הדברת חרקי עץ

חרקי עץ

כללי

בארץ פעילים שלושה סוגים של חרקים הפוגעים בעץ מעובד ונחשבים כמזיקים תברואיים. לשניים מהחרקים, היקרונית והליקטוס, תכונות דומות בהיבטים של סוג המזון, מחזור החיים, שיטות הניטור ואופן הטיפול בהם.
לטרמיטים – הסוג השלישי של החרקים, דרך חיים שונה ואופן טיפול שונה ולכן הוקדש להם פרק נפרד.

אבקנית (ליקטוס)

האבקנית היא חיפושית קטנה בצבע שחור, בעלת גלגול מלא, החודרת לבתים בתעופה או בתוך רהיטים חדשים נגועים, ופועלת בשלבים הראשונים של הנגיעות ללא סימנים.

סימנים לנגיעות:

חורים בקוטר של עד 2 מ"מ.

6016_1

האבקנית קיבלה את שמה העברי מפני שהעץ שהיא תוקפת הופך לאבקה. האבקה מתפזרת מתחת לרהיט או בתוכו, וזהו אחד מסימני הזיהוי הבולטים המעידים על נוכחותה.

0464_1

סימני האבקה יופיעו בדרך כלל עם חורים בחלקי העץ של הרהיט הנגוע, המכונים חורי הגחה, ודרכם מגיחות לאוויר העולם החיפושיות הבוגרות. בשלבים הראשונים של הפגיעה בעץ כמות הנסורת תהיה קטנה, אבל אם תתעלמו ממנה, היא תצטבר לכמויות גדולת ותימצא בתוך הרהיט או על הרצפה מתחת לרהיט במקום שהוא עומד. עובדי ניקיון המנקים במרץ כל סימן של אבק, מעלימים מעיניכם סימנים ראשונים של עץ נגוע ומעכבים את גילוי הנגיעות ואת הטיפול בה.

יקרונית הרהיטים

יקרונית הרהיטים היא חיפושית בצבע חום בהיר, במידות של תיקן גרמני בוגר, בעלת גלגול מלא, הניזונה מעץ מעובד. היא חודרת למבנים בתעופה דרך החלונות או בתוך רהיטים נגועים.

8487_1

מחזור החיים שלה יכול להימשך מספר שנים, והנזק נגרם לרהיט מסתכם בדרך כלל בחורים בודדים, או במקרים נדירים בהרס מוחלט של הרהיטים.

סימנים לנגיעות

סימני הזיהוי העיקריים הם חורים בקוטר של 3–4 מ"מ, וקצת נסורת הפזורה ברהיט או על הרצפה בתחתית הרהיט. לעתים קרובות נשמע רעש של כרסום.

[תמונה לא תקינה באתר הישן]

לעתים יתגלו על הרהיטים או על הרצפה שבסביבתם חיפושיות יקרונית בוגרות חיות או מתות. אין להתעלם מחיפושיות אלה מכיוון שלרוב הן עדות כמעט ודאית לנגיעות יקרונית ברהיטי בית.

מחזור החיים של חרקי העץ

מחזור החיים של היקרונית ושל האבקנית בתנאים אידיאליים יכול להימשך כמה חודשים. חרקים אלה ניזונים מעץ מעובד ויבש שערכו התזונתי נמוך, וגם היקרונית והאבקנית, ככל חרק אחר, מושפעות ממזג האוויר. השילוב בין מזון ירוד באיכותו ובין טמפרטורה קרה בחורף גורם לתהליך התפתחות הנמשך מספר שנים בחלק מהמקרים.

 

נתונים אלה פועלים בדרך כלל לטובתנו משום שהיקף הנזק מועט באופן יחסי וגם התפשטות הנגיעות לרהיטים נוספים בבית נמשכת זמן רב. אך למרות זאת, כשאתם מזהים נגיעות של חרקי עץ בבית, עליכם לבדוק בדיקה יסודית את כל רהיטי העץ ולנסות לאתר סימני נגיעות ברהיטים נוספים.

לטפל או לא לטפל

לפני שמטפלים ברהיט מסוים, צריך לשקול מה ערכו של הרהיט ביחס לעלות הטיפול. אם עלות הרהיט לא גבוהה, ראוי לשקול את כדאיות הטיפול.

