הדברת מכרסמים בכל הארץ באמצעות אנטי קואגלנט

הדברת מכרסמים באמצעות אנטי קואגלנט

אנטי קואגלנט הנו רעל קיבה המונע קרישת דם אצל יונקים וגורם למוות בעקבות שטפי דם ואובדן דם, המוות נגרם כעבור מספר ימים מרגע אכילת הרעל כתוצאה מהרעלה כרונית.
תהליך הגסיסה הארוך של המכרסם גורמת לו להישאר במחילת המסתור שלו ולכן כמות המכרסמים המתים שמתגלה על פני השטח נמוכה באופן יחסי.

יתרונות האנטי קואגלנט בהדברת מכרסמים בתחום התברואי

1. המכרסם הבעייתי ביותר להרעלה הוא החולדה. הבעייתיות נובעת מכמה סיבות, שהבולטת בהן היא חרדת הרעלים. משמעות תכונה זו היא שלחולדה יש יכולת למידה, ואם מוגש לה רעל הגורם להרעלה אקוטית (מוות מיידי), והיא נפגעת מיד, לומדות חברותיה שטרם הספיקו לאכול את הרעל, לזהות אותו כמזון מסוכן, והן ימנעו מלאכול אותו.
השימוש באנטי קואגלנט פותר את הבעיה, מכיוון שהוא רעל הגורם להרעלה כרונית הנמשכת על פני מספר ימים, והחולדות לא מצליחות לקשר את מות חברותיהן לאכילת הרעל.
2. היתרון השני של האנטי קואגלנט הוא שיש לו אנטידוט המאפשר להציל חיות מחמד או אנשים שנפגעו ממנו. האנטידוט נקרא ויטמין K. הוא ניתן בטיפול תרופתי על ידי רופא או וטרינר.

אנטי קואגלנט, דור א' ודור ב'

אנטי קואגלנט, דור א'

על המכרסם לאכול מנה יומית קבועה על מנת להגיע למצב של מוות מהרעל. אם המכרסם אכל מהרעל רק פעם אחת, גופו מצליח להתנקות ממנו והמכרסם מצליח לשרוד, דבר שהופך את פעולת ההרעלה לבעייתית, מכיוון שבחלק מהמקרים קשה מאוד להגיע לאכילה קבועה, במיוחד כשמדובר בחולדת חוף הנחשבת לחשדנית או במקרים שבהם בנוסף לרעל יש מקורות מזון נוספים שהמכרסמים ניזונים מהם.
יתרונו המשמעותי של האנטי קואגלנט דור א' הוא ההרעלות המשניות. מאחר שכדי להגיע למצב של מוות יש לאכול מנה יומית קבועה של אנטי קואגלנט, במקרה של אכילת פגר מורעל, גופו של הטורף מצליח לשרוד ולהתאושש ברוב המקרים. אנטי קואגלנט דור א' אינו נפוץ, ויעילותו מוגבלת, מאחר שקשה לגרום למכרסם לאכול באופן קבוע עד למצב שהוא מורעל למוות.

אנטי קואגלנט, דור ב'

על מנת להתגבר על בעיית האכילה הרציפה פוּתח האנטי קואגלנט דור ב'. רעל זה מצטבר בכבד של בעל החיים שאכל אותו, ומשם הוא מפריש למחזור הדם את החומרים מונעי הקרישה אשר גורמים לשטפי הדם ולמוות.
יתרונו של רעל זה הוא בכך שמספיקה אכילה חד-פעמית של רעל על מנת לגרום למותו של המכרסם.

חסרונו של האנטי קואגלנט דור ב'

האנטי קואגלנט דור ב' אינו מתפרק בגוף החיה המתה, וכאשר היא נטרפת, ממשיך הרעל לפעול גם בגופו של הטורף וגורם לו למוות כתוצאה משטפי דם.

פורמולציות ודרכי יישום של אנטי קואגלנט

האנטי קואגלנט מופיע בפורמולציות שונות, שמטרתן לגרום למכרסם לאכול ולהתאים לסביבה שהרעל מיושם בה.
1. הפורמולציה הנפוצה ביותר של אנטי קואגלנט היא בצורה של בלוקים או שקיות קטנות הדומות לשקיות תה. דרך היישום של פורמולציות אלה היא פיזור הרעלים באזור הפעילות של המכרסמים.
2. סוגים שונים של גרגרי תבואה.
3. נוזלים לשתייה.
4. אבקות לפיזור.

אבקת אנטי קואגלנט

אבקת האנטי קואגלנט נועדה לשימוש במקרים שבהם המכרסמים לא אוכלים את הרעלים המוגשים להם מסיבות של חרדת רעלים או מאחר שיש להם מקור מזון אחר אותו הם מעדיפות על פני הרעל. האבקה מפוזרת באזורי הפעילות של המכרסמים, הדורכים על האבקה אשר נצמדת לרגליהם ולפרוותם. המכרסמים נוהגים לנקות את עצמם בליקוק, ובדרך זו הם בולעים את האבקה ומורעלים. דרך יישום זו נחשבת ליעילה מאוד אך בעייתית מהסיבות הבטיחותיות הבאות:
1. המכרסמים מפזרים את האבקה בכל אזור הפעילות שלהם ועל ידי כך עלולות להיגרם הרעלות גם לחיות מחמד ולבני אדם.
2. האבקה מתפזרת בכל משב רוח קל ביותר, ולא ניתן לצפות מראש לאן היא תגיע ומי ייפגע ממנה.
3. קשה מאוד לנקות את האבקה.
מסיבות אלה ומסיבות בטיחותיות נוספות קיימות הגבלות רבות על השימוש באבקת אנטי קואגלנט.

אנטי קואגלנט מציל חיים

יישום נוסף וחשוב שיש לאנטי קואגלנט הוא כתרופה לדילול דם הניתנת לחולים במחלות שונות, שמטרתה דילול דם. כמובן שבמקרים אלה התרופה ניתנת במינונים מדויקים ותחת מעקב רפואי צמוד.
פעם היה לי הכבוד לעבוד אצל קרדיולוג, והוא סיפר לי על נפלאותיו של האנטי קואגלנט כתרופה מצילה חיים.

צבעי אזהרה

לכל הרעלים התברואיים המיועדים להרעלת מכרסמים יש צבעים המיועדים לאזהרה. הצבעים המקובלים הם אדום, כחול, וירוק. צבע הרעל אינו מעיד על סוג הרעל או על רמת הרעילות שלו.

מדבירים מספרי סיפורים

האנטי קואגלנט אינו גורם למכרסם תחושת צמא בניגוד לסברה של חלק מהמדבירים שגם אומרים ללקוחותיהם שהמכרסמים יצאו מחוץ לבית בכדי לחפש מים.

הדברת מכרסמים באמצעות רעלים אקוטיים להרעלת מכרסמים

קיימים רעלים שונים שהורגים את המכרסם באופן מיידי לאחר אכילת הרעל. לחלקם היה בעבר רישוי כרעל תברואי, אך כיום לרובם אין רישוי לשימוש תברואי. ברוב המקרים אין צורך להשתמש ברעלים אקוטיים, ואת רוב הבעיות המכרסמים בתחום ההדברה התברואית ניתן לפתור בעזרת אנטי קואגלנט.

עוד על רעלים ורעילות