הרחקת יונים – בדיקת דירה או בית חדש

נגיעות יונים בבית קרקע או בדירה הוא נושא המצריך שיקול דעת מעמיק לפני רכישה או השכרה של הנכס, מכיוון שהיונים גורמות נזקים למבנה ולרכוש, מעבירות מחלות שונות, ופוגעות באיכות החיים, ולכן יש לבדוק האם במבנה בו אתם מתעניינים יש פעילות של יונים.

הרחקת יונים וצפורים עשויה להיות עסק יקר מאד, ולא בכל המקרים ניתנת ליישום, מסיבות אובייקטיביות או משיקולי תקציב. לעתים, אם לא תבצעו בדיקה זו לפני החתימה על ההסכם השכירות או הרכישה, תגלו בדיעבד שעברתם לגור בתוך שובך יונים, שמשמעו מגורים בסביבה מלוכלכת, עם מפגעי ריח, רעש, פוטנציאל למחלות, השכמות עם אור ראשון, ופוטנציאל גבוה לנזקים למבנה ולרכוש.

אופן הבדיקה

הזמן הטוב ביותר לבדוק נגיעות יונים במבנה הוא כשעה לפני החשכה, כשהיונים מתארגנות לשנת הלילה.

0345

יונים על גג רעפים

אם אתם רואים יונים חונות על קירות המבנה, על כבלי חשמל, או על מבנים סמוכים, יש לעקוב אחריהן ולראות לאן הן עפות. אם היונים חנו על המבנה שלכם, יתכן שהן מקננות בו. בצעו סריקה סביב המבנה ונסו לאתר סימני לשלשת על הרצפה ועל מכוניות חונות. נסו לאתר שרידים של עבודות נגד יונים, כמו רשתות על מסתורי כביסה, דוקרנים, ניירות כסף, או בקבוקי מים על אדני החלונות.

6101

יונים מאחורי בלוני גז

0319

יונים על אדן החלון

5441

יונים על הגגות

5197

יונים על סוכך

מסתור כביסה

אם יש בדירה מסתור כביסה, בדקו אותו ונסו לאתר בו יונים מתחת למזגן או סימני לשלשת המעידים על פעילות יונים. אם המסתור אינו מוגן ברשת ואין בו יונים בזמן הבדיקה, נסו לראות מה קורה במסתורים אחרים באותו הבניין. רוב הסיכויים שמה שקורה שם יקרה במוקדם או במאוחר גם אצלכם.

20160724_012

יונים במסתור כביסה

חלונות

פתחו את כל החלונות בדירה, כולל חלונות המקלחות והשירותים, ונסו לאתר סימני לשלשת על אדניהם. הסתכלו על חלונות דירות שכנות ונסו לאתר לשלשת או עבודת נגד יונים.

4618

יונים בחלונות

בחלק מהחלונות ישנן הלבשות הבולטות מעל החלון. בדקו מבחוץ אם יש עליהן פעילות של יונים. סימני לשלשת על אדן החלון או על הלבשות אלה מעידים על פעילות יונים.

מרפסות שמש

במרפסות שמש גורמות היונים לבעיית לשלשת כשהן עומדות בנקודות חניה מעליה בחלונות של דירות עליונות או על גג הבניין, לעיתם נוחתות היונים על מעקה המרפסת באופן קבוע מכוון שהוא משמש להן כנקודת חניה במיוחד במרפסות שנמצאות באותו מפנה של מפיר מסתורי הכביסה או כשמולן נמצא בניין משותף קרוב. סביר להניח שלכבוד ביקורכם בדירה ינקה המוכר הדירה את המרפסת מהלשלשת לא תוכלו לזהות את פעילות היונים.

20160724_013

יונים במרפסות שמש

כדי לזהות פעילות זו יש לבדוק האם מעל למרפסת קיימות נקודות נחיתה אפשריות כמו אדני חלונות, מרזבים, כרכובים, פרגולות או שמדובר במרפסת של דירת גג שמעליה נמצא מעקה גג השרות של הבניין. לעיתים ניתן לראות מלמטה סימנים של לשלשת מרוחה על הקיר מתחת לנקודת החניה דבר העיד על פעילות יונים.

