שיקולים בהפעלת רעלים

ינשוף

מאחר שלשימוש ברעלים מגבלות רבות, בהיבטים הבטיחותיים, בנזקים לסביבה וביכולותיהם האובייקטיביות, השימוש בהם צריך להיעשות בצורה מושכלת, תוך כדי מודעות ותחת ביקורת. על מנת להשתמש ברעלים בצורה בטוחה ויעילה, חשוב לשים לב לפרטים הבאים:

1. מהי הסביבה שהשימוש ברעל נעשה בה.
2. מיהם האנשים הגרים בסביבה, מיהם השכנים ומהו אופי הפעילות בסביבה, לדוגמה: האם מדובר בדירה, בחצר, בשכונת מגורים, במטבח מסחרי, באזור נופש, או באזור תעשייה?
3. כלפי אילו בעלי חיים מבוצעת פעולת ההדברה, מי הם בעלי החיים שאיננו רוצים לפגוע בהם אבל הם קיימים בסביבה האם מדובר בבעלי חיים מבויתים או בחיות בר?
4. מהו סוג הרעל, למה הוא מתאים, מהן הנחיות הבטיחות, מה ההשפעות הסביבתיות של הרעל, ובאיזה ציוד צריך להשתמש על מנת ליישם את השימוש בו בצורה בטוחה ויעילה. האם כל ההנחיות לשימוש ולבטיחות הכתובות על תווית המוצר ניתנות ליישום? האם למשתמש יש את הרישיון המתאים לשימוש ברעל?
5. באיזו שעה אתם מתכוונים לרסס, ומהן המשמעויות לשעה זו מבחינת הצלחת הטיפול וההשפעות הסביבתיות, כמו למשל רוחות.
6. כמה זמן צריך להמתין לפני שחוזרים לפעילות בשטח. מהן שעות הפעילות של האנשים בסביבה?
7. האם העונה שהריסוס נעשה בה מתאימה לסוג המזיק שאנחנו רוצים לפגוע בו?
8. מה תהיה תגובת המזיק לריסוס? בתוך כמה זמן הוא צפוי למות, היכן זה יקרה, ומה הוא יעשה במהלך הגסיסה? האם עשויה להיגרם הרעלה משנית מהפגר?
9. חשוב מכול: מהם ההיבטים הסביבתיים והבטיחותיים שנגזרים מן השימוש ברעל ביחס לנושאים הרשומים. ברוב המקרים התשובות לשאלות אלה יכולות להינתן רק על ידי מדביר מוסמך שבחן את השטח ואת המזיקים הפועלים בו.

חוק התווית

חוק התווית הוא חוק מדינה המחייב את יצרן הרעלים, את המשווק ואת המשתמש – להשתמש בתכשיר ההדברה אך ורק על פי ההנחיות המופיעות על אריזת התכשיר.
החוק מחייב להצמיד לכל אריזה של תכשיר הדברה הנחיות לשימוש, הנחיות בטיחות, והנחיות כלפי איזה סוגי מזיקים מותר להשתמש בתכשיר ההדברה.
יש למלא את ההנחיות המופיעות על התווית. מה שלא מופיע על התווית אסור לביצוע!
על תווית התכשיר צריכה להופיע תכולת הרעל, עד איזה תאריך מותר למכור אותו, למי מותר להשתמש בו, אצוות היצור של האריזה המסוימת שאתם מחזיקים ביד ואילו רישיונות צריך כדי לרכוש את הרעל ולהשתמש בו.
סוגי רעלים:

רעלים לשימוש הציבור הרחב

רעלים שיש להם היתר שימוש לציבור הרחב ניתן למצוא בשתי צורות עיקריות: רעלים מוכנים לשימוש במינונים נמוכים, שלהם רמת רעילות נמוכה, באמצעים ישימים, כמו האירוסולים (המכלים המיועדים לריסוס).
ורעלים המגיעים ללא אמצעי יישום ובריכוז שמצריך הכנה, כמו מהילה ושימוש במרססים. בדרך כלל יהיו אלה רעלים מהתחום החקלאי או הווטרינרי.
יש לזכור שכל סוג של רעל המיועד לפגוע בבעלי חיים, הנו רעיל גם לאדם ולחיות מחמד, ועשוי לפגוע בסביבה. לכן יש לפעול בהתאם להנחיות לשימוש ולהנחיות הבטיחות המופיעות על תווית התכשיר.

רעלים המותרים לקנייה וליישום לבעלי היתר מיוחד

רעלים המותרים לקנייה וליישום לבעלי היתר מיוחד הם בדרך כלל רעלים מהתחום התברואי.
רוב הרעלים הללו, למרות יכולותיהם המופלאות, יצליחו במשימתם רק אם יפעלו בצורה מקצועית בהתאם לכל ההנחיות הכתובות על התווית, ועל בסיס ניסיון והיגיון.

חלוקת הרעלים לפי קבוצות מיני מזיקים

חלוקה זו ממוקדת ומבדילה בין רעלים נגד מכרסמים למיניהם, חרקים מעופפים, חרקים זוחלים, וצמחים. לכל אחת מקבוצות מזיקים אלה יש רעלים שפותחו במיוחד נגדה. שימוש ברעל המיועד להדברת עשבייה נגד חרקים ברוב המקרים לא ישיג את התוצאה הרצויה, אך עשוי לגרום נזקים רציניים לסביבה ולאדם. לכן חשוב להקפיד לקרוא ולפעול בהתאם לכל ההנחיות הכתובות על התווית.

לסוגים שונים של רעלים