חתולי רחוב ופרעושים

חתולי רחוב ופרעושים הם בעלי חיים נפוצים מאוד בסביבה העירונית. החתול הוא בעל חי טריטוריאלי, שחיה בסביבת בתים משותפים וניזון משלושה מקורות עיקריים: חדר האשפה, אוכל שמקבלים החתולים מדיירי הבניין, וציד עכברים, ציפורים ולטאות.

2016_07_25_pests_003

2016_07_25_pests_004

הבעיות שגורמים חתולי הרחוב

לכלוך והפיכת פחי הזבל.
הפחדת דיירי הבניין ולעתים נדירות ותקיפתם כמוצא אחרון.
רעש ויללות בתקופת הייחום וקרבות על טריטוריה.
תופעות אלרגיות אצל חלק מהציבור.
מפגעי ריח, גללים ושתן.
סכסוכי שכנים.
חדירה לתוך מנועי מכוניות חונות, בעיקר בחורף, על מנת להתחמם.
חדירה לבתים, בעיקר בקומות הקרקע.
המלטות בקומות הנמוכות בדירות, במחסנים, ובמקלטים.
חדירה לגגות רעפים ולתקרות מונמכות

2016_07_25_pests_005

המלטות הגורמות להופעת פרעושים.
אחת הבעיות הקשות בנושא חתולי הרחוב היא הוויכוח הציבורי שיש סביב הנושא. חלק קטן מהציבור שונא חתולים ומתעלל בהם, בעוד חלק גדול מהציבור מתעלם מהם, וחלק קטן אחר עושה כל שביכולתו כדי להגן על חתוליי הרחוב ולהאכיל אותם. ברוב הבתים המשותפים ניתן למצוא את שלושת סוגי האנשים, ואת החתולים כמובן. העיריות עומדות חסרות אונים אל מול השילוב בין חתולי הרחוב והתושבים בעלי האינטרסים השונים, ובפועל מסתובבים כולם עם תחושות לא נעימות באשר לחתולים. בעיית החתולים הולכת ומחמירה, ומדי שנה קיימים בארץ אלפי מקרים שבהם כתוצאה מהמלטות חתולים נפגעים התושבים בהתקפות של פרעושי החתול.

2016_07_25_pests_006

מה עושים?

חשוב להדגיש כי הפגיעה בחתול אסורה על פי החוק, והעבריינים צפויים לעונשים, והם אכן נענשים על כך. מה בכל זאת אפשר לעשות?
להתקין בחדר האשפה דלתות הנסגרות באופן אוטומטי.
לוודא שפחי האשפה תקניים וסגורים, והם מספיקים על מנת להכיל את כל הזבל שנוצר בבניין בהתאם לתדירות פינוי האשפה של העירייה.

2016_07_25_pests_007

לאטום ברשתות את כל הדלתות למחסנים ולחדרים המשותפים בבניין, על מנת למנוע חדירה של חתולות לשם המלטה.
כאשר בכל זאת הצליחה חתולה להמליט בתוך הבניין, במחסן או במקלט, אפשר לגרום לה לעזוב את המקום בצורה הבאה: להרחיק את החתולה מהגורים למרות איומיה, אך לא לפגוע או לגעת בהם. אחר כך יש לעזוב את המקום.. החתולה תחזור בתוך דקות ספורות. היא תבין שהמחבוא שלה התגלה והגורים מאוימים, והאינסטינקט שלה יהיה להעבירם למקום מסתור חדש בקרבת מקום. על ידי כך יקטן סיכון התקפת הפרעושים, והגורים ימשיכו לחיות ולא ייפגעו. יש להיזהר מהחתולה, שעלולה לתקוף. אם גורי החתולים מאיימים עליכם בשיניים חשופות, התייחסו לאיומים בכובד ראש, מכיוון שבניגוד לאמם, שכמעט תמיד תסיים את איומיה בבריחה, הגורים הקטנים לא תמיד יכולים לברוח ולכן הם ישרטו וינשכו אם תגעו בהם, ואתם עלולים להידבק במחלות שחלקן מסוכנות.
לפנות לעירייה בדרישה לסלק את החתולים מהבניין.
לדרוש מהדיירים שמאכילים את החתולים להפסיק להאכילם או להרחיק את תחנת ההאכלה לפינה מרוחקת בחצר.

