אופן ביצוע הבדיקה – האם יש ג'וקים בבית?

יש לפנות זמן לביצוע הבדיקה, ומומלץ לבצעה כשעתיים לפני החשכה, כדי לנצל את אור השמש ולסיים את הבדיקה לפני החשכה. הדבר מאפשר לזהות יונים החונות חניית לילה על קירות המבנה או על הגג. יש להצטייד בפנס רב עוצמה על מנת לסרוק פינות חשוכות בתוך ארונות ובתוך הגג.
התחילו את הבדיקה בסריקה חיצונית של המבנה, במטרה לאתר פעילות יונים. המקומות שיש לסרוק:

  • גג: תשתיות, דודי שמש, מזגנים
  • גג פנימי: יונים/חולדות
  • טיח: חולדות
  • בורות ביוב: גישה
  • חומה
  • חלונות: יונים וחולדות, רשתות על החלונות
  • דלתות החריץ מתחת לדלת
  • משקופים: אבקניות/טרמיטים
  • בתוך כל ארונות המטבח: חרקי מזון

תיקנים

קיימים שלושה סוגים של תיקנים המבקרים בדירות מגורים בתוך ארונות המטבח ובחלקים אחרים של הבית;

תיקן אמריקאי

20160724_001

התיקן האמריקאי בדרך כלל מסתתר, וקשה לראותו, אך אל דאגה! הוא ידוע כתיקן מתחשב מאוד, המשאיר אחריו סימנים:

ריח: תיקן אמריקאי בנגיעות גבוהה גורם למפגעי ריח קשים בארונות, ובעיקר בארונות סגורים. בארון מטבח שאין בו מזיקים, עובש או בעיות לחות – לא אמור להיות ריח. לכן, אם אתם מריחים בארונות המטבח ריח של עובש או ריחות חריפים שאינם מוכרים, עליכם להמשיך לסרוק את הארון ולחפש את הסיבה לכך.
תיקן אמריקאי בנגיעות נמוכה לא גורם בדרך כלל לריח אבל ניתן יהיה למצוא את סימניו.
התיקן האמריקאי מתפשט לכל חלקי הבית אם כי הוא בדרך כלל יהיה בנגיעות נמוכה ולכן יהיה קשה לאתר את סימניו מחוץ למטבח.
תיקי ביצים: מודבקים בדרך כלל בתוך ארונות בחלקם העליון, בתחתית המדפים או בגב המגירות.
3919
גללים: גודלם כגודל גללי עכבר, והם קטומים בקצוות. תמצאו אותם בתפזורת על מדפים או בתוך מגירות.

2828

חלקי תיקנים: שאריות נשל וחלקי תיקנים.

8944

בורות ביוב בבית קרקע

יש לבדוק את מיקום כל בורות הביוב. לעתים בורות הביוב מכוסים באדמת מילוי, בדשא ובצמחייה, או שמונחים עליהם חפצים שונים המונעים את פתיחתם. משכנו העיקרי של התיקן האמריקאי הוא בבורות הביוב, וללא גישה קלה לבורות אלה הטיפול כנגדו לא יתבצע במלואו. לכן יש למפות את כל בורות הביוב ולוודא שיש אליהם גישה וכי הם ניתנים לפתיחה.

תיקן פסים והתיקן הגרמני

אלו הם שני מינים של תיקנים קטנים, הנוהגים לחדור לתוך ציוד חשמלי, להתחבא בתוך סדקים, ולחדור לאריזות מזון, וכך הביא אותם הדייר הקודם לביתכם החדש.
יש להוציא מגירות מתוך ארונות המטבח ולנסות לאתר תיקי ביצים ותיקנים בוגרים הצמודים לדופנות הארונות ולמגירות עצמן.

5835

גללים: גללים בגודל גרגירי חול ובצבע שחור. בארונות מטבח שיש בהם נגיעות של תיקן פסים או תיקן גרמני בדרך כלל יתרכזו הגללים על המדפים מתחת לצירי הדלתות.
יש לנסות להרים את מדפי הארון על מנת לגלות תיקנים המתחבאים בסדק בינם לבין דפנות הארון.
אם זיהיתם בארונות המטבח תיקן פסים, ייתכן כי הוא נמצא גם בתוך ארונות נוספים בבית. כמו ארונות בגדים וויטרינות.

