הדברת תיקן אמריקאי

תיקן אמריקאי

התיקן האמריקאי הוא התיקן המוכר והנפוץ ביותר מבין מיני התיקנים המצויים בארץ. הוא פעיל באביב ובקיץ, בשעות הלילה, ונחשב לאוכל כול.

תכונות אופייניות בולטות

ממדיו של התיקן האמריקאי גדולים, מעל חמישה סנטימטרים בבגרות, משכנו העיקרי הוא במערכת הביוב, משם הוא חודר אל תוך דירות המגורים ולכל שאר התשתיות הבנויות של האדם.

1030034_1

התיקן האמריקאי נוהג לנוע לאורך הקירות. הוא בעל יכולת תעופה טובה, למרחקים של עשרות מטרים, ומסוגל להגיע בתעופה לקומה שלישית עד חמישית ללא בעיה, והוא בעל יכולת טיפוס טובה מאוד על קירות ועל רהיטים.
קצב הריבוי של התיקן הוא בין חמישה עד עשרה תיקי ביצים בשנה, שבתוך כל אחד מהם כעשרים ביצים. הנקבה נוהגת להדביק את תיק הביצים בחלקם התחתון המוסתר והיבש של הרהיטים ובמקומות נסתרים אחרים. בתוך דירות מגורים נוהג התיקן לחדור לארונות המטבח שמתחת לשיש, בעיקר דרך סדקים בגב הארון או דרך פתחי מעבר צנרת הכיור לקיר ולרצפה אשר בדופנות הארון.
במקרים של הזנחה ונגיעות קשה ניתן למצוא את התיקן האמריקאי חודר גם לארונות שמעל הכיור.
התיקן האמריקאי נוטה לטפס על מיטות וללכת על הישנים בהם.

דרכי חדירה לתוך דירת מגורים

6326_1

משכנו העיקרי של התיקן האמריקאי הנו כאמור מערכת הביוב, שם הוא מוצא מזון רב, טמפרטורה נוחה, לחות גבוהה, ומחסה. מערכת הביוב מאפשרת לתיקן לנוע בתוכה ולהגיע לכל מבנה המחובר אליה, בצורה בטוחה ונוחה, ולחדור לתוך הבית דרך פתחי הניקוז של הכיורים והמקלחת. בנוסף חודר התיקן לביתו של האדם בתעופה דרך חלונות ומתחת לדלתות הכניסה לבית.

מזון

התיקן האמריקאי, כמו כל אחיו התיקנים, נחשב לגרגרן, המצוי בדרך כלל במקומות עתירי מזון כמו מערכת הביוב והמטבח הביתי, אך ניתן למצוא מושבות גדולות שלו במקומות שכמעט אין בהם מזון, כמו:

  • מחסנים לחומרי בניין.
  • תקרות רביץ, נגיעות נמוכה.
  • חדרי גנרטורים בבניינים משותפים, נגיעות גבוהה.
  • מקלטים בבניינים משותפים, נגיעות גבוהה.
  • חדרי מדרגות, נגיעות נמוכה.
  • ארונות לכיבוי אש, נגיעות בינונית.
  • ארונות חשמל, נגיעות בינונית.
  • ארונות מים, נגיעות בינונית.
  • שדות פתוחים.

במהלך חודשי האביב והקיץ ניתן לראות תיקנים מסתובבים ברחובות. מקורם של תיקנים אלה במערכת הביוב.

מקומות מסתור בבית

183_1

  • ממש מעבר לפתח הניקוז של הכיורים והמקלחות, מתחת לארונות ובתוך ארונות, בעיקר במטבח.
  • בכל חדרי הבית, מתחת לרהיטים, בתוך ארונות בגדים ובמגירות נעליים.
  • בתוך סדקים.