עיקור חתולים

בחלק מהעיריות נהוג ללכוד חתולים, לעקר אותם ולשחררם בדיוק במקום שהם נלכדו בו. החתולים המעוקרים מסומנים על ידי גזירת הקצה העליון המחודד של אחת מאוזניהם בכדי שיהיה אפשר לזהותם ולמנוע לכידה נוספת בעתיד.
יתרונות וחסרונות השיטה:
יתרונות
החתולים לא מומתים.
נמנע עימות עם תושבים זועמים.
מושגת שליטה חלקית על התרבות החתולים.
העירייה מרוויחה נקודות זכות.

חסרונות

השיטה יקרה יחסית, ולכן מוגבלת בהיקפה.
חלק מהחתולים נמנעים מלהיכנס למלכודות.
העיקור לא מונע אף אחת מהבעיות שגורמים החתולים בסביבת תחנות ההאכלה.
כפי הנראה החתולות שלא עוקרו ממליטות חתולים רבים יותר, כך שהיקף אוכלוסיית החתולים לא קטן בצורה משמעותית.

הדרך להמתת החסד רצופה בכוונות טובות

הטיפול בהרחקת חתולים מחייב רישיון מתאים ללכידת חתולים ואישור מהווטרינר המחוזי. חתולי רחוב שנלכדים על ידי לוכד מוסמך, ברוב המקרים מורדמים על פי חוק מהסיבות הבאות :
לא ניתן העביר חתול לשטח חדש מכוון שהוא אינו מכיר את מקומות המסתור ואת מקורות המזון והמים בסביבה החדשה, ותגובותיו בדרך כלל יהיו למטפס על עץ ולהישאר עליו במשך ימים עד לאפיסת כוחות, או לבורח במשךך שעות מכוון שמכל מקום שהוא מגיע אליו הוא נרדף על החתולים המקומיים עד שהוא מגיע לאפיסת כוחות ומת. בכדי למנוע מהחתולים את המתות החסד או מוות בייסורים כתוצאה מהעברה לאזור בלתי מוכר יש לצמצם ככל הניתן את האכלת החתולים ואת גישתם לפחי הזבל ולמקומות מסתור וכך תקטן אוכלוסיית החתולים באופן טבעי. ולא יהיה צורך בויסות אוכלוסייתם על ידי הרשויות.

חתולים פחי הזבל ותחנות האכלה

בשנים האחרונות החליפו עיריות רבות את פחי הזבל, מהפחים הקטנים והשחורים לפחים גדולים וירוקים, עם מכסה. הסיבות להחלפת הפחים הייתה בין היתר בעיות תברואיות שנגרמו בעקבות חולדות וחתולים אשר נברו בפחי הזבל השחורים שהיו רעועים ואפשרו להם לחדור לתוכם ולהתרבות בסביבתם:

2016_07_25_pests_008

אך החלפת פחי הזבל לא תמיד שיפרה את המצב, שכן אוהבי החתולים, שנחרדו לגלות שהחתולים איבדו את מקור האוכל הזמין שהיה להם בסביבת פחי הזבל, התחילו להאכיל את החתולים בעצמם במקומות שונים ברחוב, על ידי פיזור מזון לרווחתם של החתולים. כמובן שלא רק החתולים נהנים מהאוכל הרב שנזרק לרחוב, אלא גם החולדות נהנות מהסעודה. החתולים השבעים הפכו לבטלנים מדושני עונג, היושבים בקרנות הרחוב כמו חבורת שיכורים ונמנעים מלמלא את חלקם המסוכן בהסכם ההיסטורי הבלתי כתוב בינם לבין האדם – ציד עכברים וחולדות.

