ריסוס נגד ג'וקים

תכונות אופייניות בולטות:

התיקן הוא חרק בעל גלגול חסר, שקיבל את שמו העברי מתכונה האופיינית לו – הטלת ביצים לתוך תיק ביצים. מתיק הביצים, העשוי מקוטיקולה, בוקעים התיקנים הצעירים, הדומים מאוד להוריהם הבוגרים, ומתחילים את מסלול חייהם המסעיר. ריסוס נגד ג'וקים הוא מהריסוסים הנפוצים בישראל.
ארבעה מיני תיקנים מתוך המשפחה קובעים את משכנם בתוך ביתו של האדם:
התיקן האמריקאי:

085_2

התיקן הגרמני:

064_2

תיקן הפסים:

6088_2

והתיקן המזרחי.

התיקן האמריקאי, התיקן הגרמני ותיקן הפסים נפוצים יותר מהתיקן המזרחי, והם אחראים לעיקר הנזקים ולתדמית השלילית של התיקנים. התיקנים מוצאים במגורי האדם ובתשתיות השונות תנאים המאפשרים להם למצות את יכולת ההתרבות שלהם, בנוסף מצליחים התיקנים השונים להתפשט ולהגיע כמעט לכל מקום בו נמצא האדם בזכות יכולת התנועה בתוך תשתיות ויכולת התנועה כנוסעים סמויים בתוך מטענים שונים.

מזון

התיקן הנו אוכל כול, שנוהג לחיות בסביבות עתירות מזון, כגון: מחסני מזון, מטבחים, ומערכת ביוב, אך הוא מצליח לשרוד גם בסביבות שאין בהן כמעט מזון, כמו מחסנים ומקלטים.

מבנה גופו של התיקן

[תמונה שלא עובדת באתר הישן]

[תמונה שלא עובדת באתר הישן]

גופו של התיקן פחוס (גבו צמוד לבטנו) והוא נוהג להידחק אל תוך סדקים, המשמשים לו למחסה.
כמו לכל חרק, גם לתיקן יש שלד חיצוני קשיח, המכונה קוטיקולה, ואנו נתקלים בקוטיקולה במקרים הבאים:

  1. התיקן נוהג להתנשל מספר פעמים. את הנשלים (תיקנים ריקים או חלקי תיקנים) אנו עשויים למצוא במקומות שונים בבית, והם אינדיקציה להימצאותם של תיקנים במקום.
  2. לעתים כשאנו מפתיעים תיקנים במקומות המסתור שלהם אנו מוצאים תיקנים לבקנים, לא מדובר במין מיוחד אלא בתיקן שזה עתה עבר תהליך התנשלות, והקוטיקולה החדשה שלו טרם התקשתה והגיעה לצבעה הסופי והמוכר.
  3. הקוטיקולה היא מקור רעש הריסוק שאנו שומעים בשעה שאנו מועכים תיקן חסר מזל.

רגלי התיקן נקראות רגלי ריצה, ומעבר למהירות שהן מקנות לו, יש להן גם קרסים המאפשרים לו לטפס על משטחים מחוספסים, וכריות הדבקה המאפשרות לו ללכת על משטחים אנכיים חלקים.
קצב הריבוי של התיקנים, הסתגלותם לחיים לצד האדם בסביבת מגוריו, התפשטותם בתוך מערכת הביוב, ומערכת הפצת המזון, והעמידות שהם מפתחים לחומרי ההדברה – כל אלו יצרו את אחד המזיקים הנפוצים והקשים להדברה.

העברת מחלות לאדם

התיקנים משמשים כמעבירי מחלות בצורה מכאנית. הם "מטיילים" במערכת הביוב, ואחר כך על מזון, על משטחים לעיבוד מזון, ולעתים גם על גופנו, והם עשויים לשאת על גופם מחוללי מחלה שונים ולהעבירם אלינו. התיקן הבעייתי ביותר בהיבט זה הוא התיקן האמריקאי, השוכן בעיקר במערכות ביוב.

למרות שחלק גדול מתכונותיהם של מיני התיקנים דומות מאוד, כל אחד מבין ארבעת מיני התיקנים סיגל לעצמו דרך אחרת לנצל את משאבי האדם, וכתוצאה מכך האדם נאלץ לפתח דרכי לחימה שונות מאוד נגד כל תיקן ותיקן. לכן לכל אחד מהתיקנים הוקצה פרק נפרד שמפרט את תכונותיו ואת דרכי הלחימה בו, למעט התיקן המזרחי, שדרכי הטיפול נגדו דומות לאלו שננקוט נגד התיקן האמריקאי.