תיקנים במקרר: יש לבדוק את גומיות המקרר על ידי קיפולן במטרה לגלות נגיעות תיקנים במקרר.
4541

מחושים: את שלושת מיני התיקנים ניתן לזהות גם בזכות המחושים המבצבצים לא פעם מסדקים בארונות.

20160724_002

תיקן פסים בארונות הבגדים והספרים וברהיטים

תיקן הפסים נוהג להתפשט בכל הבית ולחדור לתוך ארונות בגדים, לארונות ספרים, לכל מקום שיש בו או שהיו בו אריזות קרטון או ביגוד ממקור טבעי, או לרהיטים עשויים מעץ. רמת הנגיעות של תיקן הפסים בארונות המטבח תהיה בדרך כלל גבוהה, וקל מאוד לזהות את נוכחותו על-פי הפרשותיו, תיקי הביצים שלו, חלקי תיקנים התיקנים עצמם. ואולם, בכל שאר המקומות בבית רמת הנגיעות שלו תהיה בדרך כלל נמוכה ביותר ויהיה קשה מאוד לאתר סימני נגיעות כגון תיקי ביצים או גללים. לכן פעולות ניטור לתיקן פסים צריכות להתבצע באופן יסודי באמצעות פנס.

הדופן הפנימית של ארון המטבח: יש לוודא שהדופן הפנימית של ארון המטבח (גב הארון) תקינה ואוטמת את הארון. אם קיימים בדופן סדקים או חורים או אם היא מנותקת מארון המטבח, בסופו של דבר ייכנסו דרך הפתחים תיקנים או מכרסמים.
ברוב ארונות המטבח קיימים בדפנות הארון פתחים המשמשים למעבר צנרת מים וחשמל. אחרי שהעברתם את הצנרת דרך פתחים אלה, מומלץ לאטום אותם בנייר דבק או באמצעֵי אטימה אחרים המיועדים לכך.

20160724_003

חרקי מזון בארונות המטבח:

אם הדייר הקודם "גידל" בארון המטבח חרקי מזון, סביר להניח שחלקם נשארו שם, והם ממתינים לכם. על מנת לאתרם יש לפתוח את הארונות ולסרוק אותם בקפידה בחיפוש אחר חיפושיות קטנות. מקום המסתור העיקרי של חרקי המזון בארונות ריקים הוא בסדקים שיוצרים המדפים בינם לבין דופנות הארון. על מנת לאתרם יש להרים את המדפים. אם זיהיתם חיפושיות קטנות או קורים, סביר שהדייר הקודם ניזון גם מחרקי מזון שלא במודע. בדרך כלל אם קיימת נגיעות, היא מתמקדת רק בארונות שאוחסן בהם מזון.
ההבדל העיקרי בין תיקנים קטנים שזה עתה בקעו לעולם מתיק הביצים לבין חיפושיות בגדול זהה, הוא שמחושי התיקנים ארוכים מאורך גופם ואילו מחושי החיפושיות לרוב קצרים מאורך גופן.

עש בארונות במטבח

חיפוש עש בתוך הארונות זהה לחלוטין לחיפוש חרקי מזון או תיקנים, אך הסימנים הבולטים ביותר של עש במטבח יהיו דווקא על הקירות, בסמיכות לתקרה, שם נוהגים זחלי העש להתגלם בתוך קורים. כמו כן ניתן לזהות את פרפרי העש כשהם נחים על הקירות או בתוך הארונות. הטיפול יהיה על-ידי הסרת כל הגלמים מהקירות, ניקוי יסודי של הארונות, וריסוס פנימי שלהם על-ידי מדביר.
הפתרון לחרקי מזון ועש במטבח הוא פשוט, ובדרך כלל עצם עזיבת הדייר הקודם וניקיון יסודי יפתרו את הבעיה ללא צורך בריסוס מיוחד.