חתולים "נגד" חולדות

אחד מהטיעונים המרכזיים של אוהבי החתולים שהם מעלים בשבחם של החתולים הוא שהם טורפים חולדות, טיעון שמשאיר את רוב הציבור חסר מילים. אך בפועל המציאות שונה מהסיבות הבאות:
כל אחד ממיני החולדות חי בסביבה שונה מסביבת חיו של החתול חולדת החוף חיה בתוך מערכת הביוב והיא כמעט ואינה פעילה על פני השטח והחולדה המצויה חי על עצים וחוטי חשמל וכמעט ואינה יורדת לפני השטח החתוליםם אינם פעילים באף אחד מהמקומות האלה.
המבנים והתשתיות מאפשרים לחולדות לעבור ממערכת הביוב ומהעצים ללא צורך להסתובב על פני השטח והחתולים לא מגעים למגע עם החולדות.
החולדות בעיקר חולדת החוף נחשבות לחיות אמיצות ותוקפניות והחתולים נמנעים מלהתעמת איתם.

2016_07_25_pests_009

החתולים מוצאים בסביבה עירונית מזון רב ואין להם שום צורך להתעמת על החלודות התוקפניות.

"צדיקים", מלאכתם נעשית בידי אוהבי החתולים

בסיפור על החתולים כולם מפסידים:

העירייה מפסידה

מוציאה תקציבים אדירים למימון פעולות הדברה שיעילותם מוגבלת נגד מכרסמים שמתרבים בהעדר אויב טבעי;
משלמת עבור עיקורים לא יעילים, אשר יותר מאשר על החתולים, משפיעים כנראה על גורמים שונים ברשויות, שאיבדו את כוחם ואת אומץ לבם לעמוד מול ארגונים אגרסיביים "שדואגים לרווחת החתולים";
משקיעה כוח אדם יקר בטיפול בתלונות בנושא חתולים שמגיעות על ידי אוהבי החתולים ועל ידי הסובלים מהם.
משקיע כסף וזמן בריסוסים נגד פרעושים הנוצרים בעקבות ההמלטות של גורי החתולים.

החתולים מפסידים

מכיוון שהאדם מתערב בחייהם באופן בוטה, מאכיל אותם וגורם להם לפתח בו תלות ולהתנוון:
האדם גורם להם להגיע להתפוצצות אוכלוסין, וכתוצאה מכך לסבול מקרבות קשים על טרטוריה, לכידות, עיקורים, סירוסים, כליאה במכלאות והמתות "חסד".

הציבור מפסיד

מכיוון שהוא איבד את הציד האולטימטיבי שיכול לתת מענה אמיתי לבעיית המכרסמים בסביבה העירונית.
הסביבה מפסידה מכוון שהחתולים טורפים ציפורים, לטאות, חד אפים, זוחלים, בעלי חיים קטנים אחרים, וגורמים לבעיות פרעושים שבעכבותיהם מרוססים אלפי ליטרים של חומרי הדברה באזורי מגורים במלחמה נגד הפרעושים.

חתולים בסביבה הכפרית

בסביבה הכפרית, באזורים שפחי הזבל בהם תקינים, וחתולים לא מקבלים ארוחות חינם וצדים למחייתם – היקף אוכלוסייתם נשמר בממדים סבירים, וכמות המטרדים שנגרמים לציבור יורדת ביחס לסביבה עירונית באותו גודל, שבה יש חתולים בכמות גדולה ולא מאוזנת.
צחוק הגורל הוא שהחתול, שיכול להיחשב לאחד מבעלי החיים האולטימטיביים ביכולת ההישרדות שלו, יודע להפעיל את יצר הרחמים אצל האדם ולוותר על כל החושים המדהימים שלו על מנת לזכות בארוחות חינם, להתנוון,, להתרבות ללא מעצורים, לסבול מבעיות אינספור כתוצאה מכך, ולהפוך מידיד, למזיק.

