ריחות רעים – הסיבות ואיך להפטר מהם

ריחות רעים הם בעיה נפוצה יחסית, הנובעת מסיבות שונות ומגוונות, שחלקן קשור באופן ישיר לתחום ההדברה. במקרים רבים יש השפעה ישירה של שיטת הבנייה על הופעת ריחות כמו גם על היכולת לאתר את מקור הריח ולהרחיקו.

הבעיה הראשונה וה"קלאסית" של ריחות היא בעיית הפגרים. קיימים כמה סוגים של פגרים העשויים להופיע בתוך מבני מגורים, משרדים ומבני תעשייה.

פגר אחד או יותר של חולדה או עכבר שמתו כתוצאה מפעולת הדברה

אם בוצעה במבנה פעולת הדברה נגד מכרסמים, ומספר ימים לאחר מכן הופיע ריח לא נעים במבנה סביר להניח שמדובר בפגר, ניתן לנסות לאתר אותו בכמה דרכים. תחילה יש להפסיק את פעולת המזגנים על מנת למנוע העברה של ריח ממקום למקום. יש לפתוח את כל הדלתות והחלונות ולאוורר את המבנה למשך זמן ארוך ככל שניתן. לאחר מכן יש לעמוד במרכז החדר או המסדרון שבו אתם מריחים את הפגר ולסרוק את שטח הרצפה, בפרט מאחורי דלתות ומתחת לארונות ושולחנות.
במקרים רבים יימצא הפגר על הרצפה בקרבת מקום, לכן מומלץ לערוך סריקה יסודית לפני שמבצעים פעולה דרסטית בלתי הפיכה. אם הפגר לא נמצא על הרצפה, יש להמשיך בסריקה.

שימו לב לרמזים הבאים:
לריח יש תכונה להילכד בתוך חללים, ולכן כאשר פותחים חדר או תקרה צפה וניתן לחוש בריח ביתר שאת, כנראה שהפגר מצוי בקרבת מקום.
זבובי בשר או רימות מעידים על כך שהפגר מצוי בקרבת מקום. יש לסרוק תקרות: הריחו את פתחי מיזוג האוויר כאשר המזגן אינו עובד. אם הפגר נמצא בתעלת המיזוג, הריח בפתח תעלת המיזוג יהיה בלתי נסבל. בדקו תנורי בישול ומנועים של מקררים. הריחו את כל השקעים והמתגים החשמליים בקירות. ייתכן שהפגר נמצא בתוך תעלות חשמל או בקיר גבס.
חפשו על הקירות כתמי דם שנזלו מהפגר.
אם לא מצאתם את הפגר בכוחות עצמכם, פנו אל המדביר אשר ביצע את ההדברה ובקשו שיאתר את הפגר. למרות שפעולה זו יקרה, לפעמים רק המדביר המנוסה יצליח להוביל למקור הריח, וסביר להניח שאם המדביר שלכם בעל ניסיון, הוא כבר היה בסרט הזה.
פגרים נפוצים נוספים שעשויים להיות בתוך מבנה הם פגרי יונים. כפי שנכתב בפרק על היונים, לעתים קרובות הן מוצאות את משכנן בתוך מבנים, לא פעם במרחק של מטר אחד או שניים מהאדם, במסתורי כביסה ובתקרות צפות. אחוזי התמותה של יונים וגוזלי יונים גבוהים באופן יחסי, ובמרבית הקנים ניתן למצוא לפחות פגר אחד של גוזל או של יונה בוגרת. הריח הופך בלתי נסבל כאשר הקן קרוב מאוד. במקרה זה קל מאוד לאתר את מקור הריח, אולם הרחקתו עשויה להיות קשה ויקרה, מכיוון שלעתים הגישה אליו מסובכת. גם במקרה זה יכול מדביר לפתור את הבעיה.
אם במבנה מצויות יונים, ומופיע ריח של פגר, מומלץ להתחיל את הסריקה באזור הקינון. סביר להניח ששם נמצא הפגר.

לא מצאתם את הפגר – מה לעשות?

אם לא אותר מקור הריח, ניתן להשתמש במגוון חומרים היכולים לסייע בהפגת ריחות אורגניים. חומרים אלו ניתנים להשגה בחברות העוסקות בנושא ריחות. אבל שימו לב, אינכם צריכים בושם, אתם צריכים חומר שמפרק מולקולות של ריח, אז התעקשו ובקשו דוגמאות.

תוך כמה זמן יעלם הריח

גם לאחר שמקור הריח סולק, הריח עשוי להישאר בסביבה עוד כמה שעות. אם הריח הרע נשאר באוויר יותר מיום אחד למרות שהפגר הורחק, כנראה שיש יותר מפגר אחד. במקרה זה קחו אוויר והתחילו את החיפוש מחדש.
אם לא מצאתם את הפגר הריח יעלם כעבור שבוע בערך

ריחות עובש

ריחות עובש ניתנים להפגה בכמה שיטות:

  1. אוורור וחשיפה לשמש, ככל שהדבר אפשרי. פעולה זו מסייעת בייבוש העובש ומשמשת גם כפעולת מניעה.
  2. חומרים סופחי לחות כפעולת מניעה.
  3. חומרים לריסוס ישיר על העובש, הן להשמדת הפטרייה והן כפתרון בעיית הריח.
    אם לא תיעשה פעולה של ייבוש הסביבה, הורדת רמת הלחות ואוורור החדר העובש עשוי להופיע שוב. למרות שמדבירים משתמשים בחומרים שיכולים לפתור את בעיית העובש, חשוב לזכור שהטיפול בעובש הוא סביבתי בעיקרו.

ריחות רעים מהביוב

לעתים מתעוררת בעיית ריח הנובעת ממערכת הביוב. מדובר בדרך כלל בצינורות אוורור של מערכת הביוב המגיעים עד לקצה הגג, שתפקידם לאפשר לגזים שונים להיפלט ממערכת הביוב. כאשר מתעוררת במבנה בעיית ריח, יש לאתר צינורות אלו ולבדוק אם הם מקור הריח, ואם כן, יש לפנות לשרברב על מנת לפתור בעיה זו.

בתי מנורה

בתי מנורה ישנים גורמים לבעיות ריח בזמן הפעלת המנורה. אם מתעוררת בעיית ריח בדירה, יש לבחון את כל בתי המנורה באזור שקיימת בו בעיית הריח, על ידי הדלקת כל אחת מהמנורות בנפרד. אם התגלה בית המנורה בעייתי, יש להחליפו.

תעלות תקשורת ותשתיות

לעתים מתעוררת בעיית גזים בתוך מערכת התעלות התת קרקעית להולכת תשתיות שונות. גזים אלו עלולים לעתים רחוקות לחדור לתוך מבנים. המקרה הקיצוני ביותר שנתקלתי בו היה בניין בן 25 קומות במרכז תל אביב, שבאופן מפתיע התפתחה בו בעיית ריח חריף שחדר לתוך חלק מהמשרדים וגרם לעובדים לבחילות קשות. לאחר סריקה שנמשכה יומיים, הסתבר כי בתעלה תת קרקעית כלשהי, שהוליכה כבלים לבניין, התפתח ריח חריף מאוד, שחדר לבניין והגיע עד לקומה 25.
המקומות שנסרקו בבניין היו:

  1. מערכת מיזוג האוויר.
  2. כל חדרי המדרגות בבניין.
  3. מערכת המים.
  4. מערכת הביוב.
  5. בורות ביוב וכל התעלות התת קרקעיות שהובילו תשתיות לבניין.

החברה שהייתה אחראית על הכבלים טיפלה במקור הריח והבעיה נפתרה.