פירוט סוגי רעלים תברואיים לחרקים

ינשוף

זרחן אורגאני

זוהי קבוצת רעלים הפוגעת במערכת העצבים של חרקים ובעלי דם חם. קיימים סוגים שונים של זרחנים אורגאניים, חלקם מאושרים לשימוש כרעלים תברואיים. ניתן למצוא אותם כרעלים בתחום הווטרינרי, וכרעלים חקלאיים להדברת מזיקים. צבאות שונים עושים שימוש בזרחנים אורגאניים כנשק כימי להשמדה המונית.
כל סוגי הזרחנים האורגאניים רעילים לבעלי דם חם והם יכולים לפגוע באדם או ביונקים אחרים בעקבות חשיפה ישירה לרעל בזמן היישום שלו או כתוצאה ממגע, בליעה או נשימה, ולגרום לפגיעות אקוטיות או כרוניות מחשיפה לרעל שרוסס על תשתיות או על מזון.
הזרחנים האורגאניים התברואיים שנמכרים כרעלים לשימוש אישי כאירוסולים או המיושמים על ידי מדבירים בבתים – בטוחים לשימוש בסביבת האדם בתנאי שכל הדרישות הבטיחותיות הכתובות על התווית מולאו.

הגבלות בשימוש בזרחנים אורגניים

בקיץ 2006 היו אמורות להיכנס לתוקף הגבלות לשימוש בזרחנים אורגניים כרעלים תברואיים. הסיבות להגבלות אלה לא נבעו מרמת הרעילות הגבוהה באופן יחסי של הזרחנים האורגניים ביחס לפריטואידים, אלא מהסיבה שהזרחנים האורגניים חשודים כמסוכנים לנשים בהריון ולתינוקות. הגבלות לשימוש בזרחנים אורגניים כרעלים תברואיים קיימות גם בארצות הברית מסיבה זו. קבוצת מדבירים שהתארגנה בעצמה, וחברות ישראליות לייצור רעלים, פנו לבית משפט והצליחו להשיג עיכוב הכנסת ההגבלות לתוקף, בטענה שאין לזרחן האורגני תחליף ראוי שיכול למלא את מקומו בהדברת המזיקים הקשים, כמו פרעושים וטרמיטים, ובטענות נוספות הנוגעות לרמת הרעילות. נכון לשנת 2006 נדחתה כניסת ההגבלות לתוקף עד לסוף 2007.

פירתרום, רעל צמחי

פירתרום הוא רעל המופק מפרח החרצית. הוא פוגע במערכת העצבים של החרק והנו בעל רעילות נמוכה באופן יחסי לבעלי דם חם.
הפירתרום הנו רעל בעל שארתיות נמוכה ולכן כמעט לא נעשה בו שימוש.

פריטואידים סינטטיים

קבוצה של חומרי הדברה דומים בתכונותיהם לפירתרום אך עשויים מחומרים כימיים. הפריטואידים פוגעים במערכת העצבים של החרק והם בעלי רמת רעילות נמוכה לבעלי דם חם. השימוש בפריטואידים הסינטטיים רווח בקרב מדבירים וכן באירוסולים לשימוש ביתי, והם הבסיס לפרסומים של חברות הדברה רבות בנוגע לריסוס בחומרים צמחיים.
היפגעות מכמות גדולה של פריטואידים או בליעתם יגרמו להרעלה או לאלרגיות קשות.

קרבמטים

קבוצת רעלים נגד חרקים, שאינם נפוצים. הקרבמטים רעילים גם לבעלי דם חם.

פחממנים כלוריים

הרעל הכימי הראשון שפותח ונעשה בו שימוש רחב היקף מוכר בציבור כרעל בשם DDT . הפחממנים הכלוריים אסורים לשימוש כמעט בכל סוגי ההדברה התברואית, מאחר שהם לא מתפרקים במשך שנים ארוכות והם עשויים לגרום להרעלות משניות כרוניות לבעלי חיים, בכללם האדם.