מחלות

החתולים מהווים מאגר של מחלות וטרינריות וזאונוזות, ומסכנים את חיות המחמד ואת הציבור.

חתולי רחוב ופרעושים

תרומת החתלתולים להתפתחות בעיית פרעושים בבניין המשותף

המלטות חתולים נמשכות במשך כל השנה, כאשר שיא עונת ההמלטות מתרחש באביב. הגורים נולדים חסרי אונים, עיוורים וללא יכולת תנועה.
הפרעושים, כמו טפילים מוצצי דם אחרים, נוהגים להביא את פוטנציאל הריבוי שלהם למקסימום בימים הראשונים לאחר המלטת הפונדקאי המועדף עליהם, ובתוך כמה ימים מתפתח בסביבת הגורים מוקד של אלפי פרעושים צמאיי דם, המסכנים את חייהם של החתלתולים. החתולה, שלא מצליחה למנוע את התופעה ונעקצת בעצמה, עושה את הדבר ההגיוני והפשוט ביותר מבחינתה: היא מעבירה את הגורים למקום אחר ומשאירה את רוב הפרעושים בסביבת המסתור שבו המליטה את הגורים. מאותו רגע שבו סיימה החתולה להעביר את הגורים, נשארים הפרעושים ללא מקור הדם המועדף עליהם, והם נאלצים לחפש קורבנות אחרים. אם ההמלטה התרחשה בסביבת אחד משבילי הכניסה לבית המשותף, בחניון או ליד חדר האשפה, יותקפו דיירי הבניין על ידי הפרעושים, שיקפצו על רגליהם כברירת מחדל. דיירי הבניין, שבשלבים הראשונים להתפשטות הפרעושים לא שמים לב אליהם, ימשיכו לצאת ולהיכנס לביתם כשהם עוברים דרך האזור הנגוע, וכך מופצים הפרעושים לחדרי המדרגות, למעליות, למכונית, לתוך הדירות ואפילו למקום עבודתם. וכך, בתוך ימים ספורים יכול להיווצר מצב שבו עשרות אנשים נפגעים מהתקפת פרעושים שהתחילה מחתולה אחת ומכמה גורים קטנים. שנראו בלתי מזיקים.

מארב פרעושים במקלט

אם החתולה המליטה בתוך המקלט או בכל חדר נטוש אחר בבניין, יתרחש תהליך מעניין אחר; כאשר יהפכו הפרעושים לבלתי נסבלים, תעביר החתולה את הגורים למקום אחר, והפרעושים יישארו ללא מקור דם.
כל הפרעושים הבוגרים ימותו ברעב בתוך כמה שבועות, אבל הגלמים, אשר מבינים שאין מה לאכול בחוץ מכיוון שהם נמצאים באזור ללא פעילות של יונקים, יכולים להישאר בדרגת הגולם עד שנה, וכשהמצב משתפר, ונכנס לחדרר הנטוש קורבן תמים, בתוך שניות בוקעים מהגלמים אלפי פרעושים וקופצים על רגליו.
הקורבן המופתע בורח מהמקלט או מהחדר הנטוש כל עוד נפשו בו, כאשר הפרעושים על רגליו, ומפזר אותם לאורך מסלול בריחתו. זהו בדיוק השלב שבו מוטל על ועד הבית למנוע כניסה לתוך החדר או המקלט הנגוע כדי למנועע את התפשטות הפרעושים בבניין עד לפתרון הבעיה בעזרת מדביר מזיקים. אחד הדברים המעניינים במארבי הפרעושים במקלטים הוא שבחורף הפרעושים אינם בוקעים מהגלמים, גם אם נכנס למקלט קורבן, ורק כאשר מגיע האביב והטמפרטורה הופכת לחמימה ומתאימה לפעילות, יפתיעו הפרעושים את הקורבן התמים, שלפעמים נכנס למקלט עשרות פעמים בחורף ולא קרה לו כלום.
יכולת ההתפשטות של הפרעושים מבוססת במידה רבה על זמינותו ועל ניידותו של הקורבן, ובבתים משותפים הפרעושים לא צריכים לחכות זמן רב עד שמישהו לוקח אותם מהלובי או מחדר האשפה לדירת הגג או למכונית.