זיהוי סימנים לנוכחות התיקן האמריקאי

  1. לתיקן האמריקאי גללים גדולים הדומים לגללים של עכבר, וההבדל העיקרי ביניהם הוא בצורתם: לגללי עכבר קצוות מחודדים ואילו לגללי התיקן קצוות קטומים.
  2. להפרשותיו של התיקן יש ריח חריף במיוחד ואדם המכיר ריח זה יבחין בו בקלות בסביבת נגיעות בינונית ומעלה.
  3. חלקי תיקנים כגון רגליים, כנפיים ומחושים מעידים ברוב המקרים על נוכחות של תיקנים.
  4. כמובן גם התיקנים עצמם.
  5. כשתיקן אמריקאי מרגיש בסכנה הוא מפריש ריח מבחיל המשמש כאות אזהרה לחבריו התיקנים (ולעיתם גם לכם)
    יש לשמור על פגרי תיקנים ועל הסימנים האחרים שאתם רואים עד לבואו של המדביר בכדי שיזהה באיזה תיקן מדובר.

רעשים

יש שני סוגי רעשים שהתיקן האמריקאי משמיע:

  1. בשעה שהתיקן סורק את הבית אחר אוכל הוא מזיז שקיות וניירות.
  2. רעש הריסוק של הקוטיקולה בזמן שמועכים אותו.
  3. קול חלש הדומה למלמול שניתן לשמוע כשפוגשים ריכוז גבוה של תיקנים במקום שקט.

פעולות הדברה בתוך מבנים

פעולת ההדברה העיקרית נגד התיקן האמריקאי בתוך מבנים היא ריסוס לאורך הפנלים, בתוך ארונות תשתית, מתחת לכל הארונות והרהיטים, לתוך פתחי הניקוז של המקלחת והכיורים, ובכל מקום שנצפתה בו פעילות של תיקנים.
יעילותם של ריסוסים אלה גובה מכוון שהתיקן האמריקאי רגיש ביותר לחומרי הדברה והוא נפגע מהם גם לאחר זמן רב. הריסוס, צריך להתבצע על ידי מדביר מוסמך או מי מטעמו.

מניעה

פעולות המניעה העיקריות נגד התיקן האמריקאי הן סדר וניקיון וביצוע טיפולים שוטפים אחת לשנה, או במבנים ציבוריים/מסחריים בתדירות גבוהה יותר, בהתאם לרמת הנגיעות. כמו כן יש לדאוג לתקינות מכסי מערכת הביוב.

איטום פתחי חדירה לבית

  • התקנת רשתות על החלונות.
  • התקנת סף דלת אם יש חריץ של יותר מ-2–3 מ"מ מתחת לדלת.
  • התקנת רשת על כל פתחי הניקוז בכיורים ובמקלחות .

ארונות מטבח:

[תמונה לא תקינה באתר הישן]

[תמונה לא תקינה באתר הישן]

הדופן הפנימית של ארונות המטבח צריכה להיות תקינה ומחוברת לארון. כל הפתחים בדפנות הארונות המשמשים למעבר צנרת של הכיור, של מדיח הכלים ושל נקודות החשמל צריכים להיות אטומים, בכדי למנוע חדירה של תיקנים לתוך הארונות.

הצוקל

הצוקל של ארון המטבח בדרך כלל מותקן בצורה המאפשרת לתיקנים לחדור מתחתיו אך מונעת גישה לחלק זה של הארון ופירוקו, ולכן מומלץ לעשות את אחד הדברים הבאים:
אם אתם מתכוונים להתקין ארון, התקינו ארון העומד על רגליים, ללא צוקל ובעל גישה לניקוי וריסוס בעת הצורך, או התקינו צוקל שניתן לפירוק והרכבה בקלות.
אם הארון כבר קיים, הקפידו לאטום את כל הסדקים שיש בצוקל בכדי למנוע חדירת תיקנים לאזור בעייתי זה.

סדקים

הקפידו לאטום את כל הסדקים הקיימים ברצפה, לאורך הפנלים. במיוחד בחדר המקלחת בחיבור בין האמבטיה לקיר. ובנקודות החדירה של צנרת מים וניקוז לתוך המבנה.