כל ג'וק מלך

בניגוד לנמלים או למיני חרקים חברתיים אחרים, שבהם רק המלכה, אחת מתוך אלפי נמלים, היא פורייה ומתרבה, אצל התיקנים כל ג'וק הוא מלך, וכולם מתרבים.
המשמעויות העיקריות שיש לקצב ההתרבות היא שגם נגיעות מינימלית שמתחילה בתיקנים בודדים, תהפוך בסופו של דבר לקטסטרופה.

[תמונה שלא עובדת באתר הישן]

נגיעות סמויה

נגיעות סמויה היא נגיעות בלתי מורגשת של תיקנים בודדים במקום מסוים. תחילתה של כל בעיית תיקנים היא בחדירתם של תיקנים בודדים למבנה או תשתית. בדרך כלל פעילותם של תיקנים אלה אינה מורגשת, ורק כאשר מתפתחים במקום מספר דורות, מתחילים הדיירים להרגיש בנוכחותם של התיקנים, שהופכת מסמויה לגלויה.

הנזקים שגורמים התיקנים

  • העברת מחלות
  • חדירה לציוד חשמלי וקצרים למעגלים חשמליים
  • לכלוך על ידי הפרשת גללים
  • מפגעי ריח מבחיל
  • חדירה למזון
  • מעוררים תחושת גועל

סיכום פרק התיקנים

בין אם אתם בעלי בית פרטי או בעלי מסעדה, או שאתם מנהלים מבני מגורים, תעשייה או משרדים – תנו דעתכם לכך שבכל מקום שחיים בו אנשים, קיימים כל התנאים המאפשרים לתיקנים חדירה למבנה והתבססות בתוכו, והדבר היחידי שהם צריכים מכם הוא שלא תבצעו פעולות מניעה שוטפות, ושתתעלמו או שתחשבו שאם הצלחתם למעוך או לרסס תיקן אחד או שניים – פתרתם את הבעיה.

 

ברוב המקרים יצליחו התיקנים לנצל את ההזדמנות של חדירה לסביבה לא מטופלת, ובמוקדם או במאוחר הם ישבשו את שלוות חייכם, במקרה הטוב, ויגרמו לנזקים לרכוש או למחלות לאדם, במקרה הרע. הדבר העיקרי שאנו יכולים לעשות נגד התיקנים הוא להכיר את תכונותיהם ואת הסימנים להימצאותם, להקפיד על סדר וניקיון, ולשמור על קשר עם מדביר שיבצע פעולות שוטפות של ניטור ומניעה נגד התיקנים השונים, בהתאם לצורך.

שאלות ותשובות

שאלה: האם ריסוס על אדן החלון יכול למנוע חדירה של תיקנים מעופפים או כל חרק אחר מלחדור לדירה?
תשובה: לא. על אדן החלון יש להתקין רשתות נגד חרקים, שהן הדבר היחיד שימנע באופן חלקי כניסה של חרקים לתוך הבית.

שאלה: מהי העונה העדיפה לריסוס נגד תיקנים?
תשובה: מומלץ לרסס בתקופת האביב והקיץ – עם קשר או ללא קשר לפעילות תיקנים. במהלך הסתיו והחורף מומלץ לרסס רק אם יש פעילות של תיקנים. אם עברתם לדירה חדשה, מומלץ לרסס רק במהלך האביב או הקיץ ולא מעבר לחודשים ספטמבר אוקטובר, אלא אם נצפתה נגיעות של תיקן גרמני או תיקן פסים.

שאלה: גיליתם נגיעות של תיקן גרמני או תיקן פסים בבית או במשרד, ואתם מתלבטים אם לרסס מכיוון שאתם צפויים לעבור בתוך כמה חודשים?
תשובה: מומלץ לפתור את בעיית התיקנים בטרם תעברו למקום החדש, מכיוון שקיים סיכוי טוב שחלקם יעברו יחד אתכם למשכנכם החדש, כנוסעים סמויים בתוך הרהיטים והציוד החשמלי. בשלב ראשון לא תשימו לב מכיוון שבדרך כלל מדובר בתיקנים בודדים, אבל בתוך כמה חודשים התיקנים יהפכו שוב למטרד בלתי נסבל.

שאלה: יש לי תיקנים בכל מיני גדלים וצבעים. האם מדובר בסוגים שונים?
תשובה: בדרך כלל כאשר נצפים במקום מסוים תיקנים בגדלים שונים, מדובר באותו מין של תיקנים אך בדרגות גיל שונות, והמשמעות העיקרית היא שאתם בבעיית תיקנים קשה.