ארונות בגדים

מזיקי בדים, עשים ועוריות.
בארון בגדים ריק שהיו בו בגדים נגועים בעש או בעוריות ניתן למצוא את הסימנים הבאים:
חלקי חרקים, קורים, גלמים, פרפרי עש חיים או מתים, עוריות חיות או נשלי עוריות, חיפושיות עוריות חיות או מתות, גלמים בתוך פקעת, וקורים בחלק העליון של ארונות או קירות.
אם מצאתם את אחד הסימנים הללו, יש לבצע ניקוי יסודי עם שואב אבק בתוך הארון, מעליו ומתחתיו. פעולה זו חשובה, והיא משיגה בדרך כלל תוצאות טובות מאוד מאחר שהיא מנקה גם גלמים שלא נפגעים בריסוסים. אם אינכם שקטים, אתם יכולים להזמין מדביר שיבצע בחדר טיפול נפח.
בכל מקרה יש לקרוא בעיון רב את הפרק על אודות חרקי האריגים.

טרמיטים

סימני נגיעות אופייניים לטרמיטים יהיו בחלקי העץ של הדירה, כגון במשקופי עץ של דלתות וחלונות, או על קירות. חלק מבעלי הדירות לא יספרו לקונה שבעבר [או בהווה] הייתה נגיעות של טרמיטים בדירה, ובחלק מהמקרים הטרמיטים יהוו זרז למכירת הדירה.

נגיעות במשקופי עץ: הסימן המובהק ביותר לטרמיטים הוא סימני התפוררות בחלקו התחתון של המשקוף. אם אין סימני התפוררות יש ללחוץ באמצעות מברג שטוח רחב לכל אורך המשקוף והפנלים, ולנסות לאתר מקומות שהמברג חודר בהם לתוך העץ. במידה והצלחתם לחדור עם המברג לעץ, זוהי עדות כמעט ודאית לנגיעות טרמיטים. את הבדיקה יש לבצע בכל המשקופים בבית.

8722

20160724_004

מחילות חול: יש לנסות לאתר מחילות חול שהטרמיטים נוהגים לבנות בכדי לנוע על פני השטח בצמוד למשקופים או לרהיטי עץ קבועים.

6354

20160724_005

20160724_006

כמו כן ניתן לאתר לא פעם גרגירי חול בצבע שחור בנקודות החיבור בין הארון לקיר או לרצפה. הדבר מעיד על פעילות טרמיטים בבית.

טרמיטים בארונות המטבח: הסימנים לארונות מטבח נגועים בטרמיטים הם גרגרי חול צמודים לסדקים בארון, מחילות בוץ, וחלקי ארון מתפוררים.

6358

סימנים לטיפול בטרמיט
תיקוני צבע או עץ במשקופים, מילוי חלקי משקוף בגבס, סימני קידוח חורים ברצפה לאורך הפנלים הסתומים בגבס או בסיליקון מעידים על טיפול שבוצע בעבר נגד טרמיטים.

20160724_007

6518

כנפיים של טרמיטים ומלכות מתות
אם היה בבית מעוף כלולות, ניתן לעתים למצוא בבית מלכות מתות או כנפי טרמיטים במקומות מסתור שלא בוצע בהם ניקיון יסודי.

0992

משמעות הטרמיטים
המשמעות של נגיעות טרמיטים בבית היא שבמוקדם או במאוחר הם יחזרו לפעול ולפגוע ברהיטי עץ, במשקופים ובמוצרי נייר. עלות הטיפול נגד טרמיטים נע בין 1000 ל- 2000 ש"ח בדירת מגורים ממוצעת, לא כולל החלפת משקופים ונזקים לרכוש.

20160724_008

כמו כן צריך לבדוק מהו הנזק שנגרם למשקופים, ואם הם מספיק חזקים להחזיק את הדלתות.
הטרמיטים פועלים בבתים צמודי קרקע וגם בדירות מגורים בקומות גבוהות.

בדיקת בתים ודירות חדשות