אל תוך הגרעינים והזרעים – מהדברים העמידים והאטומים ביותר שיצר הטבע – מזונם הטבעי של רוב חרקי המזון וגם של האדם.

תוצאות המלחמה מדברות בעד עצמן. מצד אחד, רוב האנשים זוכים לאכול מזון נקי מחרקים, ורובם אינם יודעים על קרבות הענק עתירי התקציבים המתחוללים בין החרקים לבין המדענים, לאנשי תעשיות המזון ולמדבירים, זמן קצר קודם שהמזון נכנס לפיהם או נארז. מצד שני, רוב מיני חרקי המזון ממשיכים לפגוע במזון ומחפשים נקודות תורפה חדשות בקווי ההגנה שהאדם יוצר, ומוסיפים לגרום נזקים גדולים, לפעמים בלתי נתפסים, למזון שהמין האנושי מייצר לצרכיו. בימים אלה ניתן להגדיר את תוצאות המלחמה בין החרקים לאדם כשוויון כוחות. מדינת ישראל נחשבת למדינה מהמובילות בתחום המחקר והפיתוח של שיטות ההדברה וניתור של חרקי מזון, וחוקי הכשרות המחמירים של הדת היהודית בנושא אכילת חרקים תורמים לכך תרומה גדולה.

חרקי מזון בארון המטבח

למרות המלחמות הקשות והמוצלחות שמתנהלות נגד חרקי המזון, ולעתים ללא קשר אליהן, מצליחים מינים שונים של חרקי מזון להגיע אל תוך ארון המטבח שלכם. אמנם מקרים אלה נדירים יחסית, אך כשהם מתרחשים, היקף הנזק שייגרם עלול להיות גדול. חרקי המזון שאנו עשויים למצוא בתוך ארון המטבח יהיו חיפושיות קטנות ממינים שונים ומשונים או פרפרי עש שונים. כידוע, גם החיפושיות וגם העש הם חרקים בעלי גלגול מלא, ובחלק מן המקרים נמצא רק את אחד מן השלבים: ביצים, זחלים, גלמים או את החרקים הבוגרים, פרפרי עש או חיפושיות. כשהנגיעות תימשך זמן רב, נמצא את כל הדרגות פועלות יחד בתוך ארון המטבח.

[תמונה לא תקינה באתר הישן]

[תמונה לא תקינה באתר הישן]

[תמונה לא תקינה באתר הישן]

[תמונה לא תקינה באתר הישן]

[תמונה לא תקינה באתר הישן]

חרקי מזון והדברה ביולוגית

הדברה ביולוגית היא אחת משיטות ההדברה היעילות ביותר נגד חרקי המזון השונים שפועלים בארונות המטבח. כידוע, הדברה ביולוגית היא הפעלה של מין טורף של בעלי חיים כנגד מין אחר.
כאשר חרקי המזון פועלים במזון המאוחסן בארונות המטבח, מיישמים נגדם שיטת הדברה זו, שנמשכת על פני תקופות ארוכות. ההדברה הביולוגית נעשית בדרך כלל בלי ידיעתם של בני הבית או אורחיהם שנוטלים בה חלק, כשכל אחד אוכל כפי יכולתו את החרקים, מבושלים או חיים.

עונת הפעילות

חרקי מזון, ככל החרקים, מושפעים מעונות השנה. במהלך החורף פעילותם מואטת וקצב החדירה למוצרים נוספים בתוך ארון המטבח מואט אף הוא. האטת הפעילות מורידה את כמות הסימנים המעידים על הימצאותם במזון, אבל אין זה מונע מכם מלאכול חרקים הנמצאים בתרדמת חורף. כך מחסלים בני הבית את החרקים עד האחרון שבהם.

דרכי התפשטות של חרקי מזון

הדרך העיקרית שבאמצעותה מתפשטים חרקי מזון בעולם היא בעזרת אמצעי השינוע של המין אנושי, כמו אוניות, מטוסים, משאיות ו…סל הקניות: כולם כאחד מעבירים את החרקים כנוסעים סמויים מכל קצוות תבל עד לארונות המטבח. נוסף לכך, לרבים מחרקי המזון יש יכולת תעופה טובה שמאפשרת להם להגיע מן הסביבה אל המזון המאוחסן בממגורות, במפעלים, ובארונות המטבח.