20160724_014

יונים על פרגולות

כדי לדעת האם במרפסת השמש שלכם יש פעילות יונים ניתן להסתכל מה קורה במרפסות של דירות שכנות.

אדניות בנויות

יש לבדוק באופן יסודי את כל האדניות הבנויות, ולוודא שאין בהן דגירת יונים, בתוכן או בין הצמחים.

3816

יונים על אדניות בנויות

פרגולות ומרקיזות

היונים נוהגות לחנות על הקונסטרוקציה של פרגולות ומרקיזות. אם מצאתם על קונסטרוקציית הפרגולה או המרקיזה לשלשת יונים, צפויה לכם מלחמה קשה ויקרה ביונים. אם היונים ינצחו, אתם לא תזכו לשבת מתחת לפרגולה למרות ששילמתם עליה ממיטב כספכם.

20160724_015

יונים על מרקיזות

תוספות בנייה על גגות או במרפסות

יונים נוהגות לחדור לתוך גגות של תוספות בנייה או לקנן בסדקים הנוצרים במהלך הבנייה בין קירות המבנה המקוריים לקירות תוספת הבנייה. מומלץ לבדוק כל תוספות בנייה לעומק, ולנסות לאתר פעילות יונים בתוך הגג. הפתרון לבעיות אלה יקר בדרך כלל ולעתים אינו מעשי.

3923

יונים מעל תוספת בניה

דירה עליונה

אם אתם רוכשים או שוכרים דירה עליונה בבניין משותף, בצעו ביקורת על גג הבניין כדי לזהות פעילות של יונים על הגג. אם יש פעילות יונים על הגג, הציצו בזהירות מעבר למעקה, ונסו לזהות סימני לשלשת על המרפסות של דירות השכנים, אם סימנים אלה קיימים, ייתכן שניקו את מרפסת השמש במיוחד לכבודכם. הגגות האטרקטיביים ביותר ליונים הם כאלה שמותקנים עלים קולטי שמש צפופים וגדולים.

20160724_016

פעילות של יונים על הגג

 

על חלק מגגות השרות יש פעילות של להקות של עשרות ולעיתים מאות יונים שגורמות למטרד בלתי נסבל של רעש, לכלוך בלשלשת ונוצות, נזק לתשתיות, סתימת מרזבים, והפצת טפלי יונים, ואתם כדיירי הקומה העליונה תהיו הראשונים לסבול. מאחר ומדובר בשטח ציבורי יש לוודא האם ועד הבית מתכוון לפתור את הבעיה.

דירה חדשה בבניין מגורים חדש

בבניינים חדשים, כל עוד הבניין לא "נכנס לשגרה", ולא הותקנו בו מזגנים במסתורי הכביסה, בדרך כלל לא תהיה פעילות של יונים, מאחר שכפי הנראה הן מפחדות מפעילות הבנייה. יונים פועלות רק בבניינים שתוכננו בהתאם לצרכיהם, מתוך חוסר מודעות של האדריכל לבעיית היונים, הקבלנים והאדריכלים מסירים מעצמם כל אחריות בנושא זה. שאלו, התעקשו, ונסו להשיג מהקבלן את מימון עלויות הטיפול נגד יונים.

נקודת חנייה או קינון רחוק

טווח ההשפעה של מוקד פעילות יונים יכול להגיע לעשרות מטרים, כל עוד מדובר באותו בניין בין אם הוא נמצא בדירה מעליכם או בדירות מתחתם. השפעת מוקד הפעילות יכולה לבוא לידי ביטוי בנזקי לשלשת, מפגעי ריח או רעש, וכמובן טפילי יונים שהולכים על הקירות גם למרחקים של עשרות מטרים.

