הרחקת יונים מהבניין המשותף 

הרחקת יונים בין שכנים

אחת הסביבות המורכבות ביותר בהיבטים של בעיות יונים ופתרונן הוא הרחקת יונים מהבניין המשותף, וזאת מהסיבות הבאות:
1. השילוב בין שטחים בבעלות פרטית לשטחים בבעלות משותפת הצמודים זה לזה, ורמת עניין שונה בין הדיירים – יוצר מצב שבו אם אין יכולת לארגן את כל הדיירים לפעולה משותפת למען הרחקת יונים , נאלץ כל דייר להתמודד לבד עם היונים "שלו", ולאיש בבניין אין היכולת להתמודד עם היונים של השכנים שאין להם עניין לטפל ביונים "שלהם", או שביצעו טיפול לא אפקטיבי, או עם יונים החונות בשטחים ציבוריים וועד הבית אינו מצליח או אינו מעוניין לארגן את הדיירים לפעולה משותפת נגדם, כך שהיונים ממשיכות להשפיע במפגעי לשלשת, ריח, רעש, או קרציונים – גם על דיירים שביצעו נגדן את הפעולות המתבקשות.
2. בעיית גובה: בעיה זו ניתנת אמנם לפתרון ברוב המקרים אך היא מייקרת את העבודה. לכן אם אתם מתגוררים בבית משותף הנגוע ביונים, מומלץ לפנות לוועד הבית ולנסות לארגן את כל הדיירים לפעולת הרחקת יונים שתהיה יעילה יותר וברוב המקרים גם זולה יותר.

היונים ממקדות את פעילותן בבית המשותף באחד או בכל המקומות הבאים:
1. קינון בפיר מסתורי הכביסה, בתוך המסתורים עצמם, חניה ולעתים קינון על חלונות השירותים והמקלחת הפונים לכיוון פיר מסתורי הכביסה.
2. חניית לילה ולעתים גם קינון על גג המבנה, מתחת לתשתיות חימום מים ומיזוג אוויר.
3. חנייה על שפת הגג וגרימת נזקי לשלשת על מדרכות, מכוניות ומרפסות.
4. קינון במרזבים בנויים מאבן.
5. קינון באדניות בנויות במרפסות השמש.
6. נחיתה וחנייה על הלבשות של חלונות ואדני חלונות.
7. תחנות נחיתה על מעקות של מרפסות שמש.

25072016_doves_001

הרחקת יונים מהגגות

הרחקת יונים מגגות שירות

ברוב הבניינים המשותפים בישראל קיימים גגות שירות שמותקנים עליהם תשתיות חימום, מים ומיזוג אוויר. לעתים מתפתחת על הגג בעיית יונים. ברוב המקרים מדובר ביונים הנוהגות לחנות על מעקה הבטון ולגרום לנזקי לשלשת מתחת – במרפסות שמש, בכניסות לבניין, על שבילים, ועל מכוניות חונות.

25072016_doves_002

הרחקת יונים מגגות שירות

בדרך כלל בעיה זו ניתנת לפתרון בקלות, באמצעות התקנת דוקרנים על הקו החיצוני של מעקה הבניין. ניתן להתקין דוקרנים ברוחב מינימלי, אשר ידחקו את היונים למרכז הקורה, ועל ידי כך ימנעו את נזקי הלשלשת.
מכיוון שבדרך כלל מדובר במטרים רבים שצריך להגן עליהם, מומלץ להעביר עבודה זו למדביר המתמחה בהרחקת יונים, כדי לקבל אחריות על הצלחת העבודה.
הנזק השני שנגרם על ידי יונים בגגות שירות הוא קשה בהרבה אבל נדיר באופן יחסי.
לעתים מתנחלת על גג השירות להקת יונים גדולה, הגורמת לנזקי לשלשת קשים מאוד על התשתיות בגג.

25072016_doves_003

הרחקת יונים בגלל נזקי לשלשת

25072016_doves_004

קשה מאוד להרחיק להקת היונים מהגג, והדרך לעשות זאת היא להציק ליונים באופן שיטתי, לנסות להבין מהו גורם המשיכה לגג, ולבטלו, לנסות ללכוד את הלהקה באמצעות מלכודות או להתקין רשת על כל הגג שתמנע מהיונים גישה לתשתיות.

הרחקת יונים מאדניות בנויות

בחלק מהבתים המשותפים נוהג האדריכל לתכנן אדניות כחלק ממרפסת השמש או מאדן החלון. בדרך כלל כדי לגדל פרחים באדניות נהוג להציב בתוכן אדניות מפלסטיק, והיונים מנצלות זאת. הן מקננות בין אדניות הפלסטיק ומוסתרות על ידי הפרחים. בתוך זמן קצר, שילוב המים הנוזלים מהאדניות עם לשלשת היונים יוצרים מקום הנראה רע מאוד, ולכן מומלץ לבצע אחד מהשניים: (1) למלא את האדניות בטוף או באדמה ולגדל צמחים; (2) לאטום את האדנית בדיקט, ועליו להניח אדניות. חשוב לדעת שלמרות שהמרפסת פעילה, במקרים רבים הדיירים אינם מרגישים בפעילות היונה, שיודעת בעזרת חושיה החדים מתי לצאת ולהיכנס לקן מבלי שהם ירגישו בכך.

הרחקת יונים מהבניין המשותף

הרחקת יונים מאדניות בנויות