ממסים

כדי שניתן היה להשתמש ברעל יש ליצור תרכובת של חומרים שיאפשרו לרעל להיות מאוחסן במכלים כרעל נוזלי, להתערבב במים, להתפזר בסביבה ולהיות פעיל.
החומר העיקרי שמעורבב בו הרעל נקרא ממס. יש כמה קבוצות עיקריות של ממסים, חלקם רעילים לבעלי דם חם.
הממס הבעייתי ביותר ונפוץ באופן יחסי נקרא קסילן, והוא עשוי לגרום לפגיעות כרוניות או לתופעות הרעלה, ובכל זאת הוא מותר לשימוש בחומרי הדברה תברואיים. הקסילן מופיע גם ברעלים מקבוצת הפריטואידים וגם ברעלים מקבוצת הזרחנים האורגניים.
הממס הכי פחות בעייתי הוא מים.

MLO

MLO הוא תוצר של נפט המיועד לפגיעה בזחלי יתושים. אופן היישום שלו הוא ריסוס על מקווי מים. יתרונו הגדול של ה-MLO הוא שתוך שעות ספורות הוא מתפרק ומפסיק לזהם את הסביבה. ל-MLO הנחיות ברורות הכתובות על תווית התכשיר באשר למקווה המים שהוא מותר לשימוש בו, ויש להקפיד על הנחיות אלה, מכיוון ששימוש שלא בהתאם להוראות עשוי לגרום לפגיעה חמורה בבעלי חיים החיים במים.

IGR – תכשירים מווסתי גדילה

הורמון גדילה

הורמון המשבש את תהליך ההתנשלות של החרק ועל ידי כך מונע מדרגות צעירות להתנשל. בסופו של דבר ה- IGR גורם למוות של החרק.

הורמון נעורים

הורמון המשבש את תהליך הגלגול וגורם לחרק לעצור את המעברים בין השלבים שמהביצה לזחל, מהזחל לגולם, ומהגולם לחרק הבוגר.

BTI

חומר הפוגע בזחלים של יתושים ובזחלים של משפחת הפרפרים, המופק מחיידק הבצילוס. ה-BTI נחשב לחומר סלקטיבי. הוא פותח באוניברסיטת באר שבע על ידי פרופסור יואל מרגלית.

גזים

השימוש בגזים בהדברת מזיקים תברואית נעשה בעיקר לצורך הדברת חרקי מזון וחרקי עץ. קיימים שני סוגים עיקריים של גז שנעשה בהם שימוש בתחום התברואי, פוספין ומתיל ברומיד.
לשימוש בגז יתרונות וחסרונות רבים.

יתרונות

1. הגז הוא חומר לא שארתי המאפשר לבצע פעולת הדברה נגד חרקים במזון בשלבי הייצור והאחסנה ובגידולים חקלאיים.
2. לגז כושר חדירות מעולה. בשימוש נכון הוא חודר לתוך אריזות מזון ולתוך המזון עצמו, ובגמר פעולת האיוד הוא מתנדף מהמזון מבלי להשאיר שרידי רעל.
3. השימוש בגז מאפשר לטפל בכמויות עצומות של מזון במחסנים, בסילואים, ובמכולות בקלות רבה.
4. גז מאפשר לטפל בעץ ובמוצריו.

חסרונות

1. הגזים השונים רעילים מאוד והם עלולים לגרום לפגיעות קטלניות למדביר, ללקוחותיו ולעוברי אורח.
2. לעתים קשה לגרום לגז להתאדות, דבר היכול לעכב את החזרה לשגרה.
3. חלק ממיני החרקים פיתחו עמידות לגזים.

פוספין

הגז מופיע כגלולה שהופכת לגז עם חשיפתה ללחות באוויר.

מתיל ברומיד

המתיל ברומיד מופיע בבלונים.
המתיל ברומיד נחשב לגז הפוגע בשכבת האוזון והוא נאסר לשימוש כמעט לחלוטין על ידי האו"ם, בהסכם הנקרא פרוטוקול מונטריאול, וחתומות עליו מדינות רבות ובהן ישראל.

לשיטות השונות ליישום רעלים