דרכי החדירה של חרקים למזון

מזונם הטבעי של חרקי המזון הוא זרעים שונים המשמשים מאכל גם לאדם. כל חרק מעדיף סוג מסוים של זרעים, אבל השימוש שהאדם עושה בזרעים ובמגוון רחב של מוצרי מזון גורם לכך שניתן למצוא חרקים שונים כמעט בכל סוגי מוצרי המזון בהתאם למרכיביהם. עיבוד הזרעים והפיכתם לאבקות אינו עושה את המוצרים לאטרקטיביים פחות. על מנת לחדור אל תוך הגרגר, משתמשים מינים רבים של חרקי מזון בגפי פה שהותאמו לכך במהלך מיליוני שנים. באמצעות גפי פה אלה תוך כדי יצירת חורים קטנים, חודרים החרקים את רוב סוגי אריזות המזון הקיימות בשוק. הם מצליחים לחדור אריזות ניילון, נייר כסף ופלסטיק ללא כל בעיה.
בנוסף לכך, חלק מחרקי המזון מצליחים לחדור למזון עוד לפני שלב האריזה, והם נארזים אתו. לפיכך גם אריזות זכוכית או קופסאות שימורים, אין בכוחם להבטיח מזון נקי מחרקים ב-100 אחוז.

[תמונה לא תקינה באתר הישן]

[תמונה לא תקינה באתר הישן]

[תמונה לא תקינה באתר הישן]

[תמונה לא תקינה באתר הישן]

רכישת המזון

כל אחד מהשלבים הבאים הוא זמן טוב לחרקי המזון להגיע אל המזון ולחדור לתוכו: שלבי האחסנה לפני הייצור, תוך כדי הייצור, במשך האחסנה לפני המכירה בחנות ולאחר המכירה – בארון המטבח שלכם. אריזת המזון המקורית צריכה להיבחן על ידכם בזמן הרכישה ולפני השימוש. הדברים שצריך לנסות ולאתר הם:

  1. אם יש באריזה חור אחד או יותר, שנראים כמו חורים שנעשו בסיכה, הימנעו מלרכוש מוצר זה, והקפידו לבדוק מוצר קיים כזה אצלכם לפני השימוש.
  2. אם זיהיתם בתוך האריזה אבקה שאינה חלק מקורי של המוצר, הדבר צריך לעורר את חשדכם. השוו את האריזה שבידיכם לאריזות אחרות מאותו סוג, והשתדלו לרכוש אריזות ללא אבקה.
  3. אם אתם מזהים קורים בתוך האריזה או עליה, הימנעו מלרכוש מוצר זה.
  4. אם אתם מזהים על המדף שעליו עומד המוצר, אבקה, קורים, חרקים או חלקי חרקים, הימנעו מלרכוש מוצרים מהאזור הזה בחנות.

למרות רשימת הסימנים הזאת, בדרך כלל כשמדובר בכמויות גדולות של מזון מאוחסן, קשה מאוד לאתר את סימני החרקים.

פעולות מניעה נגד חרקי מזון בארון המטבח

קו ההגנה האחרון המפריד בין חרקי המזון לסירי הבישול שלכם, או גרוע מכך, אכילתם ללא בישול בחטיפי מזון שונים, נמצא בערנות ובמודעות לסימנים שחרקי המזון משאירים במהלך פעילותם במטבח ובתוך המזון עצמו, ובשמירה על מספר כללים של אחסנת מזון. בחלק גדול של המקרים, תנאי אחסנת המזון בארונות המטבח הם הגורם המכריע להופעתם של חרקי מזון. אי לכך, עליכם לסגל לעצמכם מספר הרגלים שיקשו על חרקי המזון לבסס את פעילותם בארונות המטבח שלכם ויקלו על הגילוי המוקדם שלהם.

  1. יש להקפיד על אחסנת מלאי של מזון קטן ככל האפשר.
  2. יש לאחסן מזון שאינו נמצא בצריכה שוטפת בכלי פלסטיק אטומים. הפלסטיק יהיה בעובי של מילימטר ומעלה, ורצוי שכלי הפלסטיק יהיו שקופים.
  3. אף על פי שרוב הסוגים של חרקי המזון חודרים בלי בעיה למזון הארוז באריזתו המקורית, לאריזות מזון פתוחות יש כוח משיכה גדול מאוד. אם פתחתם אריזת מזון מכל סוג שהוא – יש לאחסן אותה בכלי פלסטיק או בכלי זכוכית.
  4. יש לנקות אבק ושאריות מזון בתוך הארונות.
  5. יש לרענן מלאי של מזון המוחזק בבית על ידי צריכתו ואחסנת מזון טרי במקומו.
  6. כל סוג של לכלוך שאינכם מזהים בוודאות כחלק משאריות מזון שלכם, צריך לעורר את חשדכם. יש לנקות את הלכלוך הזה ולשמור אותו בכלי אטום כדי שבעתיד אפשר יהיה לזהותו, וכן יש לעקוב אחרי הופעת לכלוך חדש מאותו הסוג.

