הדברת תיקן פסים

תיקן פסים (Supella supellectilium)

את תיקן הפסים ניתן לפגוש בבית במשך כל ימות השנה, ושיא פעילותו בעונת הקיץ. הוא ניזון ממזון אדם, אך תכונתו הבעייתית ביותר היא היותו ניזון גם מנייר, מקרטון ומדבק ספרים, דבר המאפשר לו להתקיים בכל ארונות הבית.

תכונות אופייניות בולטות

תיקן הפסים דומה בגודלו לתיקן הגרמני, אך צבע גופו שונה והוא נוטה לחום-צהוב. לרוחב גופו פסים בגוונים שונים של חום-צהוב. נקבת תיקן הפסים אינה נושאת את תיק הביצים על בטנה כמו נקבת התיקן הגרמני: היא מדביקה אותו לרהיטים, לאריזות קרטון או נייר, לעתים קרובות בריכוזים גדולים. קצב ההתרבות של תיקן הפסים הוא אטי יחסית לתיקן הגרמני.

 

תיקן הפסים פעיל בעיקר בשעות הלילה, דבר המקשה מאוד על זיהוי פעילותו, בעיקר בשלביה הראשונים. יכולתו של תיקן הפסים לאכול קרטון ונייר מאפשרת לו לפעול ברוב ארונות הבית ועל גבי הרהיטים, בבתים רבים קיימת פעילות תיקן פסים בכל החדרים והארונות. תיקן הפסים נוהג לחדור לתוך ציוד חשמלי, כמו אחיו המוצלח יותר, התיקן הגרמני.

1051_1

1147_1

תכונות "טובות"

תיקן הפסים מתאפיין בקצב התרבות אטי מאוד, כאשר גם לאחר שנים של נגיעות בלתי מורגשת, בדרך כלל יסתכם הדבר בכמה עשרות תיקנים בלבד.

תכונות "רעות"

ביישנות. תיקן הפסים נחשב לביישן מבין התיקנים, ובדרך כלל הוא מסתתר מפני האדם בשלבים הראשונים של פעילות בבית, דבר המאפשר לו להתפשט לכל הבית לפני שפעילותו מתגלה.
יכולתו לאכול נייר מאפשרת לו להתגנב אל תוך ביתכם בתוך אריזות קרטון ונייר למיניהם, ולפעול בארונות הבית במשך תקופות ארוכות, בתוך אריזות קרטון.

1152_1

[תמונה לא תקינה באתר הישן]

במטבח, וגם בכל ארונות הבית

תיקן הפסים פועל בתוך ארונות המטבח, אך ברוב המקרים ניתן למצוא אותו פועל גם באזורים נוספים בבית, כמו ארונות ספרים, בגדים ורהיטים. הסיבות לכך כפי הנראה נעוצות באופן שבו הגיע תיקן הפסים לבית וכן במשך הזמן שהוא פעל בו לפני הטיפול.

 

אם האבות המייסדים של קהילת התיקנים בביתכם הגיעו בתוך אריזת מזון היישר אל המטבח, סביר להניח שבתחילה תהיה הנגיעות באזור המטבח בלבד, ורק כעבור זמן רב תתחילו לראות תיקנים גם באזורים אחרים בבית: אך אם התיקנים הגיעו בתוך אריזת קרטון של מתנה או רהיט, תתפתח נגיעות באזור שבו אוחסנה המתנה באריזתה.

זיהוי סימנים

[תמונה לא תקינה באתר הישן]

גללים

גללי תיקן הפסים דומים לגרגרי חול וצבעם שחור. בשלב של נגיעות נמוכה כמות הגללים תהיה קטנה מאוד, ותסתכם בגללים בודדים על המדפים בארונות השונים בבית. רוב הסיכויים שתתעלמו מגללים אלה, תנקו אותם ותאפשרו להיקף האוכלוסייה לגדול – עד שתגלו כמויות גדולות של גללים שלא ניתן יהיה להתעלם מהם.

תיקי ביצים

תיקי הביצים יהיו מודבקים לרהיטים, בדרך כלל בחלקם העליון, בתוך אריזות קרטון או בצמוד לחבילות נייר ישן. רוב תיקי הביצים יהיו ריקים ויבשים, והם עשויים להעיד על פעילות מהעבר, אך אם אתם מוצאים תיקי ביצים טריים המכילים תיקנים, יש אצלכם פעילות של תיקן פסים.