קניית רהיטים

בחלק מהמקרים נקנים רהיטים נגועים בחרקי עץ. מכיוון שמחזור החיים של חרקי העץ יכול להימשך מספר שנים בתחילתו – בשלב הביצה, ברוב המקרים לא ניתן לאתר נגיעות של חרקי עץ. חשוב לדעת אפוא מהיצרן או מהחנות מהי האחריות הניתנת לצרכן אם אחרי מספר שנים תתגלה נגיעות של חרקי עץ ברהיט. מובן שיצרני הרהיטים מעוניינים לקצר את משך האחריות ככל שניתן, ואפשר שבצדק, אבל עליכם הקונים לברר מספר דברים:
§ האם העץ עבר טיפול מניעה נגד חרקי עץ, ואם כן איזה טיפול הוא עבר. טיפול בחדר גז הנו יעיל מאוד בקטילת כל דרגות החרק אבל לא יעיל כטיפול מניעה.
§ מהו משך האחריות הניתנת על נגיעות אם תתגלה.
§ מה כוללת האחריות? טיפול בגז על חשבון החנות, תיקון הנזקים שנגרמו או החלפת הרהיט באחר.

היקף הנגיעות

קיימים רהיטים הבנויים מסוגים שונים של עץ, וזה כשלעצמו יכול לגרום לנגיעות חלקית ברהיט. ברהיט גדול, כמו ארון מטבח, ארון קיר, משקוף או דלת, כדאי לבחון איזה מין החלקים נגועים, ואחר כך לקבוע את היקף הטיפול. במקרים מסוימים, הטיפול בנגיעות מסתיים בטיפול או בהחלפה של דלת אחת או של מדף אחד.

משקופים וחלקי מבנה אחרים עשויים עץ

המשקופים הם אחד מחלקי העץ האופייניים בבית שיימצאו בהם חרקי עץ, בדרך כלל האבקניות; ואלה ימקדו בדרך כלל את הפעילות בשהלבניות (הלייסט המחבר בין המשקוף לקיר) ולא במשקוף עצמו. הסימנים לפעילות הם הצטברות של אבקה על הרצפה בתחתית המשקוף ועל גבי המשקוף עצמו. כמו כן נראה חורי הגחה שדרכם יצאו החיפושיות הבוגרות, ונמצא חיפושיות קטנות ושחורות בתוך האבקה ובסביבת הרהיט.

[תמונה לא תקינה באתר הישן]

לפעמים האבקניות תוקפות גם את המשקוף עצמו, אך יש לשים לב כי החורים במשקוף הם חורי הגחה ולא חורים של מסמרים שחיברו את השהלבניות אל המשקוף.

הטיפול במקרים אלה צריך להתמקד בשהלבניות, והוא יכול להתבצע בכמה דרכים עיקריות:

  1. החלפת כל השהלבניות הנגועות בחדשות. (הטיפול המומלץ)
  2. טיפול בהזרקת רעלים לחורים – מחייב רישיון להדברת חרקים.
  3. טיפול במריחת חומצה בורית. לפני קניית החומר, יש לעיין היטב בתווית התכשיר ולבדוק איזה רישיון מחייב השימוש בו, ומהן הנחיות הבטיחות הכרוכות בשימוש בחומר.
  4. איוד המשקופים הנגועים מחייב רישיון לאיוד בלתי מוגבל.

תמונות

חרקי העץ תוקפים לעתים קרובות מסגרות של תמונות עשויות עץ. ולכן, אם אתם רואים שעל התמונה או על הרצפה שמתחתיה מצטברת אבקת נסורת, או שבמסגרת התמונה נוצרים חורים, עליכם לבצע את הפעולות הבאות:

  1. לזהות בוודאות את הנסורת או את החורים כסימני נגיעות של חרקי עץ. ברוב המקרים רק מדביר יכול לזהות סימנים אלה בוודאות.
  2. להרחיק את התמונה מן הבית ולבצע בה טיפול נגד חרקי העץ בחדר גז. אפשר לבצע את הטיפול בבית בהתאם לכל הנחיות הבטיחות, והוא יכול להיעשות רק על ידי מדביר מוסמך עם היתר איוד בלתי מוגבל.

הזרקה

המדביר מבצע טיפול בהזרקה אל תוך החורים הקיימים ברהיט, ונפגעים בו רק החרקים הנמצאים בתוך החורים המטופלים. יעילותה של שיטה זו פחותה בעוצמתה הואיל ופיזורו של הרעל בתוך העץ הנגוע מוגבל.

טיפול בגז

הרהיט מוכנס לחדר גז ומטופל באחד משני הגזים, מטיל ברומיד או פוספין. לשני הגזים האלה תכונה של התנדפות, והם מתנדפים מן הרהיט לאחר שזה יצא מחדר הגזים ולכן הם אינם יעילים כטיפול מניעה.

אוהל גז

אוהל גז הוא מושג המתאר שיטת עבודה שבה המדביר עוטף את הרהיט בניילון ומחדיר גז לתוך החלל האטום. הדברת חרקי עץ באוהל גז צריכה להיעשות בשטח פתוח שניתן למנוע את הגישה אליו, כמו חצר אחורית מגודרת ונעולה, ועל אוהל הגז עצמו להיות מסומן במדבקות אזהרה. השימוש באוהל גז מותר אך ורק למדביר בעל רישיון לאיוד בלתי מוגבל.