משימות ועד הבית בזמן התקפת פרעושים בבניין

1. לאתר את כל המוקדים שיש בהם נגיעות של פרעושים בשטחים הציבוריים, לסמנם, ולהשתדל למנוע גישה לאזורים אלה.
2. להודיע לכל הדיירים על הבעיה במטרה למנוע את המשך התפשטותם לדירות, למכוניות, ולאזורים נוספים בבניין.
3. לפנות לחברות הדברה ולקבל הצעות מחיר לריסוס הבניין, דירות בבניין ומכוניות של דירי הבניין שהתגלו בהן פרעושים.
4. לרכז את מרב הדיירים שבביתם או במכוניתם יש פרעושים, ולקבוע עם חברת ההדברה מועד לטיפול.
5. לפנות לעירייה ולהזמין ריסוס לחצר הבניין.
6. לסגור ובמידת האפשר לנעול דלתות של חדרים ציבוריים, ולבצע ביקורות שוטפות אחת לFשבוע לאיתור דלתות פתוחות בבניין (ניתן להנחות את עובד הניקיון לבצע ביקורת זו).
7. לבצע פעילות לאיטום ורישות פתחים בהם אין דלתות או חלונות, או שקיימים בהם סורגים המפשרים לחתולים לעבור דרכם.
8. לבצע פעולות ניטור לאיתור פרעושים במהלך הטיפול ובימים שאחרי הטיפול, כפי שמתואר בפרק הפרעושים.
יש לבצע פעולות אלה ללא כל דיחוי כדי למנוע את החמרת הבעיה.

פעולות מניעה נגד פרעושים

מאחר שהתקפת פרעושים קשורה באופן ישיר להמלטות של חתולות, פעולת המניעה היחידה היעילה נגד פרעושים היא מניעת המלטות על ידי איטום חדרים ציבוריים בבניין וביצוע סדר וניקיון של גרוטאות וג'אנק בחצר; פעולות אלה יקטינו את פעילות החתולים בחצר וימנעו המלטות.
ריסוס בחצר או בבניין למניעת פרעושים אינו פותר את הבעיה, ולראיה כי בחלק גדול מהריסוסים המבוצעים בסביבה נגועה בפרעושים, צריך לחזור על הריסוס יותר מפעם אחת, מאחר שהבעיה לא באה על פתרונה, ולמרותת שהשטח מרוסס הפרעושים ממשיכים בפעילותם. לכן מי שמשלם למדביר על ריסוס מניעה נגד פרעושים, שם את כספו על מחוש הפרעוש.

מה העיריות עושות בנוגע לפרעושים?

מאחר שלפרעושים קצב התפשטות עצום, המבוסס על קורבנותיהם, בתוך זמן קצר הם יכולים לכסות שטחים של מאות עד אלפי מטרים מרובעים ממוקד הפצה אחד – העיריות נוהגות לרסס שטחים ציבוריים וחצרות בניינים משותפים שמתגלה בהם בעיית פרעושים, בהתאם לתלונות תושבים; אך לעתים הן מתנערות מאחריותן לנושא, מסיבות שונות. כדאי להתעקש עם העירייה או להזמין מדביר באופן פרטי.

התגוננות אישית של דיירי הבניין מפני הפרעושים

אם ראיתם או שמעתם שבאחד מהשטחים הציבוריים של הבניין התגלתה בעיית פרעושים, מומלץ לנקוט כמה פעולות באופן אישי על מנת להקטין את הסיכוי שהפרעושים יחדרו לתוך ביתכם;
1. יש להימנע מלהיכנס לאזורים נגועים בפרעושים.
2. אם אין לכם ברירה, ואתם חייבים לעבור באזורים נגועים בפרעושים בדרך לאוטו או במסדרונות בדרך לביתכם, מומלץ לבדוק היטב את המכנסיים. אם יש עליהם פרעושים, יש להשתמש במברשת כדי להוריד את הפרעושיםם מגופכם. את ההברשה יש לבצע רחוק ככל האפשר מפתח הבית או המכונית. כאשר אתם רואים על רגליכם פרעושים כשאתם נכנסים לבית, הורידו את הפרעושים במברשת בתוך האמבטיה ושטפו אותם בעזרת מים. אל תורידו את הפרעושים מגופכם בחדר המדרגות, מכיוון שהם ימתינו בסבלנות לכם או לשכנים.
3. יש להחנות את המכונית בסביבה ללא פרעושים.
הרשימה הבאה מתארת את השטחים שוועד הבית צריך להכיר ולבצע בהם ביקורות אחת לחצי שנה לפחות, בעצמו או בעזרת מדביר, כדי לאתר פעילות של מזיקים תברואיים או הזנחה שתאפשר למזיקים לפעול.

רשימת פעולות שגרתיות למניעת מזיקים בבניין באחריות ועד הבית

גינה וחצר

גיזום עצים שצמרתם נוגעת בקירות הבניין.

גיזום ענפי עצים או גדרות חיות שנוגעים בחוטי חשמל או טלפון

2016_07_25_pests_011

כריתת מטפסים.

דילול גדרות חיות ועקירת צמחיית גינה מתפשטת.

איתור והרחקת ג'אנק מכל סוג.

וידוא כי כל מכסי בורות הביוב תקינים, אטומים ונגישים.

ביקורת בתוך הבניין

ביצוע ביקורת אחת לחצי שנה בבניין במקומות הבאים: מקלט, כל החדרים הציבוריים, וארונות תשתית. מטרת הביקורת:
איתור מחסנים מאולתרים שיוצרים הדיירים בתוך הארונות והחדרים הציבוריים השונים, ופינויים.
וידוא שכל דלתות החדרים הציבוריים סגורות, כולל דלתות יציאת החירום של המקלט.

גג

יש לעלות לגג ולנסות לאתר פעילות של יונים בין התשתיות השונות על הגג.

2016_07_25_pests_012

כאשר מדובר בגג רעפים, יש להיכנס לחלל הגג ולנסות לאתר פעילות של יונים או מכרסמים.

2016_07_25_pests_013

2016_07_25_pests_014

חניון תת קרקעי

יש לוודא ששער החניון אינו מאפשר חדירת חתולים לחניון.

חתולים

עיקור חתולים ודרישה ממאכילי החתולים להעביר את תחנת ההאכלה מהכניסה לבניין לפינה מרוחקת בחצר.
ביקורת בחדרי הזבל והתקנת קפיץ סגירה לדלת חדר הזבל.

כללי

מעקב אחר פעילות יונים.
ביצוע ביקורת בגמר עבודתם של בעלי מקצוע ווידוא שלא השאירו פתחים במבנה בנקודת חדירת תשתיות לתוך הבניין.
הזמנת מדביר לביצוע הדברת תיקנים פעם בשנה באביב ולביצוע ביקורת מזיקים כללית בבניין.
יש לנסות לתאם את פעולת הדברה עם בניינים שכנים.

דירות לא מאוכלסות

דירות שאינן מאוכלסות – בין אם דייריהן נמצאים בחופשות ארוכות, או שהדירות לא נמכרו או הושכרו או שהדיירים עברו לבית זקנים או נפטרו – הופכות לעתים למוקדי פעילות למזיקים התברואיים.
מזיקים תברואיים, כמו יונים, חולדות, וחתולים, יודעים לאתר בחושיהם החדים מקומות שאין בהם פעילות של האדם, ולפעול בתוכם. לעתים פעילות זו משפיעה על דירות שכנות. על ועד הבית לדרוש מבעל הדירה כי מיופה כוחח מטעמו או הוא בעצמו – יהיה זמין עם מפתח למקרה שתתעורר בדירה בעיה.

על בעיית תיקנים בבית המשותף