האם צריך לפנות ארונות?

אם אתם רואים בתוך ארונות המטבח תיקנים או סימנים לתיקנים, יש לבצע בתוכם ריסוס. הריסוס יכול להתבצע רק אם הארונות ריקים מכלים וממזון, ולכן אין ברירה, וצריך לפנות את הארונות.
אם אין בארונות המטבח תיקנים או סימנים לתיקנים, אין צורך לרסס אותם, והפינוי נחסך.

הכנות נוספות לקראת הריסוס

יש להרים מהרצפה צעצועים, במיוחד מתחת לארונות. אם יש לכם הרבה זוגות נעליים או חפצים אחרים המונחים לאורך הפנלים, יש לפנותם.
אין צורך להזיז רהיטים או לפתוח את המגירות מכיוון שהמדביר לא יוכל לעבור בדירה. התרסיס מרוסס בלחץ גבוה ומצליח לחדור מתחת לכל רהיט או מגירה ולהגיע לפנל גם אם לא מזיזים את הרהיטים.
אם אתם גרים בבית פרטי או בדירת קרקע, מומלץ לרסס את כל בורות הביוב.
אם אתם גרים בבניין משותף, יש לדרוש מוועד הבית לבצע ריסוס בשטחים הציבוריים ובבורות הביוב.

בורות ביוב – ריסוס

הטיפול הראשון שיש לבצע כדי להרחיק את התיקן מביתנו הוא ריסוס בורות הביוב המחוברים לבית. הטיפול צריך להתבצע אחת לשנה, באביב. עקב הלחות הגבוהה השוררת במערכת הביוב, חומרי ההדברה מתפרקים בתוך זמן קצר יחסית ולכן מומלץ לבצע ביקורת אחת לכמה חודשים , ולרסס בהתאם לנגיעות.

אבוקות עשן בבורות הביוב

חלק מהמדבירים נוהגים להפעיל בתוך בור הביוב אבוקות עשן. יתרונם הגדול של אבוקות העשן בתוך בור הביוב הוא ברושם הרב שהן עושות על הלקוח, אך מאחר שהעשן אינו שארתי הוא מאבד את יעילותו מיד לאחר שהוא שוקע, והתיקנים יכולים לחזור ולפעול בתוך בור הביוב ללא הפרעה. היתרון האמיתי של אבוקות העשן הוא בכך שהעשן חודר לתוך צנרת הביוב, אך באופן מעשי יכולת החדירה לצנרת מוגבלת ביותר.

מערפל חם

גם המערפל החם יוצר רושם רב על הלקוח, אך מעבר לכך אין לו יתרונות גדולים על פני אבוקות העשן מבחינת שארתיות החומר ויכולת החדירה לתוך צנרת מערכת הביוב.

מועד ביצוע הריסוס

את הריסוס יש לבצע באביב או בתחילת הקיץ. אין טעם לבצע ריסוס נגד תיקן אמריקאי במהלך החורף או הסתיו, מכיוון שבעונות אלה פעילותם של התיקנים יורדת למינימום.

מעבר לדירה חדשה בחורף

אם ראיתם בתוך ארונות המטבח סימנים ודאיים לנגיעות תיקנים, מומלץ לנצל את המצב שבו ארונות המטבח ריקים מכלים, ולהזמין מדביר לבצע ריסוס בדירה. אך כאשר בארונות המטבח אין סימנים לתיקנים, מומלץ לבצע את הריסוס באביב או בקיץ, כדי שהרעל יהיה בשיא עוצמתו במהלך עונת הפעילות של התיקנים.

שטחים פתוחים

במרחבים בנויים פתוחים שיש בהם פעילות של תיקן אמריקאי יש לרסס לאורך פנלים ולתוך מקומות מסתור.