מארב לזחלי יקרונית

אם התברכתם בחושים חדים וסבלנות כשל נמר, אתם יכולים לצוד את זחל היקרונית בשעה שהוא מוציא את ראשו כדי לשאוף אוויר. כל שעליכם לעשות הוא להצטייד בקיסם חד ולהמתין בסבלנות מול חור ההגחה עד שהזחל יציץ ממנו, אז עליכם לנעוץ בו את הקיסם במהירות ולשלוף אותו מהמחילה. ולראיה שהדבר אפשרי מצורפת תמונה זו שצולמה על ידי ארז חיימוב, שצד זחל יקרונית שאכל לו את הפסנתר ו…צילם אותו.

1299_1

טיפולי מניעה

למעט טיפולי מניעה המתבצעים בעץ בשלב עיבודו או טיפולים שבהם מורחים את העץ בחומרים מסוימים, בדרך כלל בחומצות בוריות, אין כל טיפול המונע מחרקי העץ לתקוף שוב את הרהיט. את הסיבה לכך שחרקי העץ אינם חוזרים אחרי טיפולי ההזרקה או הטיפולים בגז, אפשר לתלות בכך שהם נדירים יחסית.

אחריות

כמו בפעולות הדברה רבות אחרות, אין קשר בין משך תקופת האחריות הניתנת לטיפול ובין אופי הפעילות של החרק ומשך היעילות של חומר ההדברה.
האחריות הניתנת היא ארוכה, וזאת בדרך כלל בגלל תחרות מסחרית. ברוב המקרים האחריות אינה מונעת פגיעה מחודשת ברהיט, אלא רק מאפשרת לכם לקבל טיפול נוסף ובאותה עלות.

בטיחות

במלחמה נגד חרקי עץ נעשה לא פעם שימוש בגזים, שהם חומרי הדברה מסוכנים ביותר לבני האדם. כשהרהיט נלקח לחדר איוד, אין כל סכנה לשלומו של הלקוח. אבל לפעמים כשלא ניתן להוציא את הרהיט מהבית, מתבצעת העבודה עם הגזים בבית הלקוח, ואז יש לנקוט מספר פעולות, ורובן המכריע באחריות המדביר:

  1. כל פעולת הדברה שנעשה בה שימוש בגז בביתו של הלקוח, מחייבת את המדביר להיות בעל היתר הדברה לאיוד בלתי מוגבל בתוקף.
  2. אין לשהות בשום פנים ואופן, ולו לזמן קצר, בבית שמתבצעת בו פעולת איוד של רהיטים בגז, ואין לישון בבית כזה.
  3. אם האיוד נעשה בחצר או במרפסת הבית, עליכם לקבל מן המדביר הנחיות לזיהוי דליפת גז. דליפות כאלה יהיו מלוות בדרך כלל בצריבות בעיניים. שמקורן הוא גז מדמיע מסוג כלורופיקרין המהול בגז, שמטרתו לשמש כאזהרה במקרה של דליפת גז האיוד
  4. אוורור הרהיט או החדר שנעשתה בו פעולת האיוד – באחריותו הבלעדית של המדביר. רק למדביר יש ידע מקצועי ולרשותו מכשירים הבודקים אם הגז התנדף או שהוא עדיין נמצא ברהיט או בחדר שהאידוי בוצע בו.
  5. לעולם אל תתפתו לעשות איוד בעצמכם או בעזרתו של חבר. איוד עלול להיות קטלני גם במהלכו וגם בסיומו.
  6. לשני סוגי הגז יש תכונה להיספג במוצרים שונים ולא להתנדף מהם, לדוגמה במוצרי ספוג שונים. תכונה זו עשויה לגרום להרעלה מגז גם אחרי שעבר זמן מאז האיוד. רק מדביר בעל רישיון לאיוד בלתי מוגבל וניסיון בתחום זה, יכול לדעת מראש איזה מוצר יספוג גז, ורק בעזרת אמצעי ניטור מיוחדים ניתן לגלות האם הגז התנדף מהרהיט.
  7. פוספין עשויי לגרום לקורוזיה במתכות שונות.

טיפולי מניעה בשלב הייצור

קיימים טיפולי מניעה הנעשים בעץ בשלבי ייצורו, וצריך לתת את הדעת על שימוש בעץ שעבר טיפול נגד חרקים. בייחוד ראוי לשקול זאת ברהיטים או בחלקי מבנה שאינם ניתנים להחלפה, כמו דלתות עץ וחלקי עץ בגגות רעפים. שימוש בעץ מטופל נגד חרקי עץ עשוי למנוע מכם בעיות רבות בעתיד. הטיפולים המקובלים הם אימפגרציה תהליך בו העץ מוטבל בחומר המונע מחרקים לתקוף אותו, האימפגרציה יעילה כפעולת מניעה כנגד חרקים.