סימנים לחרקי מזון במטבח

חיפושיות בודדות או רבות. חיות או מתות, בגודל של מילימטרים ספורים, בארונות המטבח או באריזות המזון. קורים בתוך הארון, על אריזות המזון עצמן או בתוכן, זחלים שזוחלים על הקירות, על הרצפה או על רהיטים במטבח. גלמים עטופים בפקעת קורים שקופה. הנמצאים בנקודת החיבור בין הקיר לתקרה במטבח או בחדרים סמוכים למטבח. אריזות מזון מחוררות. פרפרי עש בתוך ארונות המטבח או על קירות המטבח. אריזות מזון שקופות שתכולתן עשויה מאבקות או מעלים וניתן לראות בתוכן מחילות שהשאירו אחריהם זחלים של חרקי המזון.

סימנים ישנים

פרפרי עש או חיפושיות מתים בארון ללא סימני נגיעות נוספים כגון גלמים וזחלים, מצביעים על כך שכנראה הבעיה עברה. כלומר, המוצר שהם חיו בתוכו נאכל על ידכם בעבר, ולכן צריך רק לבצע ניקיון יסודי ולהיות ערניים לסימנים נוספים.

הטיפול בחרקי המזון במטבח

הטיפול בחרקי המזון במטבח הביתי נחשב לפשוט, ומומלץ לבצע אותו רק אחרי שהופיעו סימני נגיעות ודאיים. יש לבצע סריקה יסודית ולבדוק את כל מוצרי המזון הנמצאים בארונות. הבדיקה צריכה לכלול את כל סימני הנגיעות המופיעים ברשימת הסימנים לחרקי המזון. במהלך הסריקה יש לבצע את האמור בכל הסעיפים הנוגעים לאחסנת מזון במטבח ואת פעולות המניעה אם הדבר אפשרי.

 

יש להקפיד על ביצוע שאיבה בשואב אבק מכל החריצים הקיימים בארון. יש לזרוק כל סוג של אוכל שזיהיתם בו בביטחון נגיעות של חרקי מזון. ניתן לנפות בעזרת נפה אוכל שאינכם רוצים לזרוק. מזון החשוד כנגוע, יש לאחסן בנפרד בכלים אטומים על מנת לעקוב אחר ההתפתחות של נגיעות. אחסנת מזון החשוד כנגוע בשקיות ניילון, לא תמנע מרוב סוגי החרקים לצאת מן הניילון ולעבור אל מזון חדש באמצעות גפי הפה שלהם, שכאמור מיועדים למשימה זו.
ברוב המקרים איתור כל המזון הנגוע במטבח הביתי והרחקתו, וניקיון יסודי של הסביבה הנגועה – יפתרו את הבעיה בלי להשתמש בחומרי הדברה.

מה לזרוק ומה לשמור?

כשמתגלה בארון המטבח נגיעות של חרקי מזון, נוהגים חלק מהאנשים לזרוק את כל תכולת המזון בארון. פעולה זו עשויה להסתכם בעלות של מאות שקלים. ברוב המקרים רק חלק מהמזון בארון נגוע בחרקים ולכן מומלץ לבצע מיון קפדני, לבדוק כל אריזה בנפרד ולנסות לאתר את אריזות המזון הנגוע. הסימנים למזון נגוע בחרקים הם: קורים והפרשות על פני האריזה ובתוכה, גלמים או חרקים בתוך האריזה, שקיות מחוררות, ואבקה שאינה חלק מהמוצר בתוך אריזת המזון ועל פני האריזה. כל הסימנים האלה ביחד או כל אחד מהם בנפרד עשויים להעיד על נגיעות חרקים בתוך המוצר. מוצרי מזון ללא סימנים אלה, אין צורך לזרוק אך יש להשתמש בהם בהקדם האפשרי.

האם צריך מדביר?

אם תפעלו על פי ההמלצות, ברוב המקרים תצליחו לפתור את הבעיה בעצמכם ללא שימוש בחומרי הדברה. אבל אם הנגיעות חוזרת על עצמה, או שאין בכוחכם לבצע את עבודות החיפוש והניקיון, או שאתם מזהים כי חרקי המזון חדרו לחריצים, ואינכם יכולים להגיע אליהם – עליכם להזמין מדביר.

 

המדביר לא יכול לרסס חומרי הדברה על המזון או על אריזות מזון, אך בכוחו לבצע ריסוס בארון עצמו ולפגוע בחרקים שמסתתרים בתוכו. איך להתכונן לבואו של המדביר אם החלטתם להזמין מדביר, עליכם להימנע מניקיון בארונות המטבח ולשמור את כל אריזות המזון הנגועות והסימנים החשודים כדי שהמדביר יזהה את סוג המזיק.

אחריות

הואיל ורוב חרקי המזון מגיעים לארון המטבח בתוך אריזות המזון שאתם קונים בחנות, לא ניתן באמצעות טיפול כלשהו בתוך הארון למנוע מהתופעה לחזור על עצמה, לכן האחריות שתקבלו מהמדביר תהיה אחריות משיקולים מסחריים ולא אחריות מקצועית.