תיקן אמריקאי בחלל גגות רעפים

בגגות רעפים בהם יש לשלשת יונים מתפתחת לעיתם קרובות אוכלוסיית תקנים גדולה שניזונה מלשלשת היונים. הפתרון האמיתי לבעיה זו פינוי הלשלשת מחלל הגג וביצוע ריסוס במידה ולא ניתן לפנות את הלשלשת יש לבצע ריסוס בתדירות של פעם בשנה בכדי למנוע התפתחות אוכלוסיית תיקנים גדולה בגג.
בגגות בהם אין לשלשת יונים אין בדרך כלל בעיית תיקנים.

פעילות תיקן אמריקאי בחורף

למרות שהתיקן האמריקאי נוהג לפעול בתוך דירות מגורים רק במהלך חודשי האביב והקיץ, לעתים רחוקות מתגלים במהלך החורף תיקנים אמריקאים פעילים. לתופעה זו כמה סיבות עיקריות:

  1. במהלך החורף התיקן האמריקאי נמצא בתרדמת החורף במערכת הביוב או במקומות מסתור בתוך ביתכם. לעתים, בעקבות הצפות של מערכת הביוב, חלק מהתיקנים בורחים לתוך דירות המגורים כדי לא לטבוע. התופעה מתרחשת בעיקר בדירות קרקע. ראשית, עליכם להודות לתיקן שהסב את תשומת לבכם לכך שמערכת הביוב עומדת לעלות על גדותיה, ושנית, ניתן להזמין אינסטלטור שישחרר את הסתימה. סביר להניח שאחרי שהסתימה בביוב תשוחרר ייעלמו התיקנים מהבית עד לקיץ.
  2. הזזת רהיטים או שיפוצים במהלך החורף עשויים לגרום לתיקנים לברוח, ואחרי שתסתיים הזזת הרהיטים או השיפוצים יחזרו התיקנים לתרדמת החורף. מומלץ לראות את הדבר כאירוע חד-פעמי ולהמתין לבוא האביב על מנת לרסס את הדירה.
  3. רצפה מחוממת – אם מותקנת בביתכם רצפה מחוממת, אתם עשויים "ליהנות" מפעילותם של התיקנים גם במהלך החורף. הפתרון היחיד הוא ריסוס הדירה.

בכל אחד מהמקרים שבהם נתקלים בתיקן אמריקאי בחורף, דעו שהוא פעיל בנסיבות לא טבעיות, וברגע שהוא יכול לחזור לתרדמת החורף, הוא ימהר לעשות זאת. לכן מומלץ לא למהר להזמין מדביר על מנת לרסס תיקן שנאלץ לפעול למשך כמה שעות וחזר לתרדמה. אם הבעיה נמשכת מעבר לכמה ימים אינכם מוצאים מה גרם לתיקנים להתחיל לפעול בחורף, הזמינו מדביר לאיתור הגורם או לריסוס.

אחריות על ריסוס נגד תיקנים

האחריות הניתנת על ריסוס נגד תיקן אמריקאי כוללת בדרך כלל את הסעיף הבא: "הריסוס אינו מונע כניסת תיקנים לדירה. תיקנים שיכנסו לדירה ימותו בתוך מספר שעות."
אם סעיף זה אינו מופיע באחריות, כפי הנראה המדביר שלכם עוד לא ראה מספיק תיקנים ומדבקות אחריות של מתחריו.
הריסוס נגד תיקן אמריקאי אינו יכול למנוע את כניסת התיקנים לדירת המגורים, ולמזלנו הרב רגישותם הגבוהה של התיקנים לחומרי הדברה גורמת למותם גם חודשים רבים לאחר מועד הריסוס.
בפועל נוהגים המדבירים לתת אחריות למשך שנה מסיבות של תחרות על כל לקוח. חלק גדול מהמדבירים מסייגים את האחריות לתקופת זמן של עד תחילת האביב הבא, ובמידה רבה בצדק, מכיוון שמשך הפעילות של חומר הדברה ממוצע הוא עד שלושה חודשים, ואילו את כל משך האחריות הנותר נותן המדביר ללקוח על חשבונו של החורף ושל המזל.