20160724_017

יונים דוגרות במסתור כביסה

לכן כל פעילות יונים שאתם מזהים בבניין צריכה לקבל את תשומת לבכם, ועליכם לבדוק אם ניתן לפתור אותה ובאיזו עלות. כמו כן, בדקו אם דיירי הבניין מתכוונים לבצע פעולה משותפת לפתרון בעיית היונים בבניין. את התשובות המקצועיות ניתן לקבל בדרך כלל רק ממדביר המתמחה בבעיות יונים, ואת התשובות על פעילות הבניין בנושא היונים ניתן לקבל מוועד בית. לפני שאתם רוכשים או שוכרים דירה בבניין נגוע ביונים חשוב שתקבלו את התשובות לשאלות אלה!

שכונות מגורים עם נגיעות קשה

קיימות בארץ שכונות מגורים עם נגיעות קשה של יונים. נגיעות קשה מתפתחת בדרך כלל בשכונות שכל המבנים בהן זהים ובכולם יש אותה טעות בנייה – פרי תכנונו של האדריכל או של הקבלן. רמת הנגיעות יכולה להגיעה לעשרות יונים למבנה, ולעתים הפתרונות יקרים כל כך, עד שהדיירים אינם עומדים בהם, והם מנסים לפתור את הבעיה בעצמם. ולעתים השילוב בין היונים לפתרונות המאולתרים גורם לבניין להראות כמו שובך יונים עלוב.

6538

יונים דוגרות בגגות רעפים

6542

6535

לפני שאתם קונים או שוכרים בית עמדו ברחוב והסתכלו סביב. הביטו היטב על הבניין ועל בניינים שכנים. אם אתם מצליחים לספור יונה אחת או יותר על כל מבנה, אתם נמצאים בתוך שובך, ואם תעברו לדירה, תסבלו מהיונים. לכן יש לשקול אם לעבור לגור בשכונה כזו.

יונים בבתים פרטיים

בבתים פרטיים קיימות מספר בעיות אופייניות, בנוסף על בעיות היונים הקיימות בדירות מגורים.

גגות רעפים

להקות יונים על גגות רעפים:

על חלק מגגות הרעפים מתנחלות ללינת לילה להקות ענק המונות עשרות יונים. בדרך כלל יהיו סימני לשלשת על הגג ועל הקרקע מסביב למבנה, וכמובן שניתן יהיה לראות את היונים חוזרות למנוחת הלילה כשעה לפני החשכה.

20160724_018

להקות אלה מהוות מפגע תברואי חמור, בעיקר בגלל כמויות הלשלשת שהן מייצרות, וקשה מאוד להרחיקן מהגג.
יש לשקול בכובד ראש אם לקנות או להשכיר בתים אלה!

יונים בתוך הגג:

חדירת יונים לתוך הגג יוצרת כמה בעיות קשות. היונים מקננות בתוך הגג, יוצרות רעש רב, בעיקר בעת האכלת הגוזלים, ויוצרות בתוך הגג מפגעי לשלשת. כמתואר בפרק היונים, ניתן לאתר בעיה זו על-ידי סריקת פנים הגג בפנס.

5423

ארגז רוח

כאשר לגג ארגז רוח העשוי מעץ, בדקו אותו וודאו שהוא תקין. לוחות רופפים, מתפוררים או חסרים יאפשרו ליונים לחדור לתוך הגג. יש לבדוק שנקודות החדירה של תשתיות מים ומיזוג אוויר לתוך הגג דרך ארגזי הרוח אטומות. נוצות מבצבצות מארגז הרוח הן סימן ודאי לפעילות יונים

6333

רעפים:

יש לבדוק את תקינות הרעפים מבפנים ומבחוץ.

רעפי אוורור:

כמעט בכל גגות הרעפים מותקנים רעפי אוורור. לעתים רעפים אלה אינם אטומים ברשת, ויונים נכנסות דרכם לגג.

מרזבים בנויים

אם למבנה יש מרזבים בנויים, יש לבצע בהם ביקורת שמטרתה לגלות קינון יונים או בעיית לשלשת בתוך המרזב, דבר שיוביל לסתימת המרזבים

20160724_019