[תמונה לא תקינה באתר הישן]

תיקן בודד

פתאום, ללא כל הכנה מוקדמת, אתם רואים תיקן בודד באחד מארונות הבית. מה משמעות הדבר?
מאחר שקצב ההתרבות של תיקן הפסים הוא אטי מאוד, ייתכן שהפעם הבאה שתפגשו תיקן תהיה כעבור שנה, ואת פרק הזמן הזה ינצלו התיקנים שלא ראיתם ולא הרגתם – להתפשט בבית. לכן, אם אתם מזהים את התיקן כתיקן פסים, יש יסוד להניח שהוא לא היחיד, ועליכם לחפש סימנים לנוכחות התיקנים בבית. צאו מתוך נקודת הנחה שבביתכם ישנם תיקנים נוספים ועליכם לבצע טיפול נגדם.

הטיפול

אף על פי שתיקן הפסים נפגע בקלות מחומרי הדברה, הדברתו שונה מהדברת חבריו – התיקן הגרמני והתיקן האמריקאי, מאחר שהאזורים שהוא פועל בהם שונים מאזורי פעילותם, ולכן עיקר הפעילות נגדו צריכה להיעשות באמצעות ג'ל, וזאת במקביל לפעולות ניטור בתוך ארונות ואריזות קרטון. כדאי לאתר מוקדים שתיקן הפסים מסתתר בהם, ולהרחיקם מהבית או לטפל בהם, לפי האפשר.

 

מאחר שתיקן הפסים נוהג להתפשט בכל הבית, לא ניתן לפנות את כל תכולת הארונות בבית, והדרך היחידה לטפל בארונות לא מפונים היא באמצעות ג'ל ולא על ידי ריסוס. הדגש העיקרי בטיפול נגד תיקן פסים הוא בזיהוי ודאי שלו, לפי המראה, ובאיתור אזורי הפעילות שלו ובהתאם לכך ביצוע פעולות ניטור בכל הבית והדברה בתוך ארונות נגועים לפי הצורך. זיהוי מוטעה של תיקן פסים כתיקן גרמני עשוי לגרור טיפול חלקי ולא ממצה, מאחר שהתיקן הגרמני פועל בדרך כלל רק במטבח.

פעולות מניעה נגד תיקן הפסים

בניגוד לתיקן הגרמני, שטיפולי מניעה סביבתיים הם היעילים ביותר בהתמודדות נגדו, הרי שנגד תיקן הפסים אין כמעט פעולות מניעה סביבתיות יעילות שניתן לבצע, למעט הימנעות מאחסון קרטונים למשך תקופות ארוכות, אלא אם נעשה בהם שימוש שוטף.

תיקן פסים הולך למשרד

כחובב נייר, ניתן למצוא את תיקן הפסים במשרדים, כשהוא מעמיק בחומר המצוי בתיקיות קרטון ובמטבחונים. במשרדים מודרניים אשר קירותיהם הפנימיים עשויים לוחות גבס, חודר התיקן אל תוך החלק הפנימי של הקירות ואוכל את הקרטון שלוח הגבס בנוי ממנו. במשרדים אלה קשה מאוד להדביר את תיקן הפסים לחלוטין, ויש לבצע פעולות ניטור שוטפות על מנת לאתר מוקדי פעילות חדשים. מומלץ במקרים אלה לפנות לחברת הניהול של המבנה ולדרוש את התערבותה בנושא, בעיקר ביצירת הסכם עם חברת הדברה ועידוד משרדים נוספים במבנה לבצע פעולות הדברה וניטור שוטפות. ניתן לנסות למנוע את הגעת התיקנים למשרד על ידי דרישה מכל הספקים, כולל ספקי נייר וציוד משרדי, להציג תיק הדברה שמעיד על פעילות הדברה שוטפת המתבצעת במחסניהם.

עוברים למשרד החדש

אם במשרדכם יש נגיעות של תיקן פסים ואתם מתכוונים לעבור למשרד חדש – מומלץ לבצע פעולות הדברה לפני המעבר למשרד החדש, מכיוון שרוב הסיכויים שהתיקנים יעברו יחד אתכם בתוך הקלסרים למשרד החדש, ופיזורם במשרד המרווח יהיה